Bukefalos 28 år!

Bett 10,5 cm med stora ringar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min fullblodsflicka ska äntligen ridas in nu och jag letar lite sporadiskt efter lite roligare utrustning till henne att ha framöver. Men jag har fastnat litegrann på bett-sidan...
Hon är så smal i huvudet att jag hittills har använt shetlandsponnyernas bett till henne. Mitt fullcheckbett i 10,5 är alldeles lagom (trots att jag inte fallit för trenden med pyttebett som initierats av hästtandläkare).
Problemet med så liten mun är att betten i övrigt är anpassade efter små hästar, så t.ex är bettringarna - oavsett om de är fasta eller löpande - väldigt små (diameter). Och av både praktiska och estetiska skäl skulle jag vilja hitta bett i denna storlek som har större bettringar, i första hand tredelade och helst med fasta ringar.

Någon som kan ge mig tips på bett som har stora ringar i stl 10,5?
(gärna såna som inte ruinerar mig :p)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Små ???

Jag har problemet att bett i den storleken har alldeles för stora bettringar...
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

*fniss* Vi letar uppenbart inte i samma butiker... ;)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Kolla islandshäst-webbshopar/butiker :) jag har flera 10,5 med stora bettringar till våra islänningar, efter att ha upptäckten att de trivs bättre med stora ringar än små. Mitt favvo-bett är av märket ástund.
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

flertalet av mina bett i 10.5 är köpta på typ gekås och jag upplever ringarna "stora". Normalstora. Har stor ponny av fullblodstyp, men skulle inte se "smått" ut påstora hästar heller
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

jag kollade på Börjes häromdagen och där var det väldigt tydligt att det var just 10,5 och mindre som hade små ringar, jag hade velat ha den större varianten men då är ju själva bettet för stort.
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Jag har tredelade med fasta stora ringar i strl 10,5 eller om det var 9,5, lite osäker på storleken så här på rak arm..? Men från Globus tror jag det är, ska jag kolla?.
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Jag har ett sprenger tredelat 10,5-11cm långt med gigantiska ringar, användes lite på ett fullblod i ponnystorlek från banan för några år sen! Välkommen att ta en tur till mig och låna det och testa :D
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Jag har tredelade med fasta stora ringar i strl 10,5 eller om det var 9,5, lite osäker på storleken så här på rak arm..? Men från Globus tror jag det är, ska jag kolla?.
jatack, gärna!
Jag har ett sprenger tredelat 10,5-11cm långt med gigantiska ringar, användes lite på ett fullblod i ponnystorlek från banan för några år sen! Välkommen att ta en tur till mig och låna det och testa :D
jag tittar in om jag har vägarna förbi :)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

jag kollade på Börjes häromdagen och där var det väldigt tydligt att det var just 10,5 och mindre som hade små ringar, jag hade velat ha den större varianten men då är ju själva bettet för stort.

Och jag har ett vanligt tredelat från Börjes i storlek 10,5 med normalstora ringar, alltså som i storhäststorlek :). Har även ett med fasta ringar från ovan nämnda butik med enorma bettringar, också storlek 10,5:eek:. Riktigt stora är de verkligen.
Idag_har_jag_bade_bilder_och_film_att_bjuda_pa_D_Dock_hinner_jag_inte_nu_men_imorn_kaaaanske.jpg

Här syns kanske lite av bettet iaf, det är det med fasta ringar, tredelat. Hästen i fråga har full-xfull på huvudet.

I_know_I_know_riktigt_trakig_update_fran_min_sida_Men_jag_jobbar_mycket_sa_Vilket_jag_trivs_valdigt.jpg

Det här är bettet med lösa ringar som är i storlek 10,5 :). Hästen har full på huvudet. Bägge betten är som sagt köpta på Börjes.

Jag gillar dock små bettringar och brukar köpa bridongbett istället för vanliga (A)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Jag har ett tvådelat anatomiskt sötmalmsbett med stora fasta ringar i den storleken inköpt på rider sport tror jag det hette. Gav inte mycket mer än hundra kronor :)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Bettet var Globus. Tredelat med fasta ringar.

Tyvärr var det 9,5 jag hade, annars hade jag haft ett över som jag tänkt sälja :)
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Jag klämde på ett på hööks häromdagen med jättestora fasta ringar. I min värld stora iaf! Det bettet som är som rakt men ändå tredelat, tror det finns bland westernbetten bl.a. Jag kommer köpa ett sådant nästa gång jag passerar, fattar inte varför jag inte tänkte på det då?

Jag stör mig väldigt mycket på att det är så svårt att hitta annorlunda bett i stl 9,5(jag har letat framförallt efter typ som ovanstående, rakt men ändå ledat). Min minsta islandshäst har den storleken. Nu har vi fått specialbeställa ett bombers bett... Inte gratis!
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Butik som säljer galopputrustning.
Den butiken vid banan här vet jag säljer. Och har en webshop.
 
Sv: Bett 10,5 cm med stora ringar?

Minsta galoppbett jag sett under alla år med stora ringar har varit 12,5 cm (5 tum).
 
Jag har ett 3-delat bett med stora ringar som jag hittade på ullared dock köpte jag fel storlek så nu försöker jag bli av med det. :)
 
Min fullblodsflicka ska äntligen ridas in nu och jag letar lite sporadiskt efter lite roligare utrustning till henne att ha framöver. Men jag har fastnat litegrann på bett-sidan...
Hon är så smal i huvudet att jag hittills har använt shetlandsponnyernas bett till henne. Mitt fullcheckbett i 10,5 är alldeles lagom (trots att jag inte fallit för trenden med pyttebett som initierats av hästtandläkare).
Problemet med så liten mun är att betten i övrigt är anpassade efter små hästar, så t.ex är bettringarna - oavsett om de är fasta eller löpande - väldigt små (diameter). Och av både praktiska och estetiska skäl skulle jag vilja hitta bett i denna storlek som har större bettringar, i första hand tredelade och helst med fasta ringar.

Någon som kan ge mig tips på bett som har stora ringar i stl 10,5?
(gärna såna som inte ruinerar mig :p)

Globus har tredelade eggbett med fasta STORA ringar i både storlek 10,5 och 11,5 cm (har ett par såna hängandes i skåpet, av samma anledning du letar efter). Möjligen att hööks också råkar ha eggbett med stora ringar i 10,5 cm? (Vet att de har det i 11,5 cm iaf).
 

Liknande trådar

Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
822
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 792
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp