Bukefalos 28 år!

Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Docka

Trådstartare
Om någon vet om någon annan tråd som jag kan få tips från får ni gärna hojta till, är helt öppen för förslag här!

Jag skulle behöva råd ang en vuxen ponny som hela sitt liv gått med bettet mellan tänderna istället för på lanerna. Detta innebär bland annat att hennes laner+mungipor ser ut som på en 2 åring, och att tänderna precis bakom lanerna är ganska nerslipade. För att då inte tala om att hon inte alls förstår sig på det här med kommunikation mellan häst och hand....

Det hon gjort hela sitt liv för att försvara sig från bettets inverkan är att helt enkelt lyfta upp det med tungan och lägga det mellan tänderna istället. När jag nu då satt på henne en nosgrimma så att hon inte längre kan göra detta är beteendet ändå kvar... Hon försöker hela tiden lyfta bettet. Då menar jag HELA TIDEN. Detta resulterar i ett det blir ett evigt fipplande när bettet lyfts och faller, och jag antar att det är när jag även försöker erbjuda ett stöd som det blir påfrestande för hennes tandkött där bettet hamnar...

Resultatet blir i alla fall att hon får små skavsår på tandköttet bakom lanerna :( Inte blödande sår eller hack, utan det ser ut precis som ett skavsår man får på foten från skor eller så...
Detta leder i sin tur till att jag får försöka rida med hack eller låta henne vila ett par dagar innan jag kan prova nästa bett, och nästa bett och nästa....
Jag har provat rakt och ledat bett (2 + 3delat) i vanligt stål, mässing, gummi och silikon.
Har även provat jaktstång men hon är alldeles för känslig för hävstångseffekten. Har provat hackamore också, men hon förstår det inte alls utan går bara emot =/

Är det någon som har någon idé om ett bett som kan fungera?
Så som jag ser det är problemet att hon har så känsliga laner att de inte klarar 'friktionen' som bettet ger ifrån sig när hon rör på det hela tiden. Jag måste alltså hitta ett bett som kan ligga still - samtidigt som jag misstänker att själva beteendet när hon fipplar är något mer eller mindre omedvetet, en försvarsmekanism hon inte styr över helt enkelt.

Ja, ni kanske förstår mitt dilemma?

Jag har funderat på läderklädda bett, vad tror ni om det?
Eller ett betydligt tjockare än de jag provat hittills?
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Jag skulle föreslå ett baucherbett, de är poppis till hästar som drar in bettet med tungan, värt att testa skulle jag tro :)

IMG_7170.JPG-for-web-large.jpg


(sidostyckena fästs i de små ringarna och tyglarna i de vanliga, det ger alltså ingen hiss/hävstångseffekt som det kan se ut vid första anblicken)
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Tack o tack!

Är det för hästar som drar in bettet säger du? =)
Hur fungerar det?
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Jag skulle också prova baucherbett. Ligger väldigt stadigt i munnen och är bra för hästar som inte gillar för mycket tryck på tungan. Dessutom godkänt för dressyrtävling från och med i år!
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Ja googla på det så kan du läsa massor om det, har hört många som är nöjda med det till hästar som håller på likadant eller till hästar som inte gillar när bettet rör sig för mycket.

Min är likadan som din fast han får inga skav eller så, det är bara störigt när han ska gapa och greja, man får liksom inget bra stöd på tygeln utan det blir så ryckigt :mad:
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Min häst är också så där i perioder pga sin gamla bettfobi.....

Nu har han en sådan period och då använder jag mitt baucher för det är det bett som fungerar bäst.

Dock har han som krav på ALLA sorters bett att det ligger stilla i munnen och har fasta bettringar och EJ är 2delat, helst så många delar som möjligt som waterfoord eller Myler 32-3

31855458.jpg


5252851.jpg

Har det både som tränsbett med D-ring med skåror och som kombinationsbett...

Om du kollar på exempelvis Ebay så hittar du Baucher med alla upptänkliga mundelar till vettiga priser....
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Tack så mycket :bow:

Jag får hem ett 3-delat baucher idag och det ska bli mycket intressant att prova! Har försökt läsa på om dem och det verkar som om många nervösa fullblod och/eller "franska munnar" funkar med baucherbetten, jag hoppas verkligen att min gör det med =)
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Kom på ett bett som du kan testa framöver som har hjälpt min häst enormt mycket....

Det är ett Bombers Bit med Happy Thoung mundel
Trust har också ett liknande.

14640562.jpg

Mitt är med den gamla legeringen som var gul numera är mundelarna blåa....
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Provade baucherbettet igår och VILKEN SKILLNAD!
Första gången jag kommit till ridning på riktigt, wow och halleluja! :banana:
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

3-delat där mittendelen är koppar, hon gillade det jättemycket och sög verkligen istället för att fippla!:laugh:
 
Sv: Bett till 'fipplande' ponny som får sår?

Hej Docka, vart fick du tag på ditt Baucher bett? Jag letar med ljus & lykta efter ett. Stübbens är för stort för min häst :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 618
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 883
Senast: Líf
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 174
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp