Bett bett bett

Askvind

Trådstartare
Okej, hur ska jag starta de här. Jag vill börja med att säga att ingen är djurplågare och jag är inte intresserad av att slänga alla under en buss. Vad jag däremot är intresserad är hur eran syn på hästhållning och relation till hästen är. Jag kan själv känna lite att bettet som hjälpmedel borde vara en del av historien idag. Hur tänker ni om bett? Reflekterar ni något hur det påverkar hästen och varför det är nödvändigt? (Om ni anser det) Jag känner att de är en så normaliserad del av hästhållningen att det inte ens ifrågasätts idag. Jag vill höra era tankar!

Och nej ingen är djurplågare eller dåliga hästägare. Jag är genuint nyfiken och intresserad hur ni tänker! Och hur ni ser på relationen mellan häst-människa idag.
 
Jag tänker på det ganska mycket faktiskt, eftersom jag själv trots väldigt mycket fördjupning i ämnet tycker att det är en utmaning att betsla optimalt. Ett fungerande bett som hästen verkligen accepterar kan vara ett fantastiskt verktyg. Men ofta, ofta uppstår situationer som inte är bekväma för hästen. Och ofta, ofta döljs hästens reaktion med en nosgrimma. Var går gränsen?
 
Det är något jag tänker ganska mycket på, och det tror jag att många gör. Själv har jag en häst som är ganska "enkel" på så sätt att han accepterar de flesta bett, men jag märker ändå att det finns de han tycker mer eller mindre om. Och om han får välja själv (vilket han får ibland) så väljer han bettlöst. Jag har ett hackamore med ganska korta skänklar som sitter väldigt bra på honom (vilket inte alla hack gör på islandshästar, har jag märkt) och det är han väldigt nöjd med. Det jag tycker att jag själv tappar när jag inte rider på bett är "finliret", de väldigt små signalerna, att kunna ställa hästen en liten aning åt höger eller vänster. Det blir lite "trubbigare" med bettlöst tycker jag. Det som är positivt för mig med bettlöst är att det avslöjar vad jag slarvar med som ryttare, jag kan inte dölja något genom att ta lite mer i ena tygeln till exempel, och jag "tvingas" rida mer för vikt och säte. Just nu funkar det bäst för oss att växla - ibland bett, ibland bettlöst och när det är bett försöka att använda olika sorter.
 
Jag tycker att bett är ett praktiskt verktyg år 1822: du kan snabbt utbilda en häst till att inte ha ihjäl okända ryttare, och även nybörjare kan självständigt kränga runt en okänd häst som är skolad på bett. Du kan undvika skenturer med vagn. Det kan massproduceras billigt.

Men vad ska vi med bett till i ridningen år 2022? Jag ser verkligen noll fördel med ett bett, tills min häst är på nivån att han är så skolad att ett blankt stångbett på enhand ger mig tydligare kommunikation än vad kapson+hackamore kan, och ärligt talat så räcker nog blankstångens motsvarighet hackamore eller bosal längre än vad jag nog hinner utvecklas till under min livstid. Kapsonen ger en tydlig sida och uppåt, hackamoret en tydlig neråt/släpp efter i nacken. Vad mer behövs 😅?

Men med det sagt så måste man ju lära dom vad signalerna i det bettlösa betyder, och man behöver lära om sig själv att vara signaltydlig och inte ha så högt tryck i tygeln (man märker rätt fort att nåt är på tok i kommunikationen/träningen, för man kan inte vålda runt en häst på samma sätt som med bett). Jag föredrar enbart läderkapson eller sidepull tills hästen är redo för samlande arbete.
 
Det är något jag tänker ganska mycket på, och det tror jag att många gör. Själv har jag en häst som är ganska "enkel" på så sätt att han accepterar de flesta bett, men jag märker ändå att det finns de han tycker mer eller mindre om. Och om han får välja själv (vilket han får ibland) så väljer han bettlöst. Jag har ett hackamore med ganska korta skänklar som sitter väldigt bra på honom (vilket inte alla hack gör på islandshästar, har jag märkt) och det är han väldigt nöjd med. Det jag tycker att jag själv tappar när jag inte rider på bett är "finliret", de väldigt små signalerna, att kunna ställa hästen en liten aning åt höger eller vänster. Det blir lite "trubbigare" med bettlöst tycker jag. Det som är positivt för mig med bettlöst är att det avslöjar vad jag slarvar med som ryttare, jag kan inte dölja något genom att ta lite mer i ena tygeln till exempel, och jag "tvingas" rida mer för vikt och säte. Just nu funkar det bäst för oss att växla - ibland bett, ibland bettlöst och när det är bett försöka att använda olika sorter.
Om ditt nosstycke på hackamoret är löstagbart, sätt dit en ring på vardera sida och rid med dubbla tyglar. Vips så har du en supertydlig signal för ställning :).

Bara hackamore är som att rida på enbart stångbett.
 
Nu håller jag inte på med ridning längre utan endast trav nuförtiden. Och jag är väldigt noggrann med vad jag stoppar i munnen på min häst. Dessutom är han största knöl ollen i världen om han inte trivs vilket han väldigt tydligt talar om. Travhästar som tävlar i trav få inte vara utan bett men där i mot får det i kombination med ett speciellt hackamore tävla. Dessutom har det kommit ett nytt huvudlag som är som en blandning av det som jag är väldigt nyfiken på men då det kostar upp i mot 3000 kronor och ännu inte finns begagnat så har jag inte hunnit dit ännu. Tror att det skulle passa honom, han är känslig och alltid varit i hela sitt liv.

Det alternativet går ut på att när man tar i tömmen så bromsar man hästen genom tryck på nosryggen istället för endast i munnen. Den tidigare kombinationen kräver separat hackamore och bett här sitter alltihop eller hur man ska förklara. Mindre saker på huvudet, bättre för hästen.

Idag går han på ett tre delar dringsbett och ett vanligt tredelat travbett med droppe. Varken mer eller mindre, ibland har han en löst spänd spärrgrimma men oftast inte. Vill han visa att han ogillar saker så är jag mycket tacksam för det. Han kan vara den svåraste häst jag haft i mitt stall men den tydligaste.
 
Om ditt nosstycke på hackamoret är löstagbart, sätt dit en ring på vardera sida och rid med dubbla tyglar. Vips så har du en supertydlig signal för ställning :).

Bara hackamore är som att rida på enbart stångbett.
Förstår vad du menar, men tycker ändå det är trubbigt. Har ju provat att rida i grimma också och i lite andra varianter. "Supertydligt" är det inte, även om det fungerar (jag har grymt snäll häst, i stort sett allt fungerar på honom). Som jämförelse så känns det ju trubbigare att rida på ett rakt, oledat bett, än ett tvådelat. Med det tvådelade kan jag ju röra bara ena sidan, medan det inte går med det raka.

Mitt hack har väldigt korta skänklar, så blir väl som babypelham i hävstångseffekt, typ :D

Just nu vet jag inte om mitt mål är att rida helt bettlöst alltid, jag försöker att förfina och förbättra min ridning så mycket som möjligt oavsett "verktyg", så kanske vissa av verktygen blir onödiga så småningom. Eller inte. Vi får se!
 
Förstår vad du menar, men tycker ändå det är trubbigt. Har ju provat att rida i grimma också och i lite andra varianter. "Supertydligt" är det inte, även om det fungerar (jag har grymt snäll häst, i stort sett allt fungerar på honom). Som jämförelse så känns det ju trubbigare att rida på ett rakt, oledat bett, än ett tvådelat. Med det tvådelade kan jag ju röra bara ena sidan, medan det inte går med det raka.

Mitt hack har väldigt korta skänklar, så blir väl som babypelham i hävstångseffekt, typ :D

Just nu vet jag inte om mitt mål är att rida helt bettlöst alltid, jag försöker att förfina och förbättra min ridning så mycket som möjligt oavsett "verktyg", så kanske vissa av verktygen blir onödiga så småningom. Eller inte. Vi får se!
Ja, jag håller med dig om att det känns trubbigt när man byter till bettlös på en häst som är skolad på bett. Men det är ju inte så konstigt.

Grimma är ett jättebra exempel. Vill hästen inte lyda i en grimma, så "måste" den inte. Grimman är mjuk. Hästen kan ta den lilla smärtan mot belöningen "dyka mot gräs" eller "gå bekvämt" eller vad det nu är den föredrar mot att svara på signalen. Och sen så kan du ju vara så att hästen inte alls fattar att "små vibrationer i tygeln till vänstra sidan av nosryggen" betyder samma sak som "små vibrationer i tygeln till vänstra sidan av bettet". Man får lära in lite nya saker helt enkelt.

I bett har dom lärt sig att om dom säger "vill inte" så kommer det göra ondare, och ondare, tills dom säger "okej då". Så dom brukar sällan bli tyngre i handen än dom står ut med.

Så att rida bettlöst kan innebära en del omskolning för både häst och ryttare. Det är därför kapson och sidepull är mina favoriter, dom motsvarar tränsbetten, det är direkt översättningsbart till det häst och ryttare redan kan, man behöver mest tänka på att vara lättare i handen, och kan direkt börja jobba med att finslipa hjälperna. Går man från tränsbett till hackamore blir det betydligt klurigare.

(Det finns en hel del bettlösa också som kan orsaka smärta, bland annat hackamore, repgrimmor, repnosdelar, metall- eller cykelkedjakapson, "indianhackamore", etc, då blir det både trubbiga signaler och samma hot om smärta 😅)
 
Senast ändrad:
Jag tänker inte på det mer än att jag är noga med att ha bett som hästen trivs med. Tävlar fälttävlan så bettlöst är inget alternativ för oss.

Nu är jag inte så insatt i hästsportsdelen idag men de är alltså reglerna som säger att man måste ha bett? Gäller de även dressyr och hoppning idag? För vill mig minnas att det var så förr?
 
Nu är jag inte så insatt i hästsportsdelen idag men de är alltså reglerna som säger att man måste ha bett? Gäller de även dressyr och hoppning idag? För vill mig minnas att det var så förr?

I banhoppning på stor häst är det fri betsling, dvs du kan använda bettlöst alternativ.
I dressyr finns det bettlösa klasser.
I fälttävlansdressyen är det bett som gäller.
 
I banhoppning på stor häst är det fri betsling, dvs du kan använda bettlöst alternativ.
I dressyr finns det bettlösa klasser.
I fälttävlansdressyen är det bett som gäller.

Aha, där ser man. Intressant att det skapat en egen klass för bettlöst i dressyr, blev tvungen och googla. Vad jag kan läsa är en anledning att domarna bedömer munkontakten i ”vanlig” dressyr, varför är detta en så viktig del?
 
Jag tänker på det ganska mycket faktiskt, eftersom jag själv trots väldigt mycket fördjupning i ämnet tycker att det är en utmaning att betsla optimalt. Ett fungerande bett som hästen verkligen accepterar kan vara ett fantastiskt verktyg. Men ofta, ofta uppstår situationer som inte är bekväma för hästen. Och ofta, ofta döljs hästens reaktion med en nosgrimma. Var går gränsen?

Intressant!
Hur märker du att en häst accepterar ett bett? Och hur använder du det som ett verktyg?

Ja, de känns också som många obehags reaktioner är normaliserade tyvärr.
 
Tänker inte på det utöver att jag är väldigt noga med rätt storlek och rätt bett med avseende på hur hästen ser ut i munnen (tex hög/låg gom, bredare/smalare laner) samt att jag endast använder mig av kvalitetsbett (Sprenger framförallt). Väldigt noga med vad jag stoppar in i min hästs mun och tar regelbundet ut hästtandläkare.

Tycker eg det här är en icke fråga och det känns som att tråden endast skapades för att provocera (varför annars nämna djurplågeri liksom?). Man kan ju dra det hur långt som helst. Till syvendes och sist så kan man ju argumentera mot att ridning och hästsport överhuvudtaget ska få existera ur djuretiskt perspektiv.
 
Tycker eg det här är en icke fråga och det känns som att tråden endast skapades för att provocera (varför annars nämna djurplågeri liksom?). Man kan ju dra det hur långt som helst. Till syvendes och sist så kan man ju argumentera mot att ridning och hästsport överhuvudtaget ska få existera ur djuretiskt perspektiv.

Just för att människor ofta känner sig påhoppade om man ifrågasätter bett och tror att man tycker att alla som använder det är djurplågare. Men nej jag är inte här för att provocera, jag är nyfiken och intresserad.

Varför är det en icke fråga? Varför är det en sån självklarhet och ha ett bett i munnen om det är de du menar?

Jag undrar bara om ni som har hästar funderat över denna företeelsen och varför ni använder det? Eller ni kanske valt bettlöst? Varför då? Det finns många sätt och kommunicera, rida och ha häst. Jag är bara nyfiken ☺️
 
Och visst kan man argumentera mot och för ridning och hästsport men de var just bett jag var intresserad av och höra era tankar om nu
 
Nu håller jag inte på med ridning längre utan endast trav nuförtiden. Och jag är väldigt noggrann med vad jag stoppar i munnen på min häst. Dessutom är han största knöl ollen i världen om han inte trivs vilket han väldigt tydligt talar om. Travhästar som tävlar i trav få inte vara utan bett men där i mot får det i kombination med ett speciellt hackamore tävla. Dessutom har det kommit ett nytt huvudlag som är som en blandning av det som jag är väldigt nyfiken på men då det kostar upp i mot 3000 kronor och ännu inte finns begagnat så har jag inte hunnit dit ännu. Tror att det skulle passa honom, han är känslig och alltid varit i hela sitt liv.

Det alternativet går ut på att när man tar i tömmen så bromsar man hästen genom tryck på nosryggen istället för endast i munnen. Den tidigare kombinationen kräver separat hackamore och bett här sitter alltihop eller hur man ska förklara. Mindre saker på huvudet, bättre för hästen.

Idag går han på ett tre delar dringsbett och ett vanligt tredelat travbett med droppe. Varken mer eller mindre, ibland har han en löst spänd spärrgrimma men oftast inte. Vill han visa att han ogillar saker så är jag mycket tacksam för det. Han kan vara den svåraste häst jag haft i mitt stall men den tydligaste.

Det låter ju lovande att de utvecklas huvudlag som inte bara bygger på tryck i munnen! Vad kallas det? Skulle gärna vilja se de på bild även om jag fattar vad du menar 😄
 
Variant ett som är gdk för tävling.
Screenshot_20220620-194107-495.png
 
Jag förstår inte hetsen med att bett är dåligt. Självklart finns det dåliga bett (eller bett som blir dåliga i dåliga händer), men de är inte automatiskt dåliga eller obehagliga för hästen.

Nosryggen har mycket fler känselnerver än lanerna, så 'bettlöst' betyder inte automatiskt mindre obehag för hästen.

Hur du väljer att kommunicera är så himla mycket viktigare än vilka redskap du använder för att göra det.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 827
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp