Betonggrus i hagarna

jennyjenny

Trådstartare
Vi har bilat upp i ladugården och skall nu ha ut all betong, tegelsten och massa sand. Nu har våra smarta grannar sparat oss en massa pengar genom att hitta en gubbe med kross. så det vi gör är att vi kör ut alltihop och kör genom en kross och återanvänder som grund inne i lagården igen.På det sättet slipper vi dyr bortforsling och spara pengar på att köpa grus.
Men det kommer nog att bli ett överskott så vad jag funderar på är om jag kan lägga det vid ingångarna till hagarna så att det inte blir så kladdigt där i vinter.
Krossen blir en blandning av cement, tegel, grus och sand.
Har någon bra synpunkter på detta?
 
Det låter som en god idé tycker jag. Måste vara helt jämförbart med grus för dränering - med en skillnad: kanske detta i någon liten mån krossas ännu lite till under hästarnas hårda hovar, men det gör väl inget?
 
Låter väl bra, om det inte är så att teglet blir vasst när det krossas? Krossade tegelpannor kan ju ibland bilda vassa flisor. Men det beror väl på storleken på kroseet också? Sen är det väl så att krosset (precis som grus) kommer att sjunka ner i marken efter ett tag, om man inte lägger en markduk eller liknande under. MEn det har du kanske tänkt på? ;)
 
Vad får ni för storlek på krosset när det krossas? Var hittade grannarna gubben med kross?

Har också en del att bila bort i stallet och det vore ju trevligt att kunna återanvända det i form av dräneringsmaterial. Har också en massa gamla cementpannor som ligger och skräpar och har inte kommit på något bra och enkelt sätt att få dessa i lämpliga småbitar.
 
Tack för påminnelsen om markduk. Det hade jag faktiskt glömt...

Jag kommer att krossa ganska fint, men jag kan ju börja med mycket tegel så ser jag om det är flisigt och försöker undvika det så mycket som möjligt isåfall i hagarna.

Tack för era råd. Nu känner jag mig säker på att använda det. :smirk:
 
Oj, förlåt :o. Hade svarssidan uppe så länge att du hann lägga in ditt inlägg.
Storleken kan man ställa in på krossen. Den är dyr - 1800:- / timma men krossar 50 ton i tímman tror jag det var. Vi har ca 150 ton så det blir väl 3 timmars krossande. Det hela blir ju mycket, mycket billigare än bortforsling och betalning för nytt grus som skall in. :rofl:
Dessutom kostar frakt till oss och en hjullastare som öser i betongen. Jag bor i Halmstad och det var någonstans här utanför som gubben har sin kross. Om du vill så kan jag få tag på hans nummer men det kan vi ta via pm?
 
Ingen fara. :) Tyckte mest att det var en bra lösning så jag ville veta mer om den. Vi har en del att krossa redan nu men, har ytterligare mer att bila bort i gamla kostallet så det kan ju helt klart löna sig! Och grus till dränering och liknande behöver vi definitivt. Vi har egen traktor med skopa så kanske kan man köra ut med den? Du får gärna PM:a hans nummer. Det är ju en bit till Halland men, ifall det inte finns någon i närheten kan det ju vara ett alternativ!
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp