Bett/körbett tips?

FailGirl

Trådstartare
Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt postkandar, i longeringen har ett rakt äggbett med äppelsmak.
Vad tror ni om bettejp? Bra/Dåligt? Tipsa på.. :)

3-delat fungerar INTE, 2-delat kommer jag aldrig stoppa i en hästmun, Rakt fungerar någorlunda.
Har inte provat myler eller liknande/Andra bett.
Dom bett jag provat:
3delat sötmalm/Vanligt - Strulig/Stressad tuggande. Fungera inte
3delat med parerstänger - Nope, samma som andra 3-delat
Rakt eggbett/Rakt med lösa ringar - Fungerade ett tag, sedan nope..
Baucher - Provat 1 gång, för liten storlek så där kan jag inte säga nått..
Pelham Gummerat/Icke gummerat - För starkt, krullar ihop sig och studsar..
Kimblewickbett/Jaktkandar - Samma där, krullar ihop sig och studsar, samt tuggar..
Rakt eggbett med äppelsmak - Fungerar helt okej, Dock för svagt i körningen.
 
Vissa hästar trivs inte på tredelat, men väldigt bra på tvådelat även om de inte ''borde''.

Bombers bits har dessutom 2 delade bet med lock up effekt, tar du i två tyglar inverkar det som ett rakt.
 
Håller med ovanstående.

Men också; hur är det med tungfrihet på det som funkar/inte funkar? Mkt, mellan eller lite´? Eller kanske inget alls? I så fall kan ju detta vara något att laborera med.

Vad för sorts kedja har du använt? Kanske den kan göras mjukare? (tätare, läder, tyg, tunnel)

Tredelade, prövat med både långa och korta mitt-delar?

Bettlyft?
 
Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt postkandar, i longeringen har ett rakt äggbett med äppelsmak.
Vad tror ni om bettejp? Bra/Dåligt? Tipsa på.. :)

3-delat fungerar INTE, 2-delat kommer jag aldrig stoppa i en hästmun, Rakt fungerar någorlunda.
Har inte provat myler eller liknande/Andra bett.
Dom bett jag provat:
3delat sötmalm/Vanligt - Strulig/Stressad tuggande. Fungera inte
3delat med parerstänger - Nope, samma som andra 3-delat
Rakt eggbett/Rakt med lösa ringar - Fungerade ett tag, sedan nope..
Baucher - Provat 1 gång, för liten storlek så där kan jag inte säga nått..
Pelham Gummerat/Icke gummerat - För starkt, krullar ihop sig och studsar..
Kimblewickbett/Jaktkandar - Samma där, krullar ihop sig och studsar, samt tuggar..
Rakt eggbett med äppelsmak - Fungerar helt okej, Dock för svagt i körningen.
Plus en på Bombers lockup och Bettlyftare. Jag vet inte hur tävlingsreglemente för körning ser ut men många böjliga syntetbett finns ju med lite hävstång.
 
Vissa hästar trivs inte på tredelat, men väldigt bra på tvådelat även om de inte ''borde''.

Bombers bits har dessutom 2 delade bet med lock up effekt, tar du i två tyglar inverkar det som ett rakt.
Hmh, Okejj :) Ska kolla upp bombers bits! Vet du om de betten finns fast som i körbett? (eller med lite hävstångdeffekt?)


Håller med ovanstående.

Men också; hur är det med tungfrihet på det som funkar/inte funkar? Mkt, mellan eller lite´? Eller kanske inget alls? I så fall kan ju detta vara något att laborera med.

Vad för sorts kedja har du använt? Kanske den kan göras mjukare? (tätare, läder, tyg, tunnel)

Tredelade, prövat med både långa och korta mitt-delar?

Bettlyft?
På Kimblewickbettet funkade inte tungfriheten då hon blev irriterad och gapade hela tiden. Har endast prova kimblewicketes tungfrihet.
Har använd vanlig kedja som medföljer till betten, samt med skydd(Neopren, och tjockare)
Japp, Provat lite olika, men hon tycker inte om de ändå :/
Har ett micklem med hakarna som agerar bettlyftare, och hästen fråga är fortf. strulig i munnen :/


Jag hade problem i 6 år med bett till min ponny, provade aldrig tvådelat av princip. Du kan ju tro att jag kände mig SÅ DUM när jag en dag ändå provade pch han gick så himla bra och avslappnat
Okejj! Får kanske tänka om och kanske införskaffa ett 2delat men med lockup effekt, Tycker inte om att mittendelen kan vika sig upp mot gommen :/


Plus en på Bombers lockup och Bettlyftare. Jag vet inte hur tävlingsreglemente för körning ser ut men många böjliga syntetbett finns ju med lite hävstång.
Ska kolla lite på bombers lockup, Tror inte bettlyftare kan fungera men ska iallafall kolla upp det, Vi behöver ha lite hävstång i körningen så hästen i fråga inte tar bettet och drar. :/ Ska kolla upp de iallafall! :)
 
och tredelade hamnar lätt så ena länken ligger på lanen på ena sidan när man tar i tygeln eftersom underkäken ofta är betydligt smalare än man tror, tror inte det är mer bekvämt direkt ;) Köp rätt storlek på ditt tvådelade så har jag svårt att se att det skulle bli problem.

Till saken hör att min ponny har "liten mun med låg gom" men ändå inte gillar tungtryck något vidare, lite svår kombination i teorin. Ev tryckskada i gommen tycker jag är mindre problem än den konstanta psykiska spänningen det ger att rida på andra bett. Men alla hästar är ju olika, man får prova sig fram och försöka tänka nöjd häst -> ok bett.
 
och tredelade hamnar lätt så ena länken ligger på lanen på ena sidan när man tar i tygeln eftersom underkäken ofta är betydligt smalare än man tror, tror inte det är mer bekvämt direkt ;) Köp rätt storlek på ditt tvådelade så har jag svårt att se att det skulle bli problem.

Till saken hör att min ponny har "liten mun med låg gom" men ändå inte gillar tungtryck något vidare, lite svår kombination i teorin. Ev tryckskada i gommen tycker jag är mindre problem än den konstanta psykiska spänningen det ger att rida på andra bett. Men alla hästar är ju olika, man får prova sig fram och försöka tänka nöjd häst -> ok bett.
Det är sant! 3delat kan också göra obehag i munnen. :) Rätt storlek är lite svårt, Veterinären säger 11.5 men hästen säger 12.5.. HM...
Okejj, Sant! Ska kolla efter ett 2delat som man kan prova först. :) Ja, Alla är olika, Smaken är som baken, delad ;)
 
Det är sant! 3delat kan också göra obehag i munnen. :) Rätt storlek är lite svårt, Veterinären säger 11.5 men hästen säger 12.5.. HM...
Okejj, Sant! Ska kolla efter ett 2delat som man kan prova först. :) Ja, Alla är olika, Smaken är som baken, delad ;)
tvådelade brukar ju finnas i parti och minut på salusidor för 50 kr/st, ibland bortskänkes.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 056
Senast: Alexandra_W
·
A
Utrustning Rider ett varmblod som är en ganska bestämt herre och som gärna gasar på lite extra. Rider just nu på ett rakt bett men brukar även låna...
Svar
2
· Visningar
1 292
Senast: AnnaLotberg
·
I
Utrustning Är på väg att skaffa ett fullcheek att variera med, men är lite osäker på vad jag ska ha, både vg storlek och variant. Vill gärna ha...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp