Bett/hjälptygel...?

Sparrisen123

Trådstartare
Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst.
Jag har haft min ponny i många år och har alltid haft ett och samma problem. När han är extra pigg (efter vila, vid blåsigt väder, eller som nu - vårkänslor...) kan han bli ganska dryg att rida. Han blir pigg och lite het, vilket är helt okej, men det gör att han kör fram huvudet, biter sig fast i bettet och blir hård och tung i munnen :meh:
Det är enbart vid uteritter som det händer. Jag försöker alltid rida med så små hjälper som möjligt och har mjuk hand, försöker rida mycket för sätet men även det lyssnar han sämre på när han är så pigg. Tar jag i tyglarna blir han sur, gapar för att inte behöva lyssna på bettet och tuffar helst vidare i sitt valda tempo...
¨
Jag är medveten om att det är ett lydnadsproblem, som vi alltså har haft i minst 4-5 år när han är på det humöret. Att enbart rida i de gångarter han är lugn i fungerar inte, han skrittar nämligen inte ens ordentligt utan taktar och småskuttar, tar jag bara aldrig så lite i honom gapar han och kör upp/fram huvudet ännu mer. Rider jag på bettlöst gapar han visserligen inte men kör fram huvudet minst lika mycket, och då blir det svårt att inverka ordentligt.
Det är inte så himla roligt att rida runt och bli osams när han är pigg, och det är inte alltid det fungerar att "ut och rejsa av det" vilket naturligtvis brukar hjälpa.

Därför har jag börjat fundera i banor jag inte brukar: Prova något skarpare bett eller någon hjälptygel?
Den enda erfarenhet jag har av sådant på honom är att han hade en period för några år sedan då han kastade upp huvudet så han nästan knockade mig, och ibland reste sig, när han blev arg på uteritterna. Då red jag med martingal 2 gånger så att han inte kunde göra så, och efter det har han lagt av helt.

Det är alltså en ponny med mycket bestämda åsikter vi pratar om här...
Vad tror ni? Kan det vara värt att testa rida med t.ex. graman, eller prova något lite skarpare bett?
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Det självklara svaret är ju att du bör träna på det här med lydnaden. Men det är du säkert medveten om så jag svarar istället sidepull. Min erfarenhet när det gäller sådana där hästar är att det ger en mycket konkret signal om att det är dags att minska hastigheten. Det finns dessutom inget att bita fast i. Hjälptyglar kan jag inget om mer än att graman ser ut att göra att man tappar all kontroll över hästen och det vill jag personligen inte vara med om.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Ja, att vi ska träna vidare på att han ska lyda även när han är väldigt pigg är självklart och något jag alltid tänker på. Det jag skulle vilja ha nu är något som blir tydligare och kanske lättare för honom att lyssna på, så jag slipper sitta och ta en förhållning varannan meter för att dämpa hastigheten.

Jag har aldrig ridit på ett riktigt sidepull, däremot rider jag ibland med bara en vanlig lädergrimma eller en nosgrimma. Är det stor skillnad mot sidepull?
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Det beror lite på vilken slags sidepull du använder. Ett som har rep över nosen upplever jag som skarpare eller tydligare. Själv har jag en med ett rep kompletterat med ett nosludd. Det funkar mycket bra på min heta vbl.travare som annars lägger tungan över bettet och försöker dra iväg om hon är på det humöret. Hon har väl å andra sidan aldrig lärt sig hur bett ska fungera så därför är sidepull mycket tydlig för henne, hon är 19 år och jag lägger i dagsläget inte ner tid på mer lydnadsträning med henne. Hade jag köpt henne nu i samma ålder som hon var då jag faktiskt köpte henne så hade jag tränat på ett annat sätt och förmodligen fått henne lydigare.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Nej, det beror förstås på om man kan hantera den eller ej. De flesta använder ju graman just för att få kontroll, så tappar man kontroll över hästen med graman så använder man den inte rätt. Och då ska man förstås inte använda den :)
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Jag tror det beror lite på hur man vill rida och vilket signalsystem man använder sig av. Jag vill kunna böja min häst samt undvika att gå omkull på dåligt underlag (vilket ser ut att kunna hända mycket lätt om man rider med graman och hästen inte får chans att balansera korrekt).
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Eftersom din häst verkar reagera starkt på bettet när han blir upprörd men samtidigt kunna bli stark så undrar jag om inte ett hackamore skulle vara värt att testa. Det ger en del skärpa utan att man behöver störa hästen i munnen. Sidepull är en trevlig betsling - men en ponny som vill iväg lär sig lätt snabbt att lägga sig på den också.

Om han har respekt för hackamore så kommer du att kunna rida med väldigt mjuk hand när han sköter sig, men både du och han vet att hackamoret finns om han börjar ta sig friheter. Då kan du rida mer avslappnat eftersom du inte behöver vara beredd på att parera en massa bus.

Om man rider på hackamore (eller annan betsling/hjälptyglar med skärpa) så tycker jag att det är jätteviktigt att man rider hästen i en lite mer öppen form än man brukar annars, så att man är helt säker på att man inte råkar använda skärpan till att sätta hästen i en form som den inte klarar av och får den bakom hand.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Har samma problem med min häst.Det enda sättet att minska tempot långsiktigt är att inte låta hästen välja tempo själv. Är hästen taggad så stanna och eller böj och låt den lugna sig innan du byter gångart. Dra aldrig i 2 tyglar samtidig. Böj genom att ta tex vänster tygel mot höger höft. Böj så fort tempot går fortare än du tänkt. Min häst var helt okontrollerbar vid uteritter innan jag var på kurs och lärde mig kontrollera tempot genom böjning och inte sitta och nödbromsa rakt fram på en framtung häst som ligger hårt på bettet.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Okej, tack för informationen om sidepull!
Min ponny är också äldre, och jag köpte honom som "färdig" tävlingsponny så han har ju hunnit befästa sitt beteende ganska ordentligt även långt innan jag köpte honom. Tyvärr, antar jag.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Jag har provat hackamore en del, men jag trivs inte riktigt med det. Vet dock inte varför, om det kanske är hävstångseffekten som gör att det känns "fel". Det är säkert jag som är dålig på att rida på det bara :o Jag är överlag ingen stjärna på att rida med bettlösa huvudlag, men det kanske jag lär träna på...

Annars låter det ju rimligt att det skulle kunna fungera, just för som du säger, han reagerar väldigt på bettet när han är på det humöret.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Böja, ställa och flytta honom gör jag redan, men även där försöker han med samma (köra fram huvudet, bita fast i bettet, pinna iväg). Jag tänker att om jag hittade något annat huvudlag (eller någon hjälptygel) som blir lite "skarpare" kanske han lättare väntar in mina signaler såpass att jag hinner berätta vad han ska göra.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Hej!

Min kan vara lite sån vissa dagar (hon har också vårkänslor nu och är rätt vimsig).

Jag har testat diverse saker i stil med böja/ställa/jobba/övergångar mm mm. De dagarna när hon är som värst triggar hon nästan mer på det. Nu har jag iaf börjat testa med ett gammalt knep jag helt glömt. Jag bestämmer exakt hur många steg i skritt hon får gå, tex 3 (börjar med väldigt få) och ser till att hon bara skrittar 3 innan jag vill att hon ska stanna. Sen skrittar vi 3 till. Det brukar inte ta särskilt lång tid innan hon förstår och eftersom hon inte hinner få upp någon hastighet hamnar vi inte i någon dragkamp. När hon inte längre stressar omkring kan jag skritta fler steg än bara 3 i taget, men börjar flamset igen blir det 3 steg i taget igen. När det funkat ett tag med fler steg funkar det med trav också- galopp har jag inte testat med eftersom hon varit skadad en längre tid.

Jag rider med kapson endast pga skada i munnen och behöver veta att en broms verkligen finns där. Jag hade inte bytt till bettlöst om inte hästen är van vid det- många hästar kan bli ännu värre när de inser att inget drar i munnen- där de är vana att få stoppet.

/Lavinia
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Jag upplever det faktiskt också lite så ibland, att böja/ställa/flytta kan göra honom mer taggad och "på hugget" framåt istället för lugnare och lydigare.
Tack för tipset om hur du gör :)

Min ponny är van vid både bettlöst och bett, även om jag mest rider med bett. Men han rids relativt regelbundet på bettlöst i form av lädergrimma eller nosgrimma, har inte ridit honom speciellt mycket på hackamore och som sagt aldrig på sidepull. Men det kanske är värt ett försök.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Det är svårt att ge råd. Alla hästar är så olika. Jag har köpt ett kombinationsbett för att variera med. Har dubbla tyglar. Ett till bettlöst och en bromstygel till bettet. Skulle aldrig rida ut på enbart bettlöst. Jag har haft knäledsinnflammtion pga att det varit närkontakt med massor av träd i full gallopp. Har även dragit sönder en sena i ett ringfinger. Jag undviker att öka farten på de vanliga raceställena då det triggar för mycket om han är på det humöret. Min häst har enorm vilja och kräver konsekvent ridning med så lätta hjälper som möjligt.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Ett kombinationsbett, är det typ ett flippanbett?
Usch vad pinsamt dålig koll jag har på annat än helt vanliga basic-bett :o
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Hm, jag tror att jag hittade det nu. Det ser lite läskigt ut, men det är nog för att jag inte är van vid den typen av huvudlag :p Du har en islandshäst va? Tänkte att min ponny är inte så gräsligt stor, men om den typen av huvudlag "får plats" på en islandshäst borde han kunna ha det också.

Vidare fundering: Borde man inte kunna prova rida på ett "riktigt" bettlöst (sidepull? hack?) samtidigt som man har bett i en enkel nackrem för säkerhetsskull? Alltså rida med två tyglar.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Vidare fundering: Borde man inte kunna prova rida på ett "riktigt" bettlöst (sidepull? hack?) samtidigt som man har bett i en enkel nackrem för säkerhetsskull? Alltså rida med två tyglar.

Så gör jag ibland. Har en rem som egentligen är till stigbett som jag har hacket i, och vanligt bett i tränset. Funkar bättre än bara bett / bara hack.
Men min häst är förbannat jävla stark ute i skogen så det blir fortfarande en dragkamp. Men alla hästar går inte emot skarpa bett som min häst gör.

Graman använder jag ibland, men är inte förtjust i tanken vad som händer om man åker av i skogen och hästen drar iväg. Vi har en del backar som jag brukar låta hästen galoppera i, är väldigt rädd för att benen ska trassla in sig i gramanen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp