bett fråga

C

Comprende

Jag undrar om någon märkt en förbättring av att använda 3 delat bett med rundad del i mitten?Jag såg nämligen nh film där en hästtandläkare sa att det ska vara det bästa och mildaste bettet mot en hästmun,om man mste använda bett alltså ;)
 
Jag använder alltid tredelat bett med en mycket kort mittdel då hästens underkäke endast är ca 3-4cm bred. risken finns att leden på bettet hamnar på hästens laner om mittdelen är för bred. Bäst tycker jag att ett rakt/helt tränsbett som är lite böjt framåt funkar. Det ligger på rätt plats hela tiden och hästen kan aldrig få obehag av detta bett. Värst är förlånga tvådelade bett. Dom hänger ner i munnen hur mycket man än spänner upp bettet. Då hästens sväljreflex sitter långt fram i gomen så påverkas hästen hela tiden av bettet och sväljer ofta och då åker bettet upp för att sedan åka ner igen. Detta skapar oro i munnen helt i onödan. Även tjockleken på bettet har stor betydelse. Förr sa man att ett tjockt tränsbett var det snällaste för hästen men det viktiga är att hästen får plats med bettet och kan stänga munnen runt bettet. Bett frågan är en jungel men det kan vålla hästen mycket obehag och ryttaren och kusken stora problem om hästen inte trivs.
Vi kuskar är ofta ganska duktiga på bett då den enda kontakten som vi har med hästen när vi kör är med tömmarna och hästens mun. Så täta besök hos hästtandläkaren så man vet hur hästen ser ut i munnen + att man själv måste se efter så hästen inte får skador. Jag tittar mina häster i munnen minst en gång i veckan. Då hinner man i tid förebygga och slipper få problem.
:)/M
 
Hästar kan visst få obehag av odelade bett. Tyvärr är det jättevanligt att hästar går och spjärnar med tungan mot dessa bett för att det trycker för hårt på tungan, hästar som skulle gapa om de hade minsta chans. Samma gäller tredelade bett, inte minst i ponnystorlek, de flesta ponnyer har för små munnar för att kunna gå med tredelat. Med det inte sagt att det inte finns hästar som gillar dessa bett, men man ska komma ihåg att rekommendationerna att använda dem baserar sig mer på vilka delar av hästmunnen som klarar mest tryck utan att få direkta skador - inte var hästen är mest eller minst känslig.

Då tycker jag att det är bättre att försöka tillämpa metoden att få hästen så lösgjord och lydig på hjälperna som möjligt. Då slipper man skadorna i munnen, men kan använda ett tvådelat bett (givetvis väl tillpassat) som ger lite mer spelrum för tungan. Kör man utan nosgrimma eller med lös nosgrimma (vilket funkar på de flesta arbetshästar och travhästar, så det ska väl funka på väldresserade tävlingshästar i körning också kantänka) så ser man ju på en gång om man tagit för hårt i tömmarna eller om hästen har något annat obehag av bettet i och med att den kan gapa. Tyvärr ser man allt för ofta kuskar som kör med stångbett och aachennosgrimma, en kombination som TR borde förbjuda snarast.
 
Min häst diggar inte tredelade bett, inte ens om man skrittar på långa tyglar...
Raka bett är inte heller någon god ide till honom, han blir så kännslig i munnen att man inte kan få någon bra kontakt. Sen placerar han huvudet mellan knäna(även när man enbart rider rakt fram på långa tyglar)

Det som funkar bäst på honom är vanliga tådelade. Men inte ens det är han helt nöjd med.
 
varför inte pröva ett rakt plastbett? Brukar fungera på de flesta som är känsliga i munnen. Har tandläkaren tittat på honom så han inte har några bekymmer?
/M
 
Raka är ingen god ide, han kör ner huvudet mellan knäna....(provat några olika, inte plast men gummi). Sen så tuggar han på dom, inte mjuk och fint utan mera upprört(har aldrig nosgrimma när jag har nya bett)

Inga tandproblem, han funkar helt ok på tvådelat. Funkar bättre och bättre men han har gått på ridskola och vet inte om missnöjet kan komma från den tiden :confused:
Eftersom det blivit bättre.

Det ser ut somom han försöker "lyfta" bettet uppåt i munnen?
 
hm .. jag är kass på bett, men kanske han tycker att det trycker på tungan. prova ett bett med tungfrihet?!
 
Provat, funkade varken bättre eller sämmre....
Ibland känns det bara som en fix ide han har :confused:
 
Tycker hela idén om att rekommendera bett till andras hästar är ganska dålig. Nu menar jag inte till Dig personligen,Svea. Utan i allmänhet. Bara för att man råkar ha samma ras eller strl på häst betyder inte det att de ser likadana ut i munnen. Endast en väldigt kunnig person eller tandläkare kan se vilket typ av bett och strl det är som passar. Att folk sen hela tiden prövar nya bett stup i kvarten är ju inte heller bra. Hästen måste hinna lära sig att bekanta sig med de nya bettet också.

Själv kör jag på tredelat tränsbett med väldigt smal mellanlänk varvat med ett odelat tränsbett som är något böjd. Han trivs på båda.
 
Varför inte helt enkelt skrota allt vad bett heter och prova med kapson istället? Tärnsjö har bra saker. Kanske inte så lyckat till just körningen, men när du rider eller tömkör så kan det funka. Vet att Anders E. använder sånt.
 
Han är lite för okännslig för att det ska bli roligt. Visst, jag kan rida i grimma och grimmskaft om det behövs, men det blir inget finlir. Han funkar på tvådelade, men är inte helt nöjd.
 
VArför kan man inte rekomendera bett över nätet? man kan ju få tips på bett man inte visste fanns/ har glömt prova.
Visst, man vet ju inte hur hästen ser ut men kan kanske känna igen symptomen.......
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: sweep
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp