Bett med dubbla ringar

Självklart måste du köpa en storlek som passar hästen, så att det inte blir för litet ;)

Det funkar bra på visa starka eller framtunga hästar.
När man tar i tygeln blir det även ett tryck på andra sidan från den extra bettringen vilket visa hästar uppfattar som tydligare signaler.

Personligen känns det som risken att nypa i skinnet med bett ringen borde bli större :/
 
Självklart måste du köpa en storlek som passar hästen, så att det inte blir för litet ;)

Det funkar bra på visa starka eller framtunga hästar.
När man tar i tygeln blir det även ett tryck på andra sidan från den extra bettringen vilket visa hästar uppfattar som tydligare signaler.

Personligen känns det som risken att nypa i skinnet med bett ringen borde bli större :/
Tyckte bara att det såg så väldigt litet ut mot den storleken som det var skrivet att det var. Den andra ringen satt nästan mitt i av den delningen (tvådelat). Jag är inte intresserad av att rida med det, men såg en annons på ett och förstod inte vad det skulle vara bra för :)
 
Tyckte bara att det såg så väldigt litet ut mot den storleken som det var skrivet att det var. Den andra ringen satt nästan mitt i av den delningen (tvådelat). Jag är inte intresserad av att rida med det, men såg en annons på ett och förstod inte vad det skulle vara bra för :)

Personen kanske mätt fel?
man måste ju mätta emellan dem innersta ringarna och inte emellan dem yttersta ringarna (där man normalt mäter betten).
Sedan kanske man måste lägga på 0,5 cm jämfört med hästens normala bett storlek? då bett med dubbla ringar fästs och ligger annorlunda, men det ser man ju först när hästen har bettet i munnen.

Dessa bett kom till för körning i första hand. På körhuvudlag sitter nosgrimman ihop med sidostyckerna. Så när man tog i ett vanligt bett blev det tryck på nosryggen, men genom att sidostyckerna fästs i en ring och tygeln i en annan ring blir det rätt tryck.
Sedan ger den extra ringen en tydligare sväng signal, tex tar jag i höger tygel blir det tryck vid ringen på vänster sida och hästen får tydligare signaler att svänga höger.
Det finns bett som i folkmun kallas travbett, och har då som en "platta" neråt som också ger tryck på motsvarande sida när man svänger vilket ger tydliga signaler när man kör.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
485
Senast: grådis
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 842
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 500
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp