Betongplatta eller mattor runt höhus?

Skrottiskrott

Trådstartare
Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt höhuset.

Funderar på flera olika alternativ för att få någorlunda bukt med problemet.

- Gjuta en betongplatta, men blir den hal även om man gör den räfflig? Det skulle alltså inte vara något tak över plattan. För-/nackdelar med betongplatta ute?

- Gräva ur ordentligt, lägga speciella mattor som ska förhindra just lera i hagar och grusa ovanpå? Har sett olika varianter på mattor men har ingen aning om de fungerar.

- Gräva ur ordentligt, grovt grus i botten och finare grus på toppen?

Hur gör ni? Erfarenheter, tips?
 
Du har inget mindre höhus som du kan flytta runt ? Jag har en hölåda som jag flyttar om det blir lerigt på gamla stället.
 
Nja, alltså det går att flytta med traktor men det är stort, till en stor rundbal och flera hästar som ska stå runt det och äta så det har liksom sin fasta plats i hagen.
Om du kan lägga betong, så gör det. Du kan sanda om det behövs och det är lättare att hålla rent från foderspill. Alternativ två skulle vara att bygga upp med rejält med grus på geoduk, padda ordentligt så att det verkligen blir hårt, men det behöver man ju göra om efter ett tag som bekant. Kanske till och med trädgårdsplattor kan vara en idé.
 
Enklaste (och billigaste) vore att gräva undan leran och fylla upp med grus innan du började fodra där.

Nu är alternativen att gräva undan dubbla mängden massa och grusa upp eller betong.

I båda fallen måste lika mängder massa grävas bort, men mackadamm och grus lär bli ändå bli billigare än mackadamm och betong.

Dessutom släpper mackadamm-grus alternativet genom vatten vilket betong platta inte gör.
Så utifrån halka synpunkten torde mackadamm/grus alternativet vore det bästa.
 
Billigast är att göra enligt följande:
Gräv bort översta 20 cm lera/jord på en yta stor som foderhäcken plus en dryg hästlängd runt om, lägg markduk (sådan som används under grusväg/uppfarter mm) underst och fyll på med makadam storlek 8-16.

Olika sorters markplattor (markförstärkning) av plast fungerar också, men fortfarande så behöver man gräva bort översta lagret matjord, lägga markförstärkningsplattorna, och sedan fylla på med med ett genomsläppligt material, t.ex. gårdsgrus 4-8.

Välj en högt liggande plats i hagen för matplatsen, och om det går att hitta lite fall, gräv ner dräneringsslang också.

Vi "byggde om" vinterhagen för några år sedan, och la ner dränering (i stort sett täckdikade del av hagen) i synnerhet vid matplatsen, särskild dränering framför ligghallen och ligghallens två öppningar, dränering i området framför Thermobaren, grävde bort matjord och la markduk och makadam på matplatsen, samt på "gångstråk" för hästarna mellan ligghallen och maten, till vattnet, och en väg mellan grinden och foderhäcken bred nog för att köra ut storbalar på.

Numera har vi nästan ingen lera i hagen alls!
Hästarna använder faktiskt gångstråken (vi gjorde dem där vi visste att hästarna brukade gå), och den stora lera-framtagaren Traktorn med storbalen, körs på "grusvägen" istället för att riva sönder grässvålen med sina däck.

Hästarna står torrskodda runt foderhäcken hela vintern.

Vi gjorde detta mer eller mindre själva medan hästarna sommarbetade i andra hagar.

Vi hyrde en minigrävare av en maskinuthyrningsfirma för en vecka, denna rattades huvudsakligen av en pensionerad granne med erfarenhet av att gräva med maskin, men jag provade också, och hade nog kunnat fixa grävningen själv, men det hade tagit längre tid.
Överblivna massor (geggig lerjord blandad mest hästskit) körde vi undan med traktorskopan, till ställen på gården och i trädgården där det fanns lämpliga gropar att fylla i. T.ex. fick en stenig slänt i trädgården jord som som det var bra att plantera rosor i...
Gruset lastades av i en stor hög direkt från grusbilen på platsen där foderhäcken skulle stå, och så använde vi grävmaskinen och traktorn för att flytta gruset rätt. Det blev flera lass grus innan vi var färdiga.
 
Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt höhuset.

Funderar på flera olika alternativ för att få någorlunda bukt med problemet.

- Gjuta en betongplatta, men blir den hal även om man gör den räfflig? Det skulle alltså inte vara något tak över plattan. För-/nackdelar med betongplatta ute?

- Gräva ur ordentligt, lägga speciella mattor som ska förhindra just lera i hagar och grusa ovanpå? Har sett olika varianter på mattor men har ingen aning om de fungerar.

- Gräva ur ordentligt, grovt grus i botten och finare grus på toppen?

Hur gör ni? Erfarenheter, tips?
Billigast är att använda stora halmbalar.

Jag lyckades optimalt förra året och la balarna i vinterhagen , mot vårt foderbord, precis när vi började fodra mycket Innan det blev geggigt. Vi gjorde samma mot vattenkaret.

Välj halmbalar som inte är skuren halm för då ger de bättre marktäckning och flätar litegrann stråna in sig i varandra, dvs jag bygger halmbädd utomhus. Sen kan man vid behov ta bort ”utomhusbädden” när det torkat ordentligt och man måste renovera höplatsen inför kommande vinter, på hösten.

Miljövänligt och absolut billigast.
 
Tack för många olika tips. Förutom kostnaden, är det något annat som fått er som valt grus/andra lösningar att välja bort betongplatta?
 
Enklaste (och billigaste) vore att gräva undan leran och fylla upp med grus innan du började fodra där.

Nu är alternativen att gräva undan dubbla mängden massa och grusa upp eller betong.

I båda fallen måste lika mängder massa grävas bort, men mackadamm och grus lär bli ändå bli billigare än mackadamm och betong.

Dessutom släpper mackadamm-grus alternativet genom vatten vilket betong platta inte gör.
Så utifrån halka synpunkten torde mackadamm/grus alternativet vore det bästa.
Det har gått hästar här i mååånga år och från början grävdes det ur och fylldes upp med grus men tids nog har leran tagit över ändå. Har gjorts om med ordentlig utgrävning några gånger genom åren men jag funderar på om det är vettigare att göra något ännu mer långsiktigt, som t.ex. betongplatta eller markförstärkande mattor, eller om det kanske inte alls blir bättre på sikt.
 
Billigast är att använda stora halmbalar.

Jag lyckades optimalt förra året och la balarna i vinterhagen , mot vårt foderbord, precis när vi började fodra mycket Innan det blev geggigt. Vi gjorde samma mot vattenkaret.

Välj halmbalar som inte är skuren halm för då ger de bättre marktäckning och flätar litegrann stråna in sig i varandra, dvs jag bygger halmbädd utomhus. Sen kan man vid behov ta bort ”utomhusbädden” när det torkat ordentligt och man måste renovera höplatsen inför kommande vinter, på hösten.

Miljövänligt och absolut billigast.
Imponerande att det funkar! Har haft rundbal med halm ute i hagen några gånger (rakt på marken) och det som blivit kvar när hästarna smaskat i sig det de vill ha har bara trampats ner och blivit än värre lervälling än resten, men det har nog varit fel sorts halm då.
 
Imponerande att det funkar! Har haft rundbal med halm ute i hagen några gånger (rakt på marken) och det som blivit kvar när hästarna smaskat i sig det de vill ha har bara trampats ner och blivit än värre lervälling än resten, men det har nog varit fel sorts halm då.
De äter ju hö på vintern. Jag har en lösdrift med halm det äter de upp. Näe men grunden är ju dessutom att det kommer till lite spill från höfoderbordet.

Jag lyckades med utplaceringen så det blev precis vid frost och snö sen frös det. Halmen vid vattnet åt de heller inte upp. Jag väntade och väntade till det frös sen kom snön. Dessutom en bal hö på 250-300 kg på en yta som är max 16 m2 är ganska mycket halm. Jag lyckades få bädd och underlaget blev utan ojämnheter så det blir en bra grund till nästa vinter.

Absolut billigast och miljövänligast.
 
Jag ville bara tipsa om att om ni gräver ur så passa på att göra en kulle någonstans i hagen :). Jag har en liten en, ca 2m hög, från när förrförra ägarna grävde pool. Den är extremt uppskattad, speciellt av shettisen. Används flera gånger per dag och är också rolig att springa runt.
 
Vi har lagt sten-/trädgårdsplattor runt vår höhäck och är väldigt nöjda. Billigt (hämtat gratis när folk fixar sin trädgård), väldigt lite underhåll när de väl är på plats och det är så mycket lättare att hålla rent och fräscht vinterhalvåret. Nu har vi visserligen grusat under och runt om, men det är väldigt mycket lättare att hålla rent på plattorna (det är bara att skrapa) än på grusytorna.

290424164_977067332989741_4494313364882046527_n.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 468
Senast: Hyacinth
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Usch, jag vet egentligen inte var jag ska börja.....har en häst som e helt galen i att trycka i sig grus, sand jord etc. Detta...
2
Svar
30
· Visningar
3 150
Senast: tello
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp