BETT RAKT-TVÅDELAT -ELLER TREDELAT??

L

LAPTOP

Jag undrar lite över vad ni har för uppfattning om bett? En del nyare rön säger ju att ett helt rakt bett är snällare mot hästens mun än vad ett tvådelat är eftersom det inte kan vikas upp någonstans. Är det ngn som har ett sådant bett till sin häst?
Jag har själv ett syntetbett på min unghäst, ett tvådelat givetvis.. Han har varit ganska känslig i munnen o nu undrar jag om man borde prova ett rakt syntetbett eller ett tredelat. Jag hade ett vanligt tredelat på honom men min tränare bytte ut det mot syntetbettet.
Dela gärna med er av era erfarenheter
:bump: :banana:
 
3-i-topp enligt mig

1. Rakt bett = ligger bäst i det flesta hästars munnar och är inte så skarpt. Nackdel: kan vara svårt att rida dressyr på kanske?

2. Tre-delat ligger bra i munnen, är lite skarpare. Bra fördel; finns i många olika material och olika plattor osv.. lätt att variera "samma" bett om man har en häst som är lika som min tex..

3. Två-delat. Trycks upp i gommen på många hästar när man tar i det. Ofta är de för tjocka också (de gamla betten, nu görs de smalare tror jag).


Själv varierar jag mellan rakt, tredelat och bettlöst. Har även ett två-delat smalt järnbett med koppar som jag ska prova igen på honom i veckan....

En annan bra grej tycker jag är curb straps som oftast används i western. Sånna är jättebra att sätta under hakan på hästen i bettringarna så kan man inte dra genom bettet i munnen på hästen. Det gör även att det blir en anings skarpare = mindre tygeltag för samma verkan.
(använd en curb i läder då såklart och inte en kedja)
Det är bara ett tips. Har samma verkan som bettskivor typ fast är behändigare. :)
 
håller me..
1.rakt
2.tredelat
3. tvådelat

rakt bett blir det minst betselskador av också.. ett rakt metallbett är det bästa för dom flesta hästar, samtliga hästar i mitt stall trivdes med det (9 st väldigt olika personligheter) syntetbett är aldrig bra för slemhinnorna i hästarnas munnar. delade bett, tvådelade, tredelade bett osv. trycker upp gommen på hästen och trycker på nerver, där mat i hästen munhåla brukar trycka och det säger öppna munnen, alltså ger dom egentligen helt fel signaler. så åker nosgrimma på.

kom på det nu när du skrev det om en läderrem under bettet, hur hårt sätter man den? funderade på det nu då bettet åkt igenom ett antal gång =(
 
Jag rider min unghäst på tredelat mässingbett, tycker det fungerar bra. Kefir kvittar det egt vad man sätter på, han går lika bra ändå, han är så lydig. Tjocka bett tycker han inte om. Ridit mkt på fullcheek, det tycker jag är ett superbett, ligger still i munnen och hjälper til att svänga.

Rakt har jag inte ridt så mkt på, men tycker det blir lite stelt på nåt sätt.... :confused: Jag föredrar ledade, gärna tredelade, tunna bett.
 
Tycker du ska testa ett rakt eller tredelat bett. Tvådelat skulle jag personligen aldrig sätta i en hästs mun.

Själv rider jag numera på Bitless Bridle och det fungerar bättre på min häst än något bett någonsin gjort! :)
 
Jag gillar raka bett, fast hästen är inte såå speciellt förtjjust i det. Men dom flesta hästarna gillar det raka bettet, men det ska inte vara spikrakt, utan halvmåneformat/"bananbett". Men dom brukaaar vara bättre i järn/mässing/rostfritt än i gummi.
 
Föredra ett tredelar eller ett rakt bett... Har både och till ena shettisen.. Dom har ju ofta grunda gommar och då ligger det tredelade bättre än ett tvådelat.
 
jag har ett tredelat bett till min häst, och det funkar kanon!!!!
 
Innan jag köpte min häst kände jag henne i flera år och red henne regelbundet. Då hade hon vanligt tvådelat eller pessoa. Men när jag köpte henne bytte jag till ett tredelat och hon svarar helt annorlunda på det bettet! Hon är mycket mjukare i munnen och har aldrig någonsin försökt ta det här bettet, vilket hon gjorde med de andra.
 
Jag rider helst inte med ett rakt tränsbett, däremot en rak stång kan funka. Jag gillar inte att hela bettet rör sig när jag vill påverka bara ena sidan.

Tredelat använder jag som "standard". Dock har jag haft vanligt tränsbett på unghästar som förstabett. Det är inte lika "plonkligt" och kul att leka med som ett tredelat, och jag kan lätt påverka en sida i taget. Inga problem att det går upp i gommen om det är rätt storlek och så tar man ju inga kraftiga tygeltag precis.
 
Rider helst på tredelat eller rakt syntetbett om pållen vill det. Gillar inte raka metallbett då de hästar (tre olika) tyckte detta varit för skarpt. Tycker oxå de är lite stela att rida med.

Just nu ligger dock bett väldigt nere, rider i en remontgrimma eller en variant av hackamore utan ngt hävstångseffekt.
 
tack alla för era svar. Jag har alltid innan ridit på tredelat o tyckt att det funkat absolut bäst, men som sagt då min tränare red in honom så hade han svårt att acceptera bettet o då lade hon ett syntet istället. I dagsläget tror jag i o för sig att det inte var bettet som var problemet utan att hon spände upp bettet för långt upp i munnen på honom samt att hon spände ihop truten på honom så han blev fullständigt hoptryckt.
Nu tänker jag skaffa ett nytt tredelat o prova det på honom, jag har sänkt bettet med två hål på varje sida!! Samt plockat av nedre remmen på aachengrimman o släppt ut nosgrimman lite, så får vi se hur han går.
En fråga till, jag har för mig att om en häst i vanliga fall går med strl 12.5 på tvådelat så ska de han mindre i tredelat va?? Eller är det bara ngt jag fått för mig?! :confused:
 
Jag glömde mitt träns när jag skulle träna en gång men som tur väl var så fick jag låna ett, jag har alltid tredelat till min häst och detta var ett tvådelat...hon har aldrig gått så illa förut....hon blev hård i munnen och var allmänt irriterad, har även testat det efter det tillfället med samma resultat!
 
Nej, har hästen 12,5 så är det det den ska ha i bett, oavsett om det är vanligt, rakt eller tredelat.
 
Är westernryttare och rider med lädercurb till mitt tränsbett. Jag har den lika lång som bettet är långt. Alltså om jag håller bettet i ringarna så är curben sträckt då. Funkar jättebra för mig!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 917
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 951
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp