Bett som inte gnisslar

Marty

Trådstartare
Lite konstig rubrik, men jag ska förklara.

Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta gnisslar så mycket (även när handen och hästens huvud är still. Har ni något tips på bett med fasta ringar som inte gnisslar? Gnisslar dyrare bett mindre? Speciella märken?

Just nu rids han med ett gold medal från hööks.
 
Lite konstig rubrik, men jag ska förklara.

Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta gnisslar så mycket (även när handen och hästens huvud är still. Har ni något tips på bett med fasta ringar som inte gnisslar? Gnisslar dyrare bett mindre? Speciella märken?

Just nu rids han med ett gold medal från hööks.

Jag har aldrig hört mina bett gnissla?
Jag har mest sprenger och fager, men även en del från hööks. 🤷‍♀️
 
De jag har i större storlek gnisslar, billiga bett från hästaffärens fyndlåda för många år sedan. De små som vi har till ponnyn gnisslar inte, har ett globus och ett Fager.
 
Kanske bara jag som råkat ut för dessa gnisslande bett då 😅. Tycker jag ofta varit med om det även tidigare. Kanske får prova att spruta in något fett och se om det håller sig tyst då.
 
Kanske bara jag som råkat ut för dessa gnisslande bett då 😅. Tycker jag ofta varit med om det även tidigare. Kanske får prova att spruta in något fett och se om det håller sig tyst då.
Nej jag har också stött på det då och då, precis som knarrade sadlar..
jag skulle nog också testa fett :)
 
Kanske bara jag som råkat ut för dessa gnisslande bett då 😅. Tycker jag ofta varit med om det även tidigare. Kanske får prova att spruta in något fett och se om det håller sig tyst då.
Hade ett som gnisslade, penslade lite vanlig matolja i skarvarna så var det tyst sen, och ingen fara för hästen om det skulle komma ut lite (minns inte att det gjorde efter att ha torkar av, men kändes bra ”om-utifall-att”, liksom ).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
613
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp