Betfor på vintern

Miljon

Trådstartare
Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det?
Eventuellt kommer det finnas möjlighet att ha betforhinken stående i uppvärmt utrymme, och då är det ju inget problem. Annars brukar vi i stallet göra så att de hästar som får betfor brukar få det vid insläpp på kvällen, och då blandar ägaren iordning det i krubban under dagen så häller man bara på "torrmaten" när hästen tas in.
Men på vintern går det ju inte att göra så i kallstall eftersom det då finns risk att betforn fryser. Hur lång tid behöver det på sig att svälla i varm- respektive kallvatten? Hur fort kan det tänkas frysa, om temperaturen är mellan 0-10 minusgrader, om man blandar med kokande vatten?
 
Jag räknar alltid med att vara i stallet mer än en timme. Så första grejen som rutin blir att sätta betfor.
Har också kallförvaring på maten, har aldrig varit ett problem. Minst en halvtimme tror jag det står på förpackningen. Vet att många fixar och donar med varmvatten, men får det bara stå en timme är det lugnt.
 
Jag räknar alltid med att vara i stallet mer än en timme. Så första grejen som rutin blir att sätta betfor.
Har också kallförvaring på maten, har aldrig varit ett problem. Minst en halvtimme tror jag det står på förpackningen. Vet att många fixar och donar med varmvatten, men får det bara stå en timme är det lugnt.

Fast jag ger inte i samband med ridning, utan i samband med insläpp. Annars hade det ju inte varit något problem :)
 
Ställer bunkarna med betfor i sadelkammaren (plusgrader) och lägger på det på torrmaten på kvällen precis innan insläpp. Gjorde även så i förra stallet som också var kallstall.
 
Ställer bunkarna med betfor i sadelkammaren (plusgrader) och lägger på det på torrmaten på kvällen precis innan insläpp. Gjorde även så i förra stallet som också var kallstall.

Sadelkammaren går inte, däremot kanske det kommer bli ett uppvärmt utrymme till vintern. Isåfall är det ju inget problem :) Men om det INTE går behöver jag veta hur jag ska lösa det.
 
Sorry, läser slarvigt!

Funderar på en sak jag läst, att ställa betforen i en kylväska. En sådan där stel väska med frigolit som isolering, med lock på givetvis. Borde förhindra att betforen fryser.
 
Fast jag ger inte i samband med ridning, utan i samband med insläpp. Annars hade det ju inte varit något problem :)

Men vad spelar det för roll om de får på kvällen istället om du har svårt med logistiken med kallstall liksom ??

Jag gör som @Blandrastik dvs blandar vid ankomst till stallet och ger efter ridning när jag är klar. Det behöver inte svälla mer än ngn timma . Inte ens för att vi inte har uppvärmda utrymmen gör jag så, utan för att det är enkelt och smidigt . (Vi har i övrigt stallägare som fodrar med det kraftfoder som ingår i hyran men de vill helst inte krångla med folks egna individuella hinkar och blandningar osv, så eftersom det inte spelar ngn roll gör jag det själv :)
 
Men vad spelar det för roll om de får på kvällen istället om du har svårt med logistiken med kallstall liksom ??

Dels blir det lätt oroligt i stallet om alla fodrar vid olika tider, sen så blir det så himla olika tider som jag kan ge betfor varje dag då och det känns bäst att ha det vid (ungefär) samma tid varje dag.
 
Ni har väl uppvärmt utrymme för utrustning och andra lädervaror även om det är ett kallstall? Tänkte om betforhinkarna kan stå där inne. Annars om det har frusit kan man ju bara ta en vattenkokare och hälla på en skvätt före servering.
 
Dels blir det lätt oroligt i stallet om alla fodrar vid olika tider, sen så blir det så himla olika tider som jag kan ge betfor varje dag då och det känns bäst att ha det vid (ungefär) samma tid varje dag.
När det gäller betfor spelar väl det mindre roll? Oavsett stall jag stått i så har jag gett betfor efter ridningen och det har aldrig varit oroligt i något av stallen och hästen har aldrig mått dåligt av att få efter ridningen även om det blir olika tider ibland. Man måste inte göra det så jobbigt för sig själv när man kan göra det enkelt.

Och som innan skrivet så bör det finnas uppvärmda utrymmen för utrustningen där det annars bör kunna stå. Eller så får du värma vatten innan fodringarna, jag lät det stå ca en kvart i varmvatten på vintern innan jag gav, det måste ju hinna svalna lite också så ibland lite längre.
 
Jag har ju kallstall men eget stall. Jag låter betforn och lucernen ligga i blöt i kallvatten för att sedan slänga hetvatten i och ger hästarna.

Hade jag varit inackorderad i kallstall utan möjlighet till att ha det varmt hade jag gett efter ridturen. Det ses garanterat av hästen som en belöning för bra jobb och man får i dem det hela utan kyla samt är väldigt praktiskt för fodraren att slippa hantera massor av småhinkar som ska sättas varmvatten i.
Sedan hade jag fullständigt skitit i alla andra hungriga hästar.
 
Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det?
Eventuellt kommer det finnas möjlighet att ha betforhinken stående i uppvärmt utrymme, och då är det ju inget problem. Annars brukar vi i stallet göra så att de hästar som får betfor brukar få det vid insläpp på kvällen, och då blandar ägaren iordning det i krubban under dagen så häller man bara på "torrmaten" när hästen tas in.
Men på vintern går det ju inte att göra så i kallstall eftersom det då finns risk att betforn fryser. Hur lång tid behöver det på sig att svälla i varm- respektive kallvatten? Hur fort kan det tänkas frysa, om temperaturen är mellan 0-10 minusgrader, om man blandar med kokande vatten?

Jag har fördelen att ha stallet hemma på gården.
Jag brukar på vintern blanda betforn i pannrummet, där är det varmt och skönt.
 
Jag ger efter ridning. Då hinner det svälla medan jag gör i ordning och rider.
Aldrig blivit oroligt i de stall jag stått i.
Skulle någon enstaka reagera lär de sig rätt fort att det inte är önskvärt om man signalerar det.
Jag avskyr när det är stök kring fodring. Så sånt tränas bort.
 
Jag ger efter ridning. Då hinner det svälla medan jag gör i ordning och rider.
Aldrig blivit oroligt i de stall jag stått i.
Skulle någon enstaka reagera lär de sig rätt fort att det inte är önskvärt om man signalerar det.
Jag avskyr när det är stök kring fodring. Så sånt tränas bort.
Ja verkligen . Exakt precis som
även jag tidigare kommenterat i tråden . Jag fattar inte problemet öht ang ämnet .

Ang TS fråga/bekymmer : Det spelar ingen som helst roll ang samma tid /ungefär tid man ger hästen sin giva betfor .
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur ni ger era hästar flytande B-vitamin? (Jag vet att det är en himla diskussion om denna B-vitamin men det är inte...
Svar
4
· Visningar
1 437
Senast: attsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp