Bett till känslig häst??

Finns det någon lista eller så på championatens godkända bett i hoppning då min 3-åring ska ridas i 4-års championat.:)
Jag skulle vilja ha ett rakt, böjt bett (hon rids på pee-wee nu som hon älskar) då hon verkligen inte trivs på tredelade och tvådelade, tredelade lyfter hon bara upp eller ställer huvudet så nosryggen är lodrätt och blir liksom blockerad för hon vill inte ha något på tungan, och med tvådelade gapar hon när hon känner trycket i gommen, hon är som sagt väldigt känslig! Får man tävla championatet på hackamore? :confused:

Kolla Swede Horse. Det är väl dock typ bara två o tredelat med lösa ringar... Kanske någon mer variant men snålt.

Nu vet jag inget om dig men har du testat o sätta upp någon duktig unghästutbildare med vettig syn på bett som kanske kan skola in hästen även på ledade bett? Jag personligen tror det är få hästar som behöver superspecialbett med någon duktig på ryggen och dagens sporthästar är nog rätt sällan direkt tåliga.

Själv har jag en ponny och är extremt medveten om att hade min tränare suttit upp de förra åren hade det inte spelat någon roll vilket bett det var för han hade gått bra ändå. Körtränaren tog tömmarna o hästen gick direkt i en bra form med fin mun när jag aldrig ens hann sträcka tömmarna innan han bet sig i bringan. Jag behöver alltså hitta ett bett som passar min häst med min ridning, är helt medveten om det :o
 
Finns det någon lista eller så på championatens godkända bett i hoppning då min 3-åring ska ridas i 4-års championat.:)
Jag skulle vilja ha ett rakt, böjt bett (hon rids på pee-wee nu som hon älskar) då hon verkligen inte trivs på tredelade och tvådelade, tredelade lyfter hon bara upp eller ställer huvudet så nosryggen är lodrätt och blir liksom blockerad för hon vill inte ha något på tungan, och med tvådelade gapar hon när hon känner trycket i gommen, hon är som sagt väldigt känslig! Får man tävla championatet på hackamore? :confused:

Det finns som sagt på Swede Horses hemsida:
Betsling: Enbart tränsbett, 2- eller 3-delat, med rörliga eller fasta ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet. Parerstänger och D-ringar är tillåtet Bettet kan vara i metall, gummi eller syntetmaterial. Tungsticka är ej tillåtet.

För 6-åringarna gäller betsling enligt TR.
 
Tack jag ska kolla in sidan! :) Är Sprengers Dynamic 3-delade tillåtet, jag tror att det isåfall är det hon skulle kunna ''nöja'' sig med eftersom det kanske inte är lika ''tungt'' på tungan, jag har faktiskt haft en unghästutbildare på henne, men det var samma sak där, hon kan liksom inte koncentrera sig när hon hela tiden känner tyngd i munnen, hon kopplar liksom bort hjälperna från ryttaren då, och det blir ingen rolig ridning då... :down:
 
Någon som vet om några riktigt bra anatomiska tre delade bett då det är nog den enda alternativet min lilla fröken skulle acceptera på championatet...?? :confused:
 
Sprenger har ju också en variant med annan vinkel, KK heter de kanske? Liknande har Neue Schule. Shires har anatomiska i rostfritt som heter Curved. :)
 
Sprenger har ju också en variant med annan vinkel, KK heter de kanske? Liknande har Neue Schule. Shires har anatomiska i rostfritt som heter Curved. :)
Jag var in på Neue Schule's hemsida och hittade något nytt bett som hette Turtle Top som såg jätte intressant ut!!!:laugh: Dock finns det ingen recension eller så på det och ingenstans man kan köpa det, det kan nog vara för att det står att mer info kommer på hemsidan, det har nog inte börjat säljas än.. Men i beskrivingen stog det: The unique and innovative Turtle Top TM bit has been designed to help quieten and focus the over-active and busy mouth. The revolutionary Turtle Top TM prevents the horse from lifting the side arms, OCH det är ju exakt vad mitt lilla sto behöver!! Tack för tipset om Neue Schule!! :D:D:D
 
The horse bit shop har NS (och allt annat man kan tänka sig) men jag hittade det inte där så de verkar vara som du tror, att det inte börjat säljas ännu.
 
Jag var in på Neue Schule's hemsida och hittade något nytt bett som hette Turtle Top som såg jätte intressant ut!!!:laugh: Dock finns det ingen recension eller så på det och ingenstans man kan köpa det, det kan nog vara för att det står att mer info kommer på hemsidan, det har nog inte börjat säljas än.. Men i beskrivingen stog det: The unique and innovative Turtle Top TM bit has been designed to help quieten and focus the over-active and busy mouth. The revolutionary Turtle Top TM prevents the horse from lifting the side arms, OCH det är ju exakt vad mitt lilla sto behöver!! Tack för tipset om Neue Schule!! :D:D:D

Googlar du på deras återförsäljare i Sverige kan du kontakta dem och se om de kan ta hem just det bettet om de inte har det på hemsidan.
Ibland kan det ju gå att fixa sånt rätt fort. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 293
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 913
Senast: user19728
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp