Bukefalos 28 år!

Betmelass, fruktosmelass & tying up?

Natasja

Trådstartare
Betmelass är ju inte bra för korsförlamningshästar, är fruktosmelass lika dåligt, sämre eller bättre till korsförlamningshästar?

Ställer frågan eftersom jag hittat ett energifoder med endast 6,5 % stärkelse, ingen betmelass i men däremot fruktosmelass!
 
Sv: Betmelass, fruktosmelass & tying up?

Betmelass är ju inte bra för korsförlamningshästar, är fruktosmelass lika dåligt, sämre eller bättre till korsförlamningshästar?

Ställer frågan eftersom jag hittat ett energifoder med endast 6,5 % stärkelse, ingen betmelass i men däremot fruktosmelass!

jag kan kanske inte riktigt svara på din fråga. Men tills du får ngt bättre svar kan jag göra ett försök.
Jag antar att fruktosmelass är ungefär lika dåligt som betmelass om inte ännu sämre eftersom det antagligen tas upp ännu snabbare. En korsförlamningshäst ska väl inte äta socker alls? Finns det inte "vanlig" betfor men utan melasstillsats?
Jag vet inte vad du har hitatt för foder men om man slår på fruktosmelass kommer man till ett Derbyfoder som efter vad jag förstår innehåller ca 20% socker o stärkelse, tror inte det är bra till korsförlamningshästar.
 
Sv: Betmelass, fruktosmelass & tying up?

jag kan kanske inte riktigt svara på din fråga. Men tills du får ngt bättre svar kan jag göra ett försök.
Jag antar att fruktosmelass är ungefär lika dåligt som betmelass om inte ännu sämre eftersom det antagligen tas upp ännu snabbare. En korsförlamningshäst ska väl inte äta socker alls? Finns det inte "vanlig" betfor men utan melasstillsats?
Jag vet inte vad du har hitatt för foder men om man slår på fruktosmelass kommer man till ett Derbyfoder som efter vad jag förstår innehåller ca 20% socker o stärkelse, tror inte det är bra till korsförlamningshästar.

Hittade idag lite svar på min egen fråga på Kraffts hemsida, ja fodret jag hittade med fruktosmelass är Kvarnbyfoders Derby (ett energifoder med endast ca 6-7% stärkelse).

Från Kraffts hemsida:

I ett antal KRAFFT-produkter används fruktos som sockerkälla. Skälet för detta är enkelt: Fruktos ger fördelar som är särskilt viktiga när det gäller hästar som regelbundet skall utföra krävande arbete. Jämfört med sockerkällor som melass, spannmålsstärkelse eller vanligt socker (sackaros) ger fruktos nämligen en långvarigare och jämnare avsöndring av insulin – det hormon som styr inlagring av energigivande socker (glukos) i kroppens muskel- och fettceller.

Konsekvensen av jämn insulinavsöndring utan branta ”toppar” är att hästen har tillgång till lagrad energi under relativt lång tid. Detta kan ha stor betydelse för en häst som t ex rest till en tävlingsplats och äter dåligt i den stressfyllda miljön där. Vid utfodring av fodermedel som är rika på stärkelse eller andra sockerarter, finns dessutom alltid risken att man måste ge ganska stora givor för att kompensera den snabbare avtagande ”energikick” från kraftfodret. Detta kan medföra hälsorisker och negativ påverkan på prestationsförmågan.

Kunskapen om den positiva effekten av fruktos på insulinkurvan efter måltid har bekräftats i kliniska försök. Då upptäckte man dessutom, att hästar fann fruktos smakligare än sackaros. Insulinkurvans effekt på prestationsförmågan och tidpunkten för utfodring inför tävling torde vara viktiga för att en tävlingshäst skall prestera sitt individuella maximum. Våra rådgivare märker också, att det här området blir mer och mer uppmärksammat av hästfolk som tränar och tävlar hästar vilka regelbundet utför kraftiga prestationer. Vi på KRAFFT följer forskningen inom detta område med stort intresse och har en tät dialog med tränare inom hästsportens olika discipliner.
 
Sv: Betmelass, fruktosmelass & tying up?

Du får nog helt enkelt prova dig fram. Jag har haft två korsisar den ena funkade på fruktos, den andra inte alls på nåt av dem i tillsatt form. Den som funkade på fruktos klarade dock inte stärkelse alls och den andra klarade stärkelse bättre.
Så man får testa sig fram på individen fär bästa resultat.
 
Sv: Betmelass, fruktosmelass & tying up?

Du får nog helt enkelt prova dig fram. Jag har haft två korsisar den ena funkade på fruktos, den andra inte alls på nåt av dem i tillsatt form. Den som funkade på fruktos klarade dock inte stärkelse alls och den andra klarade stärkelse bättre.
Så man får testa sig fram på individen fär bästa resultat.

Nu har jag inte fått någon korsförlamning på hästen på snart två månader, jag körde nog helt enkelt för hårt med henne direkt när jag köpte henne, därav korsförlamningarna.

Nu får hon (väger ca 450 kg, liten travare)
1,8 kg havre
0,7 kg Vitafor Derby
0,3 kg Lucernpellets
0,4 kg betfor
1,5 dl rapsolja
Mineraler med låg kvot, salt och e-vitamin+selen får hon dessutom.
Fri tillgång på hö, men äter inte så mycket nu när det finns gröna strån att gnaga på i hagen, uppskattar att hon äter ca 6 kg hö/dygn.

Hon tränas var tredje dag (snabbjobb).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 180
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·
Mat Hej! Någon som har tips på pub/bar/restaurang i centrala Göteborg där de kan tänkas ha bra rom? Några släktingar ska dit i helgen och...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: marengo
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp