Bett fråga: Tips önskas

Scarry

Trådstartare
Har en äldre herreman här hemma som jag nu funderar på att skaffa ett annat bett till, men vet inte vilket. Jag har alltid ridit hästarna på bara vanliga tvådelade tränsbett eller bettlöst. Andra bett har jag aldrig behövt då de har funkat kanon på dessa. Så min betterfarenhet är inte den absolut största som ni säkert förstår :o
Också denna herreman rids på tvådelat tränsbett, men han verkar inte att trivas alls på detta bett. Han bara rasslar med bettet runt runt i munnen och verkar inte alls kunna slappna av. (OBS! Hans tänder och mun är nyligen kontrollerade)
Jag försökte en tid att rida utan bett men då var det TOTALT noll koll på honom. Försökte och försökte hur länge som helst utan resultat så det skippade jag. Fick bara inse att det kommer inte att fungera med honom. Jag rider ju inte genom att sitta och dra hästen i munnen och styra på det viset, men utan bett fungerar det inte med den här pållen, så är det bara.
Han är rätt känslig i munnen, så några "skarpa" bett behövs inte till honom.
Till saken hör dessutom att bettet vill glida till någondera av sidorna på honom då han håller på och rasslar runt med det hela tiden. Har funderat på bettskivor, men jag vet inte... tycker personligen att dom inte är så riktigt snygga.
Bettskivor hör mera ponnyvärlden till för mig ;)
Skulle vara tacksam för tips på olika bett man skulle kunna prova på honom. Skulle också vilja att ni förklarar lite hur ni tänker angående bettet ni tipsar om. Tackar så mycket på förhand! :)
 
Sv: Bett fråga: Tips önskas

Mina 5 ören:
Hästar som har varit "oroliga" i munnen, och som lägger onödig energi på att pilla och greja med bettet har jag ridit på rakt bett. Jag föredrar fasta ringar.
Det brukar vara ganska lugnande, just för att det händer liksom inte så mycket i munnen på dem då. Lite mer lugn och ro och fokus på jobbet i stället för på bettet.
 
Sv: Bett fråga: Tips önskas

Kanske ett odelat tränsbett kan vara ngt? det är väldigt snällt och ligger stilla och fint i munnen. Alternativt ett novabett, de har liknande inverkan men är i gummi och därför böjligt i munnen.
 
Sv: Bett fråga: Tips önskas

Jag vet inte hur mycket pengar du vill lägga på bett, men det finns t ex Bombers Bits som är anatomiskt utformade och brukar gillas av hästmunnar. Fast de är ganska dyra.

Jag tänker också fasta ringar när jag läser om din häst, och kanske ett odelat, typ mullen- mouth.

Jag ropade nyss in ett bett på Tradera som är en kopia av ett Sprenger- bett, tredelat, anatomiskt format och D- ringar. Inte dyrt och hästen lade det på plats i munnen med en belåten suck!
 
Sv: Bett fråga: Tips önskas

Ett rakt bett eller ett som "låser" sig? Typ pessoa magic som inte kan vikas ihop helt.
Kolla på travbetten så kan du hitta ett rakt med parerstänger på nedersidan, de hindrar bettet från att glida in i munnen. Det är även fasta ringar. Så behöver du inte bettskivor.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp