Betsla upp lr inte?! svamligt.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare red_devil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 834
R

red_devil

Hej.
har ni nå tipps till en svag ryttare med stark häst? :angel: `

För ca 3 månader sen hade vi tandis till henne, hon såg förjävlig ut i munnen, vargtand o sår längs kinderna av dom vassa tänderna.
man kände stor skillnad efter, för innan när man red så "stack" hon vid hoppning och uteritter. i dressyren vägra hon o ta stöd på bettet, hon bet sig fast o gick på bogarna....hon var välldigt svår att få kontakt med.

Nu har det blivit skillnad, hon springer inte lika mkt mot hinder, hon börjar nu ta stöd på bettet försiktigt fast är fortfarande osäker.
fast ute är hon lika stark + vid hopptävlingar.

min fråga är då om jag ska betsla upp henne vid de tillfällerna eller fortsätta "dra i munnen" :crazy:

jag har verkligen fösökt att göra lydnadsövningar, berömt henne när hon gör rätt m.m!
men hon är jäkligt tuff i psyket o hon tycker att allt som HON gör är rätt så hon bryr sig inte om vad jag säger...totalt orädd häst.

nån om har nå tipps??

Sv: Betsla upp lr inte?! svamligt.

Du ska garanterat betsla upp henne, det är MKT bättre att rida på ett skarpare bett och vra mjuk i handen (då blir bettet inte skarpt heller) än att rida ett milt bett med hård hand.
Då vet hästen att det är bättre att lyssna på en gång och sen får den berömm genom att du är så mjuk du kan i handen.

Jag tycker att det är värt att prova iallfall, rid med ett pelham.
Och din häst verkar vara ett mkt stoigt sto ;) dom kan juh bli lite krångliga med sånt..
Min ponny va presis likadan =/ men inte hela tiden.. men dom dagarna hon va värst (oftast när man ridit dressyr några darar för mkt..) då va de inte kul!! Lika bra att hoppa av och inte rida den dagen mera..
Men jag e alldelles för sträng för att göra de, ger mej inte förrän hon gett upp.. och de kan juh ta lite tid..
Men hon vart mest stark och okoncentrerad, och vart skitsur när man sa till henne, och gick då och blåste upp sej och gick emot skänklarna m.m..

Sv: Betsla upp lr inte?! svamligt.

Tack för svaret!

jo..

jag har provat pessoa förut men JAG gillar det inte så jag vill helst inte ha det..

sen prova jag kimblewick bett med tungfrihet, hon gick hyffsat hon lysnade verkligen bra! men hjon gich hela tiden o knäppte av i nacken...å det kändes inte bra och sen när hon märkte att bewttet var skarpare en vad hon klarade av att kämpa emot så kunde hon ställa sig raklång upp.. :confused:

provade sen ett pelham med korta skänklar som var delat.
red med delta tygel och jag vet inte vad jag tyckte om det...
hon var lite seg när jag provade det ;) men när det väl blev lite mer galopp så stanade hon inte....hon verkade inte lyssna på det....sen gick hon bara o sträckte på halsen framåt så mkt hon kunde o blev alldeles stum i munnen o gick på bogarna..

kansig häs de där, kan ju säga att om det behös så går hon både över människor och den "argaste o största hästen i stallet" :angel:

vet nån vad det som min häst betydde med betten??
nå tipps???

Liknande trådar

K
Utrustning Bakgrundsfakta: Tant, 19 år - Jolanda Har haft henne i lite mer än en månad nu och allt har funkat hyggligt FÖRUTOM bettet. Det...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Totola
·
Utrustning Skrev ju om treårsstoet som börjat knapra på bettet, dvs hon lyckas plocka upp det och tuggar på det så man hör ljudet av tänder mot... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 290
Senast: Alexandra_W
·
R
Utrustning jag har hamnat i bettljungeln igen... jag hör delade åsikter om att betsla upp lr inte.. Iaf, Hon är ett Hlb sto snart 7 år.. Grymt...
Svar
12
· Visningar
1 095
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 685
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka