Bett, bett, bett!

Ninnurur

Trådstartare
Jag kan snart öppna bettaffär med alla mina bett, och ändå har jag inget som jag kan kontrollera kusen på i terrängen! Och eftersom han är en bjässe på 174 cm i mankhöjd vill jag gärna ha lite kontroll...

Det är en häst som lär sig bett efter ett tag så jag har alltid växlat.
Dressyr rider jag på vanligt tredelat eller kandar men när det gäller hoppning eller terrängritt blir han så vansinnigt stark och taggad så jag har valt att betsla upp istället för att slita i honom.

Jag hoppar banhoppning på ett Cornish snaffle som funkar bra men ute i terrängen är det bara katastrof just nu. Har ridit på ett combibett men det funkar inte, han bara drar och jag får ingen kontroll. Bytte tillbaka till ett rakt, gummiklätt pelham men jag lyckas inte riktigt få honom fram till bettet på det. Visst, jag har mer kontroll men jag vill inte att han ska knäcka av i nacken för det.

Så, har ni något tips på något fyndigt bett? Stångbett funkar sisådär, jag gillar det inte riktigt. Jag har funderat på att prova gagbett men jag vet inte riktigt, kan inte det ge lite samma negativa effekt som ett stångbett? Helst skulle jag vilja ha ett mikmar, har provat det på honom en gång med underbart resultat. Men det är ju så dyrt och om han tillslut inte funkar på det heller är det ju bara pengar i sjön. Ett rent hackamore funkar inte heller för då blir han skinnflådd på näsan, han är känslig där han vill ;)

Och nej, han har inte ont någonstans och har har jättefina tänder. Jag kollar upp mina hästar regelbundet. Han har varit så här sen jag fick honom för sex år sen och innan dess gick han som körhäst. Antagligen är det körning på skarpa bett som har gjort honom så okänslig i munnen.

Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Bett, bett, bett!

Svårt att tipsa kanske, du lär väl ha provat en hel del.;) Waterfordbett? Valfritt bett med tvinnad mundel?

Du hade provat ett gummipelham, men det finns ju med olika mundelar. Hög/låg tungfrihet, raka, delade etc. Kimblewick kanske du nog redan provat, gissar jag?
 
Sv: Bett, bett, bett!

tänkte också på waterford/kulbett. formar sig ju jättebra o munnen och är snällt på det sättet, men blir mycket skarpt då man tar tag i det då det har många brytpunkter.
och ett kimblewick är ju som ett pelham fast inte lika skarpt, går ju att variera vart man sätter tygeln.
testa ett gagbett, en del hästar funkar det på, andra inte. ska ju vara bra som "nödbroms" på starka hästar. fast jag skulle inte rekommendera gagbettet med genomgående sidostycken bara.
det går inte att rida med t ex ett hackamoore? då finns det ju inget bett den kan bita tag i.
även bett med rullar (rullbett) är ju bra för hästar som gärna biter sig tag i bettet för där får dom ju aldrig riktigt "tag" i bettet eftersom bettet fortfarande kan röra sig även fast hästen försöker få tag i det.
finns ju även många galoppbett som är bra på starka hästar.
det finns ingen som skulle kunna låna dig ett mikmar då?
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag tänker på något helt annat. Kanske en brist i kommunikationen eftersom han sticker :confused:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Det är inte kaxigt enligt min mening, bara sanning. Allt måste klaffa på marken för att man ska få en fin kommunikation på ryggen :bump:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag vet hur sega och okänsliga körhästar kan bli i munnen så jag förstår att du har problem (har kört mycket skolhästar...)

Jag hade provat ett gagbett, antingen ett vanligt med sidostyckena genom ringen eller ett sånt amerikanskt.
Ett mikmar bett hade inte jag vågat rida på i terrängen, det kan ju hända att man behöver ta rätt kraftiga tygeltag ibland där och ser ut som att det skulle göra ont med ett mikmar.
Annars kanske det finns begagnade att köpa?

Sen är det ju inte fel att hoppa olika lydnadsövningar i terrängen heller. Åk till en bana och sitt och gör lite markarbete över små hinder. Det är super bra!

Vad är ett Cornish snaffle förresten?
 
Sv: Bett, bett, bett!

Vad är ett Cornish snaffle förresten?

Ett sådant här bett (även kallat Scourier):

5933945.jpg



Det kan väl vara värt att tillägga att den här tråden är ett antal månader gammal... Trådskaparen har nog förhoppningsvis redan löst problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett, bett, bett!

Mer dressyr...
Lydnad även i hoppningen och terrängen, vara konsekvent, det är det enda som kommer att ge långvarigt resultat. Och även hästar som en gång har vart okänsliga i munnen pga hård hand/ skapt bett kan man få finkänsliga igen om man anstränger sig och är just konsekvent.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag tänker på något helt annat. Kanske en brist i kommunikationen eftersom han sticker :confused:

Det är inte brist på kommunikation. Det är hans dagshumör som avgör. Jag kan vara ute och galoppera på hellånga tyglar vissa dagar.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Mer dressyr...
Lydnad även i hoppningen och terrängen, vara konsekvent, det är det enda som kommer att ge långvarigt resultat. Och även hästar som en gång har vart okänsliga i munnen pga hård hand/ skapt bett kan man få finkänsliga igen om man anstränger sig och är just konsekvent.

Jo men alltså, han är ju hur fin som helst i dressyren! Vi har nu börjat trampa och gör bytesserier så där kommunicerar vi till 110%
Men jag får väl sitta och gnata ännu ännu mer med halter mellan hinder.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag vet hur sega och okänsliga körhästar kan bli i munnen så jag förstår att du har problem (har kört mycket skolhästar...)

Jag hade provat ett gagbett, antingen ett vanligt med sidostyckena genom ringen eller ett sånt amerikanskt.
Ett mikmar bett hade inte jag vågat rida på i terrängen, det kan ju hända att man behöver ta rätt kraftiga tygeltag ibland där och ser ut som att det skulle göra ont med ett mikmar.
Annars kanske det finns begagnade att köpa?

Sen är det ju inte fel att hoppa olika lydnadsövningar i terrängen heller. Åk till en bana och sitt och gör lite markarbete över små hinder. Det är super bra!

Vad är ett Cornish snaffle förresten?


Min tanke med ett mikmar var att he en tygel i bettet, inte nere i skänkeln och en tygel i repet. Dvs jag vill ha kombinationsbettet.
Men jag har funderat mer och mer på ett gag, men jag skulle vilja ha det tredelat, hittar inte det ngnstans.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Min förra häst gick med ett sådant i terrängen och i hoppningen.

Fungerade kanonbra :)

Synd bara att det inte finns 3delade gag i mindre storlekar :cry:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Min förra häst gick med ett sådant i terrängen och i hoppningen.

Fungerade kanonbra :)

Synd bara att det inte finns 3delade gag i mindre storlekar :cry:

Hur litet vill du ha? Mest nyfiken... Men då borde man ju kunna be lokala ridsportaffären som säljer annat jacson att ta hem det.
Ska på H**ks imorn, kan köpa sidostycken där.
 
Sv: Bett, bett, bett!

En bekant har exakt samma problem med sin bjässe! provade alla möjliga varianter.

Visade sej till slut att ett rakt (är ju böjt uppåt) stålbett löste problemtet! Hästen är väldigt kontrollerbar med det!:)

Använder bara gummiklätt pelham vid enstaka tillfällen för att mest markera, utan att få rutin på att den ska knäppa av i nacken.
 
Sv: Bett, bett, bett!

jag o hästen älskar jaktkandar, han blor kontrollerbar o tar ett bra stöd istället för att bara krulla ihop sig som han gärna gör på andra skarpa bett.
 
Sv: Bett, bett, bett!

tänkte också på waterford/kulbett. formar sig ju jättebra o munnen och är snällt på det sättet, men blir mycket skarpt då man tar tag i det då det har många brytpunkter.
och ett kimblewick är ju som ett pelham fast inte lika skarpt, går ju att variera vart man sätter tygeln.
testa ett gagbett, en del hästar funkar det på, andra inte. ska ju vara bra som "nödbroms" på starka hästar. fast jag skulle inte rekommendera gagbettet med genomgående sidostycken bara.
det går inte att rida med t ex ett hackamoore? då finns det ju inget bett den kan bita tag i.
även bett med rullar (rullbett) är ju bra för hästar som gärna biter sig tag i bettet för där får dom ju aldrig riktigt "tag" i bettet eftersom bettet fortfarande kan röra sig även fast hästen försöker få tag i det.
finns ju även många galoppbett som är bra på starka hästar.
det finns ingen som skulle kunna låna dig ett mikmar då?

Kan du utveckla det där med att ett bett per automatik är skarpare för att det har fler brytpunkter? Många säger det (efter att det stod i Höökskatalogen) men ingen kan förklara logiken.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: Vogue
·
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
2 152
Senast: Ace
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 090
Senast: AW
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 353
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp