Betongplatta

P

pastor

Hej,

Vi undrar hur tjock en betongplatta bör vara för två utboxar?
Hela byggnaden ska bli 3mX 5m innemått (shettis och D-ponny). Vi tänkte göra det mesta själv, förutom att beställa en betongbil. (hur mycket betong behövs då?)

Men vad tror ni en platta på 15 m2 kan kosta?
 
Sv: Betongplatta

Det är helt omöjligt att svara exakt på vad det skulle kosta. Det beror på vilken sorts betong du beställer, varifrån du beställer och på hur pass långt betongbilen måste frakta din betong.

Ring runt blir mitt tips :)
 
Sv: Betongplatta

Kan ge ett exempel så har vi precis gjort en ny gödselplatta och la ut allt på externa. Den är ungefär på 80 kvadrat och det fanns färdiga kanter så det är bara plattan som gjorts om. Den kostade totalt 25 000 för oss med allt inräknat. Vi ska också göra en platta till ett nytt stall som ska vara på 450 kvadrat. Den kommer att kosta ungefär lika mycket efter som att det inte är samma krav på att den ska vara vattentät och armerad på samma sätt m m som gödselplattan.
 
Sv: Betongplatta

Kan ge ett exempel så har vi precis gjort en ny gödselplatta och la ut allt på externa. Den är ungefär på 80 kvadrat och det fanns färdiga kanter så det är bara plattan som gjorts om. Den kostade totalt 25 000 för oss med allt inräknat. Vi ska också göra en platta till ett nytt stall som ska vara på 450 kvadrat. Den kommer att kosta ungefär lika mycket efter som att det inte är samma krav på att den ska vara vattentät och armerad på samma sätt m m som gödselplattan.

Ok tack för era svar men hur tjock bör plattan vara minst?
 
Sv: Betongplatta

Ok tack för era svar men hur tjock bör plattan vara minst?

Det är flera faktorer som styr det.

Om plattan ligger på mark som rör sej mycket behöver den vara tjockare för att inte spricka.

Olika betongblandningar har olika styrka.
Ju starkare betong desto dyrare. -men här skall man inte snåla.

Större sten i betongen blir starkare det med.
Olika vattenhalt har också betydelse:
Plastisk betong är starkare än flytande.
-Trögflytande är vanligast om man skall göra jobbet själv.

Större sten och lägre vattenhalt kräver mer arbete när man lägger ut betongen.

-Vibrera ordentligt måste man under alla förhållanden om man vill ha en stark platta.

10-12cm tjock är nog ett absolut minimum även om underlaget är perfekt packat

Jag skall gjuta till nytt utestall i sommar och kommer att lägga 15cm.
Det tror jag räcker i de flesta fall.
-och ha rätt mycket armering i plattan:
Man kan lägga 10-12mm kammstål i en ring runt kanten och sedan ha ett eller 2 skikt 5-6mm armeringsmatta inne i plattan

Finns även fiberarmerad betong som kan läggas tunnare men det är inte så bra till hästar förstålfiberna kommer upp till ytan och kan skada hästarna.

Så...12-15cm blir nog lagom

/Max
 
Sv: Betongplatta

om du beställer 3 kubik så räcker det .. då blir det en kaka på ca 15-20 cm :)
så det är bara att sätta dig och ringa runt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 984
Senast: Efwa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp