kaninälskare

Trådstartare
Hej.
Har en unghäst på 6 år, fjording.
Han arbetar aktivt 6-7ggr i v. Äter 6kg grovfoder/dag. (proteinrikt bra)

Hur mycket betfor hade ni gett per dag? (beroende på arbete osv så klart)

OBS- vill inte ha tips på andra kraftfoder el liknande, endast svar på frågan ;)
 
Om och isåfall hur mycket han behöver beror ju på vilka behov han har och vilka behov övrigt foder uppfyller. Vad saknas? Vad är det du vill uppfylla med hjälp av betforn? Dvs. varför vill du ge betfor? Är det för att blanda mineraler i det eller är det för att ge ett blött foder för att få hästen att dricka mer? Eller handlar det om att ge betfor för att alla andra hästar får något i krubban? Eller är det något som saknas i foderstaten som du vill fylla upp med betfor?

Betfiber är ju ett grovfoder och är därför ett bra foder att ge. Det är ofta smidigt att blanda in mineralerna i och för att få hästen att dricka mer eller som "krubbskrammel". Men, för att kunna svara på din fråga om mängd behöver du alltså förtydliga vad det är du vill ge betfor för :)
 
Det beror helt på hur foderstaten ser ut i övrigt och vilka värden grovfodret har? Vad är din tanke med att ge betfor? Mitt halvblod får ett par deciliter betfor som jag blandar ner mineralerna i. Där är betfor endast ett sätt att få i hästen mineralerna eftersom mitt grovfoder i år i övrigt innehåller det mesta hästen behöver.
 
Behövs det för att balansera foderstaten eller är det bara för krubbskrammel?

Förstnämnda är ju omöjligt att svara på utan analys och för sistnämnda behövs ju inte särskilt mycket.

Har gett kanske ett par tre deciliter (räknat torrt) som krubbskrammel.
 
Hej.
Har en unghäst på 6 år, fjording.
Han arbetar aktivt 6-7ggr i v. Äter 6kg grovfoder/dag. (proteinrikt bra)

Hur mycket betfor hade ni gett per dag? (beroende på arbete osv så klart)

OBS- vill inte ha tips på andra kraftfoder el liknande, endast svar på frågan ;)

Icke-seriöst men sant svar: någonstans mellan 100g och 2kg?

Seriöst svar:
ca 100g om krubbskrammel eller 'ät mineralerna/saltet/whatever då!' var målet
ca 500g + massor med vatten om vätska var målet
upp till 2kg om balans av grovfoder var målet
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: lovehorses
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp