Bett fundering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 849
M

MartinaN

Hejsan! Har tänkt lite på det här med bett. Rider just nu på ett rakt appelmouth bett i gummi. Mne hästen tenderar på att kunna bli himlans stark på uteritterna och jag orkar inte hålla, och då blir jag hård i ahnden för tat jag spänner mig och han blir hård i munnen och biter fast och jag orkar inte leda loss honom.
Nu till funderingen. Han går bra och verkar tycka om raka bett frågan är då om man kanske ska rida på pelham, fast med två tyglar. SÅ att jag ändast kan använda hävstången när det behövs??
Kan man ha pullarnosgrimma till pelham?? Är det enda träns jag har. Sen är frågan...vilken är den bästa tygelfattningen med 2tyglar på pelham...eller ska jag bara låta den andra tygeln hänga??
Kan säga att jag vet att det är en lydnads fråga oxså...vi ska börja rida för dressyr tränare till våren och han går fint inne på banan.

Sv: Bett fundering

jag tycker att det låter som en bra idé m pelham + två tyglar.
ja, det går alldeles utmärkt att ha pelham och pullarnosgrimma.

om jag rider på två tyglar håller jag som när jag rider på kandar. dvs bridongtyglen (stora ringen på pelhamet) på vanliga stället, mellan ring- och lillfinger
och stångtyglen mellan ring- och långfinger.
ha gärna lite längre stångtygel i början så att du inte råkar tjyvhålla i den och korta bara när det behövs.

oki, tack för tipset om fattningen. Ska ha längre stångtygel...vill ju inte sitta och tjuvhålla honom.
Får ut och prova idag. Tanken med det hela är ju att jag ska kunna vara mjukare i mitt sätt att rida, så det blir roligare både för mig och för hästen utan massa dragkamp om han inte lyssnar.

Hejsan, detta va ju lite kul, för jag har samma funderingar, rider också min häst på rakt bett, både gummi å vanligt, men nu funkar inte det så bra längre... prova igår å rida på pelham igår för min tränare, med två tyglar, å då har man "bridong" tygeln ytterst i handen... å hur som helst, så tyckte jag inte alls att detta kändes bra, fick ingen som helst kontakt med hästen, så det tänker jag inte testa igen, men det kanske funkar bättre på din häst.

hej igen... har löst mina betselproblem nu, hittade idag en liten liten vargtand på honnom, så nu får vi åka till tandläkaren igen!

Dunderklumpsan: vad skönt att det löste sig för dig! Tyvärr så är min häst kollad i munnen och det finns inga vassa kanter eller nå vargtänder kvar!

Red iallfall i dag på ett pelham med 2tyglar. Men det enda pelhamet i vårt stall var ett rakt i gummi=välldigt tjockt. Mycket tjockare än appelmouth bettet. '
Pållen var inte jätte nöjd med bettet, men sög iallafall på det. Men hängde på bettet, vilket inte är uppskattat. Det enda som var bra var att han lyssnade välldigt bra på när jag endast gramade lite lätt i tygeln. Det gör han inte på det andra bettet...där måste man verkligen leda.

Det som är med pollen min är att han inte alls är särskilt känslig för vikthjälper eller lyssnar på sits. (Vilket jag försöker lära honom)
Skulle vela ha ett bett som gör det välldigt tydligt när man tar ett ledande tygeltag...men gärna att det är rakt endå...då han blir tjaffsig om bettet rör sig för mycket.

om jag var du skulle jag försöka få tag på ett pelham i metall istället, jag tycker att gummiklädda brukar vara alldeles för tjocka

Jag har velat prova hackamore...men då hästen inte lyssnar på vikthjälper eller sits så kanske det är svårt att rida på det?
Har även en i stallet som har ett myler kombinations bett som man kanske ska prova.*hmm*:confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka