Bett och nosgrimma till het och stark häst

stargazr

Trådstartare
Hej,

jag har försökt kolla runt lite vad man kan prova för nosgrimma och bett till het häst men blir bara yr, finns så många varianter och kombinationer.

Just nu går min häst bäst på kombinationsbett, komb. mellan Hackamore och vanligt bett. Men känner att det är för skarpt och vill gärna att hon ska gå bra på något snällare. I dressyren funkar Remont och tredelat bra. Provat pullar förut men tyckte inte det gjorde nån skillnad avseende att hålla ihop henne och få ner tempot. Tycker inte om att behöva hålla emot så mycket som jag måste ibland. Söker nåt som fukar bra för hoppning och uteritter, då hon blir som mest het och stark. Vill inte heller lösa problem med för skarp betsling, jobbar mycket på att hålla nere tempot utan någon speciell betsling men känner att jag behöver nåt halvskarpt iallafall. Hon kör upp huvudet i luften när hon drar iväg, använder martingal.

Tacksam för att få tips och höra vad ni andra har för erfarenheter.
 
Sv: Bett och nosgrimma till het och stark häst

Jag tycker inte att nosgrimmor gör någon större skillnad, överlag tycker jag nog att nosgrimmor spänns för hårt/fel för ofta...

Men jag hade testat kimblewick, det är ett väldigt bra bett som är skarpare än tränsbett men inte fullt så skarpt som pelham.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 999
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 275
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fautras
  • Shettistråden del II
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp