Bett i munnen eller inte – ny forskning på SLU ska ta reda på vad hästen tycker

Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan?
Det ska ett forskarteam från SLU, Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, ta reda på genom att bland annat ge sig ut på ridskolor.

Och min Paso Fino ville helst ha ett "sked bett" ... han protesterade om jag satte pa honom nagot over nasryggen, oavsett var det satt, han absolut hatade alla bett som veks pa mitten, da de tryckte pa tungan. Ett kimberwick med ported barrel acceptrade han ... men bast var ett spoon bit.
Precis som manniskor ar alla hastar olika ... min hollandare gillade ett vanligt hederligt snaffle, och varmblodet foredrog ett tredelat snaffle. Alla provades i bitless bridles, men alla hade olika preferenser.

Lite tråkigt dock att de tog upp i videon om att det är en säkerhetsfråga i att få stopp på hästen med eller utan bett. Jag tänker att en häst som är rädd och far iväg i sken kommer ju inte stanna av ett bett i munnen. 🙄 Men kommer bli kul att se vad de kommer fram till. :)

Lite tråkigt dock att de tog upp i videon om att det är en säkerhetsfråga i att få stopp på hästen med eller utan bett. Jag tänker att en häst som är rädd och far iväg i sken kommer ju inte stanna av ett bett i munnen. 🙄 Men kommer bli kul att se vad de kommer fram till. :)
Kan ju bero på om man rider eller kör. Om du kör är det en säkerhetsfråga eftersom hästen är inramad av skaklarna så att man inte kan bromsa genom att svänga runt.

Nu går ju Alva bettlöst men från när jag red med både och kan jag tala om att det snarare blev tvärtom om hon drog med bett i mun. 👀
Om hon redan är rädd o du börjar dra henne i käften (inte ens särskilt hårt) så kommer hon bara dumpa dig och fly vidare.

Bettlöst väcker inte alls samma reaktion. Betydligt mer "tolerans" i hur mycket du kan ta innan hon blir arg. Antagligen för att det krävs mer innan det gör lika ont/lika mycket obehag

Däremot blir det ju farligt om man har en mindre skolad häst där man lite förlitat sig på bettet för att tvinga hästen att lyssna (ex den klassiska min häst är het i hoppningen så jag måste ha ett skarpt bett) och man ger sig ut med bettlöst. Men det är ju snarare än tränings fråga än en utrustnings fråga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 758
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 281
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar