Bett/hjälptygel...?

Sv: Bett/hjälptygel...?

Du har inte provat att longera / tömköra en stund innan själva ridpasset så att han får en chans att springa av sig lite av sin överskottsenergi? Tänkte mest om det är så att han är överlycklig och har myror i benen och egentligen bara behöver få springa av sig lite innan du sitter upp och då blir lugnare vid uteritter istället för att behöva betsla upp? :)
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Jo, men tyvärr har vi inget ridhus (närmsta är 30-40 min skrittväg bort) och underlaget på paddocken nu är verkligen under all kritik. Så tyvärr går inte det, annars brukar han få busa av sig genom lite löslongering och det hjälper ibland :)
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

En enkel kombination av bett o bettlöst är att använda en engelsk nosgrimma med tillbakaknäppning och sätta tyglarna i ringarna. Eller sätta en delta mellan bettet och ringarna om man bara vill ha en tygel. Eller testa Micklemtränset.

Jag tänker helt tvärtom, trivs han verkligen med sitt bett? Du kan inte testa något mildare? Typ nova eller ett anatomiskt (finns ju billiga på hööks nu för tiden och annars har många butiker Sprenger testcenter där man kan verka betten hemma).

Har testat lite gamla bett på min nu i dagarna och det som funkar bäst funkar helt okej tills han blir lite spänd o taggade. Då märker man att han tycker det egentligen är lite skarpt för han blir direkt rädd om munnen när man behöver ta lite mer i honom. Då krånglar han mycket med bettet, gapar och växlar mellan att dra i den och att vika in nosen. Om man fortsätter att dra i bettet ger det ingen effekt alls utan han är helt stum i munnen och går inte alls fram till handen (men kan springa utav bara helvete ändå :-P).

Han går normalt på ett tredelat Sprenger Dynamic RS, där kan man i princip alltid få fram nosen med bjudning fram till handen vilket är en förutsättning för att ha någon som helst broms på honom. Med tex en graman hade jag rätt säkert fått nosen i bringan och en skentur rätt snabbt. Det är alldeles för lätt att hamna i det läget bara genom att hålla emot med handen.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

I stil med lavinia har vi oxå en grundövning som bryter stressmönstret. Guld värt!!! Den har utveckats genom åren och nu måste man väldigt sällan gå tillbaka till grundövningen utan hästen hajar till innan dess och kommer ur stressen.

I vårt fall så har vi ett kommando för att göra halt (det betyder alltid halt oavsett vad som händer) och ett kommando för att stå stilla. Att stå stilla (inte att förväxla med en "dressyrhalt" där hästen står och är "på hjälperna" och redo att starta i valfri gångart) är en uppgift i sig och hästen ska bildligt talat ställa sig i "paus"-läge. Tänk stanna för att du ska sitta av och fika en stund och hästen stå och hänga bredvid. Det är inte okej att ta ett enda steg åt något håll innan man slappnat av och kan kliva iväg lugnt och avslappnat.

Det lärs inte in över en dag såklart och är kanske inte jättelätt att lära in i en stressig period. Dessutom är jag av den bestämda åsikten att en häst aldrig ska "explodera" av att stå still, då har man helt missat det grundläggande i denna övningen. Det är ett sätt att lära in avslappning "på kommando", precis som vissa böjer hästen, vissa kanske hoppar av och har lärt hästen gå bakom och den blir lugn av det, eller som lavinia med skrittstegen.

Men det är verkligen guld värt! Numera räcker det oftast att säga till med en viss ton eller i värsta fall envisas med några skrittsteg om han är speedad i trav o galopp men att gå tillbaka till stillastående är verkligen klockrent, han fattar direkt och även i riktigt pressade situationer så står han still och flyger inte i väg om man måste flytta sig även om han inte stressat ner. Typ senast när vi försökte jaga lösa hästar vid motorvägen och prata med polisen samtidigt, då stod han (som är rädd för andra hästar dessutom och allmänt ängslig :-P) still och skakade med hjärtat på väg ur kroppen och även om han fick små ryck så löd han vid tillsägelse och gick dit jag ville när vi behövde mota hästarna åt andra hållet.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Vad har du provat för bett hitills? Jag hade i ditt läge testat kimblewickbett om du inte redan har provat och förkastat det. Då kan du sitta av och ändra skärpan på bettet under ridturen om han skulle tagga till för mycket och många hästar trivs väldigt bra med kimblewickbett.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Jag har provat kimblewick. Han trivs bra på det, men jag vill gärna ha något att variera med eftersom jag inte vill använda det allt för mycket. Tycker det känns så pass skarpt och det är lite svårt att rida "finridning" på tycker jag.
Men något liknande, fast ändå annat bett, skulle kunna vara nåt. Vet bara inte vad.
När jag har vanligt bett på honom är det vanligt rakt, rakt i sötmetall eller tredelat fast oböjbart från hööks. Han gillar inte när det böjer sig i munnen på honom, tredelat går skapligt men han tycker mycket mer om raka bett. Alla jag använder är med fasta ringar, om det spelar någon roll.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Vad var det för mundel på jaktkandaret? Finns ju massor med olika :-) tex i syntet. Och med olika kedjor får du också annan effekt.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Det är den vanliga (tror jag?), alltså rakt med liten tungfrihet.
Var finns det andra? Jag har letat en stund men hittar bara raka såna som jag redan har, och tvådelade och det går inte alls. Dessutom känns det fel med ledat bett och kedja. Men t.ex. med gummi eller syntet går ju att prova bara det är smalt nog att få plats i munnen på honom :)

Halvt knapplån härifrån.
Baucherbett, hur fungerar dem? Kan det vara nåt?
En gammal stallkamrat tejpade en gång ett pessoa vill jag minnas, men vad hon ville uppnå med det minns jag inte. Vet dock att hennes häst blev extremt stark en period och jag tror det var då hon gjorde så. Det är som sagt inget jag tänker springa iväg och prova, jag mest bara kom att tänka på det och om någon kanske vet varför.
Babypelham red jag en annan häst på, det är ett trevligt bett tycker jag men frågan är om det får plats. Finns det extra smala babypelham någonstans som jag kan testa, någon som vet?
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Pelham med dubbla tyglar hade jag testat. Blir ju som att rida på vanligt bett - men med en nödbroms/påminnelse om att ryttaren finns däruppe. Sen hade jag nog petat på en gouge eller vad den här andra varianten heter som påminner om gouge.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Det är den vanliga (tror jag?), alltså rakt med liten tungfrihet.
Var finns det andra? Jag har letat en stund men hittar bara raka såna som jag redan har, och tvådelade och det går inte alls. Dessutom känns det fel med ledat bett och kedja. Men t.ex. med gummi eller syntet går ju att prova bara det är smalt nog att få plats i munnen på honom :)

Halvt knapplån härifrån.
Baucherbett, hur fungerar dem? Kan det vara nåt?
En gammal stallkamrat tejpade en gång ett pessoa vill jag minnas, men vad hon ville uppnå med det minns jag inte. Vet dock att hennes häst blev extremt stark en period och jag tror det var då hon gjorde så. Det är som sagt inget jag tänker springa iväg och prova, jag mest bara kom att tänka på det och om någon kanske vet varför.
Babypelham red jag en annan häst på, det är ett trevligt bett tycker jag men frågan är om det får plats. Finns det extra smala babypelham någonstans som jag kan testa, någon som vet?
Jag har ett baby/mini (den tunnaste varianten)pelham liggandes från den tiden då jag trodde betsla upp var lösningen. Varken jag eller hästen gillade det. Tungfrihet är inget jag skulle använda pga skaderisken. Jag använder endast 2delade med lock up och lösa ringar, det är det enda bett som fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett/hjälptygel...?

Ja, jag red idag på kimblewicket med tygeln i stora ringen, och det fungerade skapligt men en liten nödbroms/extra tydlig signal hade inte suttit ivägen i galoppen... :cautious: Så (baby)pelham kan nog vara värt ett försök.
Gouge (som jag inte vet hur man stavar till...), gör det att hästen inte kan köra fram huvudet på samma sätt? För det är där problemet ligger tror jag, inte att han direkt blir stark i munnen "bara" utan han blir stark när han kör huvudet rakt fram som en murbräcka... Då får jag ingen kontakt med honom, han kan bita sig fast och bli tokstark. Så jag tror att det bästa vore något som hindrar att han gör så/ändå "känns igenom". Misstänker att det är någon typ av hävstångsbett som även ger tryck på nacken, alternativt någon hjälptygel då.
För bara han inte kan köra fram huvudet så, så är han inte så farligt stark utan bara tokpigg, men det går ju att hantera.
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Min ponny hatar tvådelade bett, oavsett om det är lock up eller "vanligt". Så på honom fungerar det inte.
Vad är det för skaderisk du tänker på med tungfrihet? Och var har du fått tag på ditt lilla pelham (pma om du vill).
 
Sv: Bett/hjälptygel...?

Tror märket är shire på bettet. Tungfrihet gillar jag inte då det kan ligga mot gommen, det gör riktigt ont. Det har varit stora skador på islandshästar med såna stångbett. Att hästen lägger sig på bettet får man inte bort med starkare bett. Möjligtvis att den lär sig knäcka nacken för att komma undan. Det är bara att jobba med böjning, halvhalter och aldrig bromsa med båda tyglarna samtidigt samt jobba med ett bra ledarskap. Man tar inte bort beteendet med starkare bett .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp