Bett - dressyr

Piek

Trådstartare
Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte får tävla på kimblewick som är det bett, som jag provat, som hästen går bäst på.

Hästen är stor och jag är liten. Han behöver ett tydligt stöd från bettet för att komma till arbete. Han behöver alltså inte ett skarpare bett för att han blir stark på något sätt utan snarare tung i handen. På kimblewicket har jag en fjäder i handen, på transbett har jag träningsvärk i armarna efter ett pass 😉. Jag erkänner ödmjukt att jag är urusel på olika betts funktion i ett vidare perspektiv...

Utvärdering av nyligen provade bett.

Kimblewick: Hästens favorit. Mjuk i handen, söker stöd direkt.

Tredelat baucher med fasta ringar: bäst alternativ hittills (får jag tävla på detta?) endast provat ett par gånger, hästen verkar hyfsat nöjd. Söker stöd och hyfsat mjuk i handen om än inte fullt lika som kimblewicket. Kan ha att göra med vana.

Vanligt tredelat: betydligt tyngre i handen men funkar hyfsat

Vanligt rakt tränsbett: hästen avskyr det

Vad hade ni testat? Bettet ska som sagt funka att träna och tävla dressyr på.
 
Hade fortsatt med baucher isåfall.

men även testat tvådelade.
Fasta/rörliga ringar/baucher.
 
+1 på att testa tvådelat. Det är skarpare än tredelat, trycket kommer med koncentrerat på lanerna istället för att fördelas mer jämnt över tunga och laner som med tredelat.

Såklart ett i rätt storlek för hästen :)
 
500033-07_1.jpg



någon som vet om man får tävla dressyr på detta?
Efter inrådan från hästtannläkaren, så bytte vi bett. Fick tips om detta och då ett rakt med roterande mundel, det sistnämnda får man dock inte tävla på. Har testat en del fager och liknande men hästen gillade inte såna alls.
 
500033-07_1.jpg



någon som vet om man får tävla dressyr på detta?
Efter inrådan från hästtannläkaren, så bytte vi bett. Fick tips om detta och då ett rakt med roterande mundel, det sistnämnda får man dock inte tävla på. Har testat en del fager och liknande men hästen gillade inte såna alls.
Ja det får man. Vilket med roterande mundel menar du man inte får tävla på? Man får tävla med barrelbett/cylinderbett.
 
Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte får tävla på kimblewick som är det bett, som jag provat, som hästen går bäst på.

Hästen är stor och jag är liten. Han behöver ett tydligt stöd från bettet för att komma till arbete. Han behöver alltså inte ett skarpare bett för att han blir stark på något sätt utan snarare tung i handen. På kimblewicket har jag en fjäder i handen, på transbett har jag träningsvärk i armarna efter ett pass 😉. Jag erkänner ödmjukt att jag är urusel på olika betts funktion i ett vidare perspektiv...

Utvärdering av nyligen provade bett.

Kimblewick: Hästens favorit. Mjuk i handen, söker stöd direkt.

Tredelat baucher med fasta ringar: bäst alternativ hittills (får jag tävla på detta?) endast provat ett par gånger, hästen verkar hyfsat nöjd. Söker stöd och hyfsat mjuk i handen om än inte fullt lika som kimblewicket. Kan ha att göra med vana.

Vanligt tredelat: betydligt tyngre i handen men funkar hyfsat

Vanligt rakt tränsbett: hästen avskyr det

Vad hade ni testat? Bettet ska som sagt funka att träna och tävla dressyr på.
Man får tävla med baucher men det är nya regler kring utformningen.

Se bettbilagan: https://ridsport.se/download/18.55a...34/2023 Guidelines Tack Equipment Dress 3.pdf
 
@Piek Vad har du för mundel på Kimblewicket? Bäst vore väl att försöka efterlikna det så mkt som möjligt eftersom hästen trivs på det. Också kanske med "hängande" ringar ala baucher :) (om det går att hitta som inte är för långa då...)
 
+1 på att testa tvådelat. Det är skarpare än tredelat, trycket kommer med koncentrerat på lanerna istället för att fördelas mer jämnt över tunga och laner som med tredelat.

Såklart ett i rätt storlek för hästen :)

Tvådelat är INTE skarpare än tredelat. Beror helt på häst och om hästen föredrar tung eller lantryck. Min väldigt känsliga häst föredrar tvådelat framför tredelat. Tredelat är för skarpt för henne.
 
Tvådelat är INTE skarpare än tredelat. Beror helt på häst och om hästen föredrar tung eller lantryck. Min väldigt känsliga häst föredrar tvådelat framför tredelat. Tredelat är för skarpt för henne.
Klart det beror på vad hästen föredrar :) Jag har i alla fall lärt mig att tvådelat är skarpare.
 
Klart det beror på vad hästen föredrar :) Jag har i alla fall lärt mig att tvådelat är skarpare.

Jag tycker att det på senare tid har gått troll i bett-val. Folk är som du övertygade om att tredelat är det mildaste och det enda rätta att de bortser helt och hållet från att prova ett vanligt hederligt tvådelat bett.
 
Jag tycker att det på senare tid har gått troll i bett-val. Folk är som du övertygade om att tredelat är det mildaste och det enda rätta att de bortser helt och hållet från att prova ett vanligt hederligt tvådelat bett.
Min gamla häst gick inte att rida på 3-delat eller rakt. Hon tyckte inte om dom. Det var bara 2-delat som gällde. Den jag har nu går bra på båda. Kanske lite bättre på 2-delat.
 
Tänker att vanliga tränsbett inte är skarpa alls, och utgår ifrån det. Dvs raka, tvådelade och tredelade.

Men, även de blir obehagliga (skarpa) om de inte passar hästen, alternativt beroende på handen.
Det är så olika vad hästen är skapt för men ffa gillar och är tillfreds med så man kommer inte riktigt undan att man måste prova sej fram och fråga hästen om saken.
 
Förr sa man väl alltid att tvådelade var milda?
Nu känns det så ovanligt så har noll koll🤪
Jag tycker att det på senare tid har gått troll i bett-val. Folk är som du övertygade om att tredelat är det mildaste och det enda rätta att de bortser helt och hållet från att prova ett vanligt hederligt tvådelat bett.
Ja alltså bettdjungeln är ju väldigt svårnavigerad och jag säger absolut inte att mina ord är lag :D
Det jag har fått förklarat för mig är ju att det finns bett som lägger trycket antingen jämnt över tunga och laner, eller mer på det ena än det andra. Tvådelat = tryck på laner och mindre på tungan, rakt = tryck på tunga och inte lika skarpt på lanerna. Tredelat fördelar mellan både laner och tunga. Sen har det ju att göra med formen på bettet oavsett hur många leder det har. Det kan ju ha tungfrihet eller lanfrihet och alla möjliga olika beskrivningar och utformningar.

Men summa summarum av det är väl (vad jag tänker mig) att beroende på vad hästen svarar bäst på (tunga/laner) finns det bett som lägger mer av trycket just där.

Själv gillar jag att rida på tvådelat, har själv ett tvådelat till min häst. Dock med lock-up då han behöver ett lite längre bett än vad han "ska" ha. Lock-up skonar gommen just då. Är bettet så kort som det "ska" vara är ju risken för tryck i gommen betydligt mindre :)
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 780
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
886
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 008
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp