Bett till hoppning

bjmaria

Trådstartare
Hej.
Behöver tips på bra bett inom hoppning.
Min häst blir väldigt stark när det kommer till hoppningen. I dressyren kör vi ett vanligt 3 delat med fasta ringar och det funkar bra.
 
Lydnadsträning och mer markarbete är alltid det bästa alternativet. Annars är risken att hästen bara behöver skarpare och skarpare bett:) Om man ändå vill betsla upp från ett vanligt tränsbett är det förmodligen bäst att börja med ett ganska "snällt" men ändå skarpare bett, till exempel:
• Kimblewick
• Rakt pelham/babypelham
• Hackamore funkar bra på vissa
• Golden wing med tygel och/eller sidostycke i de små ringarna

Bra att tänka på är att ett skarpare bett är just skarpt eftersom det ökar trycket i hästens mun/nacke. Tar du mjukt i tygeln kan det alltså bli lika mycket tryck som om du hade tagit i rejält med ett tränsbett.
 
Min känsliga häst är lydig och reglerbar både i hoppningen och dressyren. Dock kan hon bli dragig och ligga på obekvämt mycket när vi rider ut med sällskap, då rider jag på ett rakt babypelham.
Hon funkar också på ett baucher med curbgag (typ en sporrem). Även det blir lite skarpare än vanligt, men fortfarande snällt.
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: sweep
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 039
Senast: tuaphua
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
809
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp