Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

I

Iccic

Sv: Betfor

Varför man ger det är nog olika för olika människor, det är ju bra att blanda äckligheter i till exempel, men framför allt ger det energi utan att tillföra en massa stärkelse som spannmål gör. I stället får hästen energi från fibrer och socker, vilket är mer likt hästens naturliga foder.

M

moonlightgarden

Hm ja du jag kommer nog inte komma på alla men kan ge några exempel.

1 Energi tillskott i foderstaten utan en massa stärkelser
2 Snabb energi innan ridtur
3 Gott
4 Bra att blanda ner saker i å muta hästen till att äta det med betfor
5 För att hästen ska få i sig mer vatten, eftersom betfor vatten är sött så dricker gärna hästarna upp alltihopa

Nu har jag säkert glömt minst 20 anledningar, säkert 100 egentligen :)

Jag ger det för att det innehåller energi, hästarna gillar det och det är bra när man ska blanda in grejer i det.

F

Fjunet

Används det endast till snabb energi? Vet folk som ger det på morgonen men som sedan kommer och rider på kvällen? :confused: Håller det tills då? De lär väl springa av sig effekten i hagen?

M

moonlightgarden

Nej det hjälper enbart när man ger det en halvtimme före ridtur.

Är som vårat dextrosol ungefär, jag har kompis som har provat.

M

moonlightgarden

Hon åt det.

Det är ju socker i betfor men det försvinner ju ganska snabbt precis som för oss människor en sockerkick å när det går över så är fibrerna kvar.

Det hjälper ju hästen att smälta grovfodret och är allmänt bra för magen, så mina hästar får betfor utom när de går på bete.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5527 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Tycker de är intressant att höra vad era hästar äter, så ni får gärna dela med er!🤪 Varför ger ni era hästar de ni ger? Tack för era svar🥰
Svar
16
· Visningar
948
Foder&Strö Imorgon ska jag åka och hoppträna första gången på väldigt länga, mitt sto var inte jätta pigg idag och brukar för den delen inte vara...
Svar
2
· Visningar
531
Foder&Strö Imorgon ska jag åka och hoppträna första gången på väldigt länga, mitt sto var inte jätta pigg idag och brukar för den delen inte vara...
Svar
2
· Visningar
461
Hästvård Jag har en stor häst 182cm. Den har lättare patellanupphakning. Benet låser sig men lindrigt. Men detta påverkar honom i ridningen då...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021
  • Uppdateringstråd 25

Hästrelaterat

Omröstningar