Bukefalos 28 år!

J

Jacksson_95

Jag tänkte höra vilka det är som ger sina hästar betfor, och av vilken anledning?
Och om det är någon som inte ger sin häst betfor å av vilken anledning?

Bra lr. dåligt med betfor??
 
Sv: betfor!

Jag brukar ge en av mina hästar betfor ett par dagar innan vi ska tävla, för att få lite mer energi.
 
Sv: betfor!

Min gammelhäst ger jag betfor för att han skall få lättsmälta nyttiga fibrer, som dessutom tycks likna grovfodrets fibrer. Jag ger det även för att fylla upp energibehovet utan för mkt protein. Min andra häst får det mest för att det är gott och för att maskera äckliga mineraler..

Jag tycker att det funkar bra med betfor. Det mest negativa är väl, vad jag har märkt, att de blir lite pruttiga i magen.
 
Sv: betfor!

Betfor är perfekt att använda om man försöker få in en kräsen häst mineraler eller dyligt. Efter ansträning kan man ha i onödigt mkt vatten, för att snabbt få i hästen vätska.
 
Sv: betfor!

Jag ger det för att hästen tycker det är gott och det är bra att gömma salt och mineraler i.
 
Sv: betfor!

Min häst får betfor dagligen. brukar nämligen blanda i vitlök osv i den och det är lite taskigt att ge de torrt.. jag brukar även hälla i en skvätt melass då å då.. hästen älskar det!:d
 
Sv: betfor!

ger betfor för att det är nyttiga fibrer i den..också för att pållen gillar det...
 
Sv: betfor!

Vi ger våra hästar betfor, jag gillar det eftersom:
*Hästarna tycker det är gott
*Mycket nyttiga fibrer
*Fuktar maten = eliminerar dammrisken
*Hästarna får i sig extra vätska
*Jag upplever att det ger lite piggare energi
*Bra att blanda tillskott i
 
Sv: betfor!

Jag ger inte betfor för tillfället då det inte behövs i min hästs foderstat. Till hösten kan det vara en annan femma.
 
Sv: betfor!

jag ger min haflinger 1 1/2 dl betfor om dagen nu på vintern för när han går i jordhagen blir han så lös i magen och det hjälper faktiskt... sen så är det mycket lättare att få i honom sina alger som han inte tycker jättemycket om ;)
 
Sv: betfor!

*knapplån*
Jag ger min häst betfor för att kunna blanda ut jästen med. Men han blir så fruktansvärt pigg av det,så det knappt går att hålla honom.. Någon som har något förslag på vad jag kan blanda ut jästen med annars?
 
Sv: betfor!

Jag ger betfor för att hästen älskar det, och för att det är bra för hennes mage/tarmar.
Sen brukar jag som vissa innan mig, gömma mineraler, vitlök etc i det!
 
Sv: betfor!

Hur mycket betfor ger du då? Om du bara ger en näve och mycket vatten ska det väl inte göra så stor skillnad..
 
Sv: betfor!

Wildty skrev:
Hur mycket betfor ger du då? Om du bara ger en näve och mycket vatten ska det väl inte göra så stor skillnad..

Jag ger 1 liter.. Du har nog rätt. ska ge en näve stället.. Fast då blir ju jästen så koncentrerad,och det smakar nog inte så gött..
 
Sv: betfor!

Hej,
jag ger min häst 0,2 kg betfor (torrvikt) per dag, han får det för att:

han tycker det är gott
det innehåller mycket nyttiga fibrer
det gör maten fuktig
det är bra att blanda mineraler, salt och ev. andra tillskott i
 
Sv: betfor!

Betfor är bra att blanda t ex mineraler och medicin i (i mindre mängder). Kan vara bra om man har ett hö med lågt energivärde i förhållande till protein. Och är gott förstås!

Men jag har slutat att ge det till mina hästar. Då det innehåller mycket socker har det en negativ effekt på mina "humörsdamer" (ston med lite temperament) vilket jag upptäckte av en slump. Senare har jag hört samma sak från andra hästägare.
 
Sv: betfor!

Vi ger våra hästar betfor eftersom det innehåller mkt kalcium och relativt lite fosfor. Det gör att vi kan balansera Ca/P kvoten bra.
 
Sv: betfor!

Jacksson_95 skrev:
Jag tänkte höra vilka det är som ger sina hästar betfor, och av vilken anledning?
Och om det är någon som inte ger sin häst betfor å av vilken anledning?

Bra lr. dåligt med betfor??


En fråga, vad är det för nyttiga fibrer i?
Är inte betfor rester från socker rören, då borde man ju lika gärna kunna ge hästen sockerbitar!?

Vad jag har lärt mig så skall man undvika att ge betfor eftersom det lämmnar kvar så mycket slaggprodukter i kroppen..
Vilket gör att musklerna tar stryk!!!:(
 
Sv: betfor!

jag ger inte min häst betfor, då det är något där i som han regerar på genom att får gallor nere vid kotan. vet inte vad det är som gör det, ingen som kan svara på det, men det är endast betfor han får det av.
 
Sv: betfor!

En fråga, vad är det för nyttiga fibrer i?
Är inte betfor rester från socker rören, då borde man ju lika gärna kunna ge hästen sockerbitar!?

Inte samma sak!
Vanligt socker innehåller inga fibrer, bara ren energi.
Betfor däremot innehåller även FIBRER. Såhär står det i boken:
"Det är fiberdelen i Betfor som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Pektininnehållet (pektin är en fiber med ganska hög smältbarhet) är högt och utgör en god näringsgkälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som det höga sockerinnehållet ger ett "snabbt" energitillskott."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 010
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp