Bett och nosgrimmor!

Muninn

Trådstartare
Nu börjar iaf JAG bli trött på allt tjafsande om bett och nosgrimmor...
Först fick man ha vilka bett man ville men inte med vilken nosgrimma som helst. Nu får man ha aachen-rem till vissa bett igen. Skänklarna på andra stångbett än islandsstång får vara högst 7 cm.
Jag har aldrig sett ett hackamore med högst 7 cm skänklar? Och har man pessoa eller gag finns det ju ingen "fast punkt" att mäta från, eftersom bettet löper lite i bettringarna.
och vilka bett får man ha i FS1 dressyr? (innan fick man ju inte ha klass D bett, som isländsk stång). :confused:

Finsn det någonstans en sammansättnign med alla bett och nosgrimme regler? Eller har någon här varit uppmärksam och sparat alla små notiser i islandshästen? :idea:

Jag har t.ex ingen aning om vilken nosgrimma jag får ha till mitt pessoa. Eller om jag får ha am. gagbett. Eller var jag ska mäta skänklarna. Eller vad jag får ha i dressyren.... :crazy:

har man pessoa kan man t.ex inte längre ha det i nedersta ringen, och vad sjutton händer om man vill ha en delta tygel mellan nedersta och största ringen?

Så det blir till att ta med alla tänkbara bett + kandaret imorgon till tävlignen och fråga domarna på plats, så slipper man dessa osäkerheter...

kanske bara är jag som inte är uppmärksam nog, men jag efterlyser iaf ett nytt häfte med alla ändringar! jag blir så satans NERVÖS annars! :D

/Maria, som faktiskt skakar sönder av nervositet, inte många timmar kvar till start nu! :)
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Har du varit inne på SIFs sidor och kollat, där finns en sida med vad som inte är tillåtet.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Jag har letat, men tycker den är rättså rörig?
Finsn det udner "sport" eller under "service"?
tack :)
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Nu hittade jag "bettregler", men där stod inga bett som inte var tillåtna (alltså ingen "röd lista") och inget om nosgrimmor.

Däremot hittade jag en intressant sak: 7 cm skänklar gäller för pelham och kandar stänger, 17 cm för islandsstång och andra stänger.

I en annan skrivelse på hemsidan (under aktuellt) Står det 7 cm för alla andra stångbett än islandsstång, som får vara 17 cm. vad stämemr? :confused:
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Kan hålla med om att SIFs sidor inte är helt lätta att hitta på :mad: Men för att krångla till det ännu mer gå in på:

http://www.feif.org/englisch/frameset_englisch.html

Så väljer du "Sport" uppe till vänster och därefter FIPO längst nere till höger.
Under rubriken "Equipment" sista meningen"equipment that is not allowed" klicka där. Lycka till..

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Bett och nosgrimmor!

Alla rid bett är tillåtna i FIPO klasser, endast ringbett i lätta klasser och de sk stångbetten kommer först i öppna klasser.

Islandsstång får ha längst 17 cm skänklar, likaså hackamore. Pelham, kandar eller andra sk halvstångbett får vara max 7 cm. Gagbett eller kombinationsbett är ej tillåtna.

Nosgrimmor gäller samma som förut, alla ringbett remont, ensgels/repnosgrimma eller aschen. Nosgrimma vid stångbett, engelsk/repnosgrimma.

Alltså för ett pessoabett gäller då en engelsk eller repnosgrimma.
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Ok! tack Boj!

Men amerikanskt gag? (Finns på börjes, t.ex.) Det fanns inte med på fipos röda lista.
Gäller sju cm också på pessoa?

På feifs hemsida lät det som om man fick ha aachen på alla bett utan kindkedja, men de kanske menade alla bett utan skänklar?

Innan fick man ju inte ha "klass D" bett i dressyren, gäller samma för dressyr som de andra klasserna nu?

Lutar ju åt kandarstången med miniskänklar på den ena, och samma (eller hela kandaret) i dressyren.
På den andra blir det pessoa i meelersta ringen, med bara engelsk nosgrimma då. Skit också! :D

Men, jag efterlyser fortfarande någonslags sammanställning med ALLA bett och nosgrimmeregler på samma plats :)
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Jag vet inte vilket bett du då åsyfta på, därför att Börjes har mycket konstiga benämningar på bett. Tex ett rakt oledat kallades stångbett :confused:
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Så här ser det ut:

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2143.jpg

Läste i senaste islandshästen att man visst får ha aachenrem till alla bett med stänger, men man får inte ha remontgrimma däremot.

Men det gick bra iaf, hade pessoa med aachen till den ena (som busade bort sig i alla tölter, men hade jättekul iaf :) )
Min tjocka kandarstång med superkorta skänklar till den andra. Lite för tjockt, måste hitta ett nytt!

Ska skriva till SIF och fråga om alla bettregler, sen lägger jag upp det någonstans så vi kan få det sammanställt!

/Maria
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Det bettet får nog räknas som vanliga skänkelbett, alltså 7 cm i så fall. Eftersom det bara är det isländska stångbettet och hackamore som är specificerade på 17 cm, gäller 7 cm regeln.
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Nu får man som jag fattade det också ha vilken tjocklek man vill på bettet också
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Fr.o.m. den 1/1 2006 mäts inga bett alls. Alltså de gamla måtten på tjocklek på bettet och längd på skänklarna gäller inte fr.o.m. årsskiftet. Till exempel Myler-betten blir godkända att tävla på (de har hittills varit för tunna).

/Malin
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

så från årsskiftet får man ha pessoabett på nedersta ringen eller ? har nu bara fått ha på mellersta ju :S annars..vilket bett är aningen skarpare än pessoa som man får tävla med ?
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Hur kommer det sig att man "tar" bort bettreglerna?
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Som Lipurtà sa: så man får alltså ha tyglarna i den nedersta ringen på pessoat nu :-O ??

Jenny, Skogsdala Islandshästar
 
Sv: Bett och nosgrimmor!

Nyfiken fråga!
Är det tillåtet att tävla utan nosgrimma???
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Equilina
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: vblpower
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 406
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
22 476
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp