Bukefalos 28 år!

betfor pellets

S

smiling_sun

är det någon stor skillnad på betfor i pelletsform och vanlig betfor?
 
Sök efter gamla trådar, det finns nog ett par... ;)

Annars kan jag själv säga att jag aldrig mer köper pelleterad betfor... Det är bättre med den "vanliga"!
 
Varför gillar du ej den pelletrerade?
Jag använder osså riven, har aldrig testat pelletrerad, men en tjej i stallet har den...
 
Jag använder pelleterad betfor och jag tycker att det är smidigt! Den väger mer än vanlig betfor och tar längre tid att svälla. Kräver dock lika mycket vatten som "vanlig" betfor. Ex. en liter vanlig betfor = 0.5 liter pelleterad betfor och kräver 2 liter vatten för att svälla.
För mig gör det inget att det tar längre tid att svälla, då jag blandar på morgonen och ger på kvällen. Det är däremot praktiskt att det rymms dubbelt så mkt (kg) i tunnan = behöver inte fylla på så ofta!
 
Tar mycket längre tid att svälla, och det blir bara som en smågrynig gröt... Känns som att det är mer tuggmotstånd i den vanliga.

Dessutom, en ganska allvarlig sak, enligt mig: I en säck med vanlig betfor så blir det mycket grus i botten på säcken, det kan man ju slänga bort innan säcken är tom. Men i den pelleterade betforn är detta grus inkapslat i varje pellet, och går inte att undvika att ge hästen... Inte så kul.
 
Tja, jag har då aldrig haft nån betforsäck utan "grus"... :smirk:

Vet inte om det är grus egentligen, men det knastrar i tänderna när man äter det. (Japp, jag smakar på allt! :d)

När man blötlägger vanlig betfor sjunker det dock till botten i hinken, och det mesta blir kvar i botten på säcken, vilket INTE verkar vara fallet med pelleterad betfor! Smaka själv... :p :D
 
GRUS???
Jag har aldrig haft grus i mina betfor säckar...och om jag hade hittat det så hade jag åkt tillbax med säcken.
Jag tömmer i en tunna och tar allt!
 
Grus... :confused: Har då aldrig jag haft i mina säckar, tömmer allt i tunnor, så det i botten kommer ju först, visst det är smått, men inte grus iaf.
 
Det finns alltid sand eller grus i betforn, ni kanske inte tänker på det men lägg i blöt i en spann och ös upp ur den till de andra och skölj ur lite snappt nästa dag så ser ni att det ligger lite sand i botten... Men det är ju faktiskt inte så konstig de växer ju i jorden och de kan säkert inte få väck all sanden är inte så lätt att få väck det från morötterna heller om man inte skalar dem. Jag har aldrig tänkt på det innan jag faktiskt var på en foderkurs och då berättade de om det där :smirk:
 
Kollade i botten av min foderhink i morse där betforen legat i blöt, ingen sand/grus där iaf..
Visst, det finns säkert, men det må då vara ytterst lite. blir det så mkt att man märker av det då tycker jag man ska ha rätt att reklammera... :confused:
 
Jag tycker att den pelleterade betan är bättre än den rivna. Av flera skäl;
Den pelleterade kan ligga i blöt upp till ett dygn, vilket underlättar utfodringen för min mor. När hon har gett Habina betpelletsen, så gör hon direkt ny och slipper fundera så mycket mer.
Den pelleterade är (enligt min häst) mer smaklig än den rivna.
Den pelleterade kräver mer vatten (en liter/dl pellets) än den rivna och då får min häst i sig mer vatten. Dessutom är även detta underlättande för min mor. Hon behöver bara hälla i en liter vatten i hinken med en dl pellets, och inte hålla reda på att det skall vara 6 dl vatten eller liknande.
Slutligen är det väldigt praktiskt då 1 dl (av mitt) pelleterade väger cirka 33 g, vilket gör att när min mor fodrar 1 dl betpellets tre gånger om dagen så blir det ett hg som stoet skall ha. Inget krångel!

Lite lång förklaring, men jag ville vara tydlig. Sand har jag hittat mer av i den rivna än i den pelleterade, enligt foderleverantören sköljer de de betor som skall bli pelleterade mer noggrant. Vet ej om det stämmer.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 992
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 220
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp