Bukefalos 28 år!

Bett och storlekar

tinafinis

Trådstartare
Visst säger dom nya rönen att vi är rätt bra på att köpa för stora storlekar på bett till våra hästar?
Att förr sa man att bettet skulle sticka ut lite vid sidan?

SÅg på den dvs om bettsling o då var de ett stort halvblod på 170 elle vad det var som hade ett 9,5 bett i munnen. såg litet ut tyckte jag..

Jag provade ett 11,5 bett på min tös idag. det verka faktiskt passa då jag upplevde att mitt 12,5 bett nog vart förstort.
Dock så var hennes skinn precis intill hålen där ringarna löper.
Kan dom inte klämma sig då???

Annars låg bettet helt rakt i munnen (tredelat)

Mvh tina
 
Sv: Bett och storlekar

Om man mäter bett, mäter man från bettring till bettring då? (För att få reda på hur stort bett en häst har)

Finns stolekarna bara i 10,5, 11,5, 12,5 osv?
 
Sv: Bett och storlekar

Jag har upplevt att storlekarna bara finns i "halvor".
Man mäter från bettring till bettring, alltså inte det som sticker ut på sidorna av ringarna.
 
Sv: Bett och storlekar

Vissa tillverkar också i helstorlekar, Sprenger har t.ex. vissa modeller i helstorlek. Annars har jag upplevt att den faktiska bettstorleken inte stämmer överrens med vad som anges på lappen. Ibland kan bettet både vara en halv som en hel centimeter större, så på så vis kan man få tag på en helstorlek om man tar med sig måttbandet/linjalen till butiken.;)
 
Sv: Bett och storlekar

I vissa butiker säljs bett i "hela storlekar2. :P på våra hästar är bettet såpass kort att det inte sticker allt för mycket utanför munnen (dvs. 1,5cm enligt mig :p) men heller inte så korta att de nyper. Den lilla c-ponnyn har tex. 9,5, travarn 11,5 osv. :d
 
Sv: Bett och storlekar

Dock så var hennes skinn precis intill hålen där ringarna löper.
Kan dom inte klämma sig då???

När ringarna ligger an mot läpparna ligger de stadigt och stilla, vilket ger mindre risk för nyp än när ringarna kan löpa fritt och bettet vika sig runt mungipan.

Är du ändå orolig, köp bett med fasta ringar!:idea:
 
Sv: Bett och storlekar

OKi, ja hon jag sa idag att man ville att bettet skulle sitta lite olika. i sverige förespråkade vi ofta att bettet skulle sitta rätt tajt faktiskt.
I tyskland tex så var de inte så.
tex på ett bett med lösa ringar så sitter bettet så pass mycket utanför så skinnet inte kan klämmas i hålen där ringarna löper.
 
Sv: Bett och storlekar

När ringarna ligger an mot läpparna ligger de stadigt och stilla, vilket ger mindre risk för nyp än när ringarna kan löpa fritt och bettet vika sig runt mungipan.

Är du ändå orolig, köp bett med fasta ringar!:idea:
Jo fast nja. känns ändå som om just DEN klämrisken är större då.

Skulle köpa med fasta ringar idag, men dom varslut såklart.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 260
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 127
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp