Bett problem

S

sandystar

Har ridit min 4 åring på 3 delat med lösa bettringar sedan han reds in. Han har och går mycket bra på det jobbar väldigt fint i form och söker sig till bettet dvs har inte märkt av att han ömmat i munnen mer än att han vart lite stelare i höger sida.
Tog bort två varg tänder här i veckan en som kommit upp och en som fortfarande var under tandköttet. Såg då att han lagt upp bettet på höger sida för att skydda den ömmande vargtanden det var alltså nedslitningar där. Detta kommer säkert att försvinna nu när vargtänderna är borta men jag blir ändå så j-vla arg på mig själv som även fast jag vet att man ska byta bett ofta inte gjort det.

Ska nu inhandla ett rakt bett + ett bettlöst träns. Men vad är bäst fasta eller lösa bettringar på det raka bettet? Vad är mildast ? skillnader? Jag rider dressyr samt mycket i skogen och är i start groparna till att träna mer klassik dressyr.
 
Sv: Bett problem

Tror du att det hjälpt att byta bett när han skjuter upp det för att undkomma smärtan, det tror inte jag.

Om jag var du så hade jag ridit bettlöst tills han läkt ordentligt i munnen sen hade jag ridit på det tredelade igen men varit vaksam på ev reaktioner.

Håller annars fullständigt med om att man ska byta bett och gärna träns ibland men det är väl inte så konstigt att du inte ändrat runt en massa på en unghäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Gry
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 762
Senast: Ace
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 809
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp