Bett till känslig häst

Penny48

Trådstartare
Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att om jag råkar ta för mycket eller fastna i handen slår han upp huvudet. Han har även en tendens att lätt hamna bakom hand.
Nu letar jag efter ett några andra alternativa bett att testa. Har tidigare testat rakt, 2 delat tjockare, tejpat bett, tredelat. Upplevde att han vart bättre med sprenger-bettet han har idag då det ligger mer stabilt i munnen.
Någon som har koll på ”nyare” bett, exempelvis Trust osv?
 
Man får ju prova sig fram lite, tex de bett du har idag; är de ledade eller oledade?

Min nuvarande häst funkar bäst på oledade bett och verkar inte gilla när det rör sig. Han har vanligt enkelt rakt bett från Hööks och D-ringsbett från Fairfield, Hööks (tips om detta! det är delat men rör sig bara lite - så det funkar oväntat bra). Dessa två är ju billiga så man kan köpa och testa utan att ruinera sig :p
Sedan har han två favoriter som funkar absolut bäst och det är ett Sprenger Duo med vanliga ringar, och ett Fager Frans. De är ju dyrare så inget man bara köper hem, men kan vara bra att testa om någon bekant har dem.

Tidigare häst tyckte inte om raka/oledade bett utan funkade bäst på ett tjockt tredelat KK Ultra från Sprenger. En annan gillade ett tvådelat, tunt bett med fasta ringar som jag köpte för typ 49kr på nån rea nånstans...
 
Nu utgår jag givetvis från att häst är kollad i munnen av tandutbildad fackman så att det inte är vargtänder, sår eller annat fysiskt som stör?

Det låter som att hästen undandrar sig handen, antingen genom att slå med huvudet eller gå bakom handen. Det sitter mkt sällan, för att inte säga aldrig, i vad för bett du har. Så länge du inte rider med nåt krimskramsbett såklart men du verkar ju hålla dig till tränsbett? Om jag hade varit du så hade jag tänkt bort alla specialbett, tagit ett massvit två eller tredelat (det häst gillar bäst) med rejäl tilltagen storlek dvs det ska sticka ut lite på vardera sida. Inte vara så kort så det tar i mungipan som är mode och rek av många tandläkare (tyvärr). Anlednignen till detta är att vi ryttare är inte felfria i vår hand, vi råkar göra ofrivilliga rörelser ibland vilket gör att vi hela tiden stör hästen i munnen om bettet är för kort, med ett litet spelrum där stör vi hästen mindre. Tandläkare som rek korta bett glömmer ofta bort den här aspekten av ofrivillig rörelse i ryttarens hand och utgår från att ett kort bett ligger mer stilla, men glömmer att handen är ju ej stilla varpå bettringen hela tiden kommer trycka hästens kind in mot munnen på motsatt sida där ryttarens hand råkar röra sig lite för mkt.... Tanken är god, praktiken blir sällan bra.

Nåväl. När du har ett lämpligt bett så måste hästen "nollställas i minnet". Den går nu runt och förväntar sig att ryttarens hand kommer störa den, eftersom den är van vid det och har utarbetat ett försvar (slå med huvet/gå bakom hand). Det är ett automatiserat beteende hos hästen som nu måste läras om. Du ska nu som ryttare återskapa hästens förtroende för handen. Ett bra sätt att göra detta är att vända på tygeln och rida med sk omvänd tygelfattning. Helt enkelt genom att låta tygen gå in i handen mellan tummen och pekfingret och ut genom ring- och lillfinger. Omvänt vad vi är vana. Alltså att från tumme/pekfinger ska tygeln gå till hästens mun. På detta sätta har du en mkt snäll hand, stabil och mjuk och så länge du inte medvetet är hård i handen kommer du ej att kunna bli hård i handen. Ett tygelgrepp som är väldigt snällt mot hästen och funkar bra på de problem du beskriver. Rid såhär och inte förrän hästen är helt tillfreds i munnen och lösgjord med ett bra stöd och sug på bettet, provar du att vända tillbaka till vanlig tygelfattning. Vid minsta bakslag, rid med omvänd. Jag rider alltid fram med omvänd ska tilläggas, ofta hela apsset av gammal vana. Men jag checkar av med vanlig fattning när min häst går fint på omvänd.

Gammal beprövat tyskt ridhantverk jag fått lära mig av en mkt högutbildad tränare och beridare. Inget nytt mode, fluff eller quick fix. Bara hjälpmedel. Tom Jens Fredricson använde detta på ett SM om jag minns rätt, då han hade en häst med svår mun för ett par år sedan. Lycka till :heart
 
Vår ponny är känslig i munnen och har en liten mun så vi behöver ett väldigt stilla bett. Hade ett vanligt tredelad med fasta ringar första året för att se hur hon blev med mer utbildning (var just inriden när vi köpte henne). Hon blev lite bättre med mer utbildning men började lägga tungan över i bland.
Köpte då ett Fager Maria efter att ha efterforskat länge vad som kan tänkas passa och det funkar superbra. Hon är mycket mer tillfreds i munnen och lägger inte tungan över längre.
 
Min Fröken ville inte heller riktigt ta stöd. På henne funkade ett riktigt, riktigt TUNGT bett bäst. Vilket inte var jättelätt i kombination med att hon avskydde tjocka bett.

Sen är det också som @_Taggis_ skriver ovan, man behöver omprogrammera dem för att våga ta stöd.
 
Min Fröken ville inte heller riktigt ta stöd. På henne funkade ett riktigt, riktigt TUNGT bett bäst. Vilket inte var jättelätt i kombination med att hon avskydde tjocka bett.

Sen är det också som @_Taggis_ skriver ovan, man behöver omprogrammera dem för att våga ta stöd.
Precis, att hitta ett bett de vågar ta stöd på istället för att backa ifrån eller slå med huvudet - ett bett de är tysta men kanske lite tunga på är ok - , och omprogrammera hästen för att ta lagom stöd och hitta sin egen balans.

båda mina hästar ratar vanliga raka eller tredelade bett, men har accepterat Sprenger dynamic även om de har viss tendens att knäppa av på detta, Novabett och ett tvådelat Fager med lock-up där han verkligen är lagom. Den andra går bara med Kimblewick rakt med tungfrihet - kräver att det ligger still i munnen och att man ger fan i att ta i tygeln öht.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 848
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 066
Senast: Fazeem
·
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp