Bett Förslag!?

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Har någon bett förslag till min häst.
Har provat lite olika.
Hon är VÄLDIGT stark, men mjuk i munnen. Hon drar iväg vi ute ritt och hoppning.
Har provat lite olika bett:

Vanligt trännsbett:

Har knappt kontrol, fungerar ibland i dressyren

Delat Pelham:
För starkt förutom vi uteritt.

Pessoa två delat:

Fungerar sådär.

Pessoa tre delat:
Fungerar bra vid hoppning och ute ritt ibland...


Skriv inte bara att jag ska lära mig rida...
Det är så svårt att förklara hur hon är...
Finns det något bett mitt i mellan typ Vanligt trännsbett och Pessoa??

Tre-delat fungerar lika dant som vanligt trännsbett.


MvH//TheHunted1
 
Sv: Bett Förslag!?

jag har ett äppel pessoa rakt funkar bra på min ponny han är jette stark men i bland så går det inte så bra :angel: han drar en då i bland ............ håller me dig visa säger lär dig rida men visa hästar är jette starka ( i bland så kan inte jag holla min pony ) är hård i munen .... lycka till :) :rofl:



:love: häst älskaren :love:
 
Sv: Bett Förslag!?

äntligen en till som rider med pessoa...
Alla säger att det är jätte dumt och fel ju??
Att hästar tvingas att gå fint...Vad tycker du?
Ska man ha rakt i stället för delat??
Blir inte det skarpare??

MvH//TheHunted1
 
Sv: Bett Förslag!?

Oledad pelhamstång med två tyglar!

Då kan du reglera skärpan efter vad som krävs för ögonblicket genom att ta i stångtygeln just då. Annars rider du på "bridongen".

Men (det måste ändå sägas... ;) ) jobba hela tiden mot att klara dig på bara tränsbett. Jobba upp hästen lyhördhet för dina hjälper så blir det trevligare ridturer för er båda. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bett Förslag!?

Kanske skulle du prova ett rakt odelat bett...
Annars är ju som sagt ett odelat pelham med två tyglar en bra ide...
 
Sv: Bett Förslag!?

okej...Tack, men grejen är att hon helt flippar ur med knidkjedja, hon hatar det...
Rider med vanligt tränns bett, problemet är att vi måste rida ut typ 15 minuter för att komma till padocken, och jag vill gärna ha kontrol på henne i mellan då vi rider på en ganska stor väg...
 
Sv: Bett Förslag!?

Men sätt på en graman fram till paddocken istället, eftersom att du bara skrittar dit så spelar det juh igentligen itne så stor roll om du har hjälptygel, men sticker hon iväg ere juh lättare att få tag i henne när du tar i gramanen, eftersom att hästen inte kommer ifrån bettets inverkan då.
Det ät även lätt att ta av när du kommer fram, och du kan rida emd tränsbett..
 
Sv: Bett Förslag!?

Men till ett odelat bett behöver du ingen kidkedja... det är bara om det är hävstångseffekt som tex pelham...
 
Sv: Bett Förslag!?

jag tycker inte att ett oledat bett brukar ge nån bättre effekt på hästar som är starka.

till trådskaparen: kanske skulle prova nåt kombinationsbett typ Myler?
 
Sv: Bett Förslag!?

Tycker inte Myler är någon bra idé :eek: Jag har bara dåliga erfarenheter av de betten. (Förutom möjligtvis tränsbetten.) De är gjorda för westernridning :crazy:

Mitt tips är att du testar med en rem i läder lr. nylon istället för kedja. Ska du ha ett bett med hävstång är kedja ett måste förutom på pessoa och det ville du ju inte ha (klokt tänkt).
Prova med kimblewick (hel mundel) och spänn kedjan väldigt löst i början.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett Förslag!?

Pelham med dubbla tyglar, sätt en curbstrap istället för kindkedja eller prova med en gelskydd för kindkedjan.

Ett oledat tränsbett brukar de flesta hästar ta mer stöd på och blis tarkare så det skulle jag inte rekommendera.
 
Sv: Bett Förslag!?

Nej, men en häst som inte trivs med sitt bett kan bli stark och okännslig i munnen av den anledningen...
Många hästar kan reagera så på "vanligt" bett... ett tips är då att prova ett rakt eller tre delat....
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 888
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 240
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 627
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp