M

Munkis1

Hej alla!

Ville höra allas åsikter och erfarenhet av betfor.
Bra eller dåligt?
Vilka fördelar? Får hästen mycket energi, som av havre
eller kan jag ge det utan att den bli alltför pigg?
Ska ju va så nyttigt när den får i sig massa vätska,
och för magen osv..

Vad tycker ni??
 
Sv: Betfor

Jag tycker betfor är bra. För magen och vätska som du nämner. Men sen kan man lättare få i hästen tillskott när man använder betfor. Många hästar gillar betfor så det är ju bra. Det blir lättare för gammla hästar att äta när de får betfor.

Enerig mässigt vet jag inte om jag har märkt något speciellt. Har ganska pigga hästar i grund så det är svårt att säga. Sen beror det ju på hur mycket betfor man ger också.
 
Sv: Betfor

Jag gav min nordis betfor ibland och visst dom blir lite piggare
men absolut inget aaah, så man liksom får sitta där och ja du vet.
Utan ja jag gillar betfor och kommer att fortsätta ge det till min hästar.
Stoet jag får hem snart hon var väl inte så förtjust i det men jag ska testa med det iaf.
 
Sv: Betfor

Jag ger min häst betfor för att han får alger. Någon skrev tidigare att det är bra om man ska ge tillskott, det är bra på så sätt att dom lättare äter tillskotten som inte alltid kanske är så gott. Men betfor innehåller mycket socker.

Jag tycker att hästen kan få lite "gott"!!! :smirk:
 
Sv: Betfor

jag tycker det är bra, dels för att det inte blir lika torrt med havren, också är det ju gott för hästarna och dom får, som sagt, i sig vätska och så. ^^
piggare beror la på hur mycket, men lite alertare blir dom nog. mer matglada om inte annat ;)
 
Sv: Betfor

Det är bra farmförallt att dölja annat mindre gott och vätska, men den del hästar kan få sockerchockar och bli omöjliga att hantera och rida, som griniga små barn.. dom blev mycket mer harmoniska när ägaren tog bort betforen.. så man får hålla lite koll.
 
Sv: Betfor

Jag har hört att betfor verkar i en halvtimma efter man gett det och att man typ kan ge det på tävling när man snabbt vill ha extra energi men jag ger det för att få i dom alger och mineraler typ plus att det ser så gott ut när dom slafsar i sig!! Hörde oxå på ett fodermöte att man inte ska ge mer än 1 dl om man vill ge. Allt annat är överflödigt, man gör bara hästen socker beroende...
 
Sv: Betfor

hoppla skrev:
Jag har hört att betfor verkar i en halvtimma efter man gett det och att man typ kan ge det på tävling när man snabbt vill ha extra energi men jag ger det för att få i dom alger och mineraler typ plus att det ser så gott ut när dom slafsar i sig!! Hörde oxå på ett fodermöte att man inte ska ge mer än 1 dl om man vill ge. Allt annat är överflödigt, man gör bara hästen socker beroende...


VA ?! är det överflödigt allt annat ? jag ger min d-ponny ½ liter (när den är torr) ojdå , de visste jag inte .
 
Sv: Betfor

Mina erfarenheter av betfor är bara bra. Det ger mycket energi, tål att jämföras med havre. Sen får man kanske prova sig fram och se hur hästen reagerar, vissa kan vara lite känsliga tydligen.
 
Sv: Betfor

En av mina hästar får diaree av betfor. Jag vet inte hur det kommer sig. Så det får han avstå från.
 
Sv: Betfor

hoppla skrev:
Jag har hört att betfor verkar i en halvtimma efter man gett det och att man typ kan ge det på tävling när man snabbt vill ha extra energi men jag ger det för att få i dom alger och mineraler typ plus att det ser så gott ut när dom slafsar i sig!! Hörde oxå på ett fodermöte att man inte ska ge mer än 1 dl om man vill ge. Allt annat är överflödigt, man gör bara hästen socker beroende...

okej men på aftonbladet står det så här :

Hur mycket betfor ska man ge?
- Man brukar säga max ett halvt kilo betfor på 100 kg häst men det är sällan du ger så stora mängder betfor utan oftast rör det sig om 1/2 - 1 kg totalt per häst. (torr)
 
Sv: Betfor

Betfor innehåller mycket socker, vilket ger enegi och glansig päls,
det gynnar tarmfloran och innehåller mycket fiber med hög och snabb smältbarhet.
Sen smakar det gott me =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
589
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: super
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp