Bett till känslig häst...

Bubbla

Trådstartare
Har ridit min häst på hackamore en längre tid eftersom han inte gått bra på bett (spände sig, kastade med huvudet). Har äntligen nu fått hans tänder kollade och fixade så där ska det inte finnas några problem längre (var inga större problem dock). Provade med bett igen men det fungerade inte alls så bra som jag hoppats på. Han slänger fortfarande med huvudet oavsett vad jag gör med handen. Inte på helt lång tygel men så fort den kortas det minsta (inte hela tiden men han är uppenbarligen inte nöjd med det som finns i munnen).

De bett som fungerar bäst (men inte bra) är tredelat med kula i mitten och odelat. Båda med rörliga ringar.

Någon som har några tips på vad som kan fungera bättre? Helst ett som jag får tävla dressyr på. Men gärna andra förslag också!

Sv: Bett till känslig häst...

Min häst reagerar precis som din. Men hans tänder är inte kollade än, ska göras i april. Det bett som funkat bäst (det enda som funkat öht) är ett rakt (mullen mouth) bett med fasta ringar. Då detta är mkt stabilt och inte går att grejja med så mkt.

Men du kanske redan testat det? :crazy:

Nej jag har inte testat fasta ringar, det var en fundering jag hade. Om det skulle fungera hjälpa att det ligger mer still. tack för tipset!

Bubbla skrev:
Nej jag har inte testat fasta ringar, det var en fundering jag hade. Om det skulle fungera hjälpa att det ligger mer still. tack för tipset!

Hästar med oroliga munnar brukar reagera positivt på bett med fasta ringar! Värt att testa! :)

Ja det är rätt att fasta ringar gör att bettet ligger mer still. Ännu mer still ligger bett med parer stänger och fasta ringar. nackdelen är att om hästen är VÄLDIGT orolig i sig själv kan parer stängerna trycka för mycket från sidan om du drar i tyglarna osv. Men en del använder bett med parer stänger på unghästar just för att bettet ligger så still och inte dras igenom munnen osv......

Ja, parer är ju också en bra ide, jag testade aldrig det på min pålle då han ju ska kollas i munnen så jag orkar inte tjafsa med honom med nya bett mer före han kollas. Men kanske man skulle testa med det sen. :idea:

mackan skrev:
Ja det är rätt att fasta ringar gör att bettet ligger mer still. Ännu mer still ligger bett med parer stänger och fasta ringar. nackdelen är att om hästen är VÄLDIGT orolig i sig själv kan parer stängerna trycka för mycket från sidan om du drar i tyglarna osv. Men en del använder bett med parer stänger på unghästar just för att bettet ligger så still och inte dras igenom munnen osv......

Nu behöver jag i princip aldrig dra i tyglarna på min häst eftersom han är väldigt känslig och lyssnar på mycket små tygeltag och vikthjälper och dessutom inte är typen som ligger på. Möjligen kanske han skulle reagera på parerstänger för att han är misstänksam mot allt nytt :smirk: . Han är inte heller så orolig i sig själv, när jag rider på hacket slänger han aldrig på huvudet, inte heller får jag den där spänningen genom hela hästen som jag kan få på vanligt bett utan att knappt ta i honom. Men visst han hoppar och brallar och bockar en del, men det gör han oavsett om det sitter något i munnen.

Vet ju inte heller om det är för att bettet rör sig för mycket i munnen som han reagerar som han gör men det är ju helt klart värt att prova.

Ska köpa och prova, något märke eller modell som är att föredra?
Tack för tipsen!

Lord Owen skrev:
Ja, parer är ju också en bra ide, jag testade aldrig det på min pålle då han ju ska kollas i munnen så jag orkar inte tjafsa med honom med nya bett mer före han kollas. Men kanske man skulle testa med det sen. :idea:

Precis så tänkte jag. Att jag tar det efter jag kollat munnen. Och så gjorde jag det och så blev det bara marginellt bättre, skittråkigt rent ut sagt.

Gick han bra på hack, isf. varför tjaffsa med honom -det är inte bara tänderna du ska titta utan även tunga och gom -har han måhända skav?? av princip rider inte jag på bett men jag accepterar att det finns de som gör det -Om något skulle jag pröva med ett väldigt smalt bett, tjocka bett är inte "snällt" mot hästen, det tar mer plats i en redan trångbodd mun.

Bubbla skrev:
Precis så tänkte jag. Att jag tar det efter jag kollat munnen. Och så gjorde jag det och så blev det bara marginellt bättre, skittråkigt rent ut sagt.

Ja, fast man kanske inte heller ska låsa sig på att man måste ha något i munnen. Det finns ju sidepull, hackamore etc...Men om man vill tävla är detb ju sisådär.. :crazy:

Är du säker på att han accepterat handen då? En del hästar har aldrig riktigt accepterat handen. Oftast brukar sådana hästar reagera på när man kortar tygeln och liknande situationer då de känner av trycket i munnen. Söker han stöd i handen?

Om du inte märker av att det vanliga bettet skulle glida fram och tillbaka när du rider så tror jag inte att ett med parer skulle hjälpa så mkt men man kan ju alltid testa. :)

vacasso skrev:
Gick han bra på hack, isf. varför tjaffsa med honom -det är inte bara tänderna du ska titta utan även tunga och gom -har han måhända skav?? av princip rider inte jag på bett men jag accepterar att det finns de som gör det -Om något skulle jag pröva med ett väldigt smalt bett, tjocka bett är inte "snällt" mot hästen, det tar mer plats i en redan trångbodd mun.

Hon vill ju tävla dressyr. Hackamore funkar ju inte på tävling. :smirk:

Just det Bubblan, hur tjockt är bettet?

Förut var min pålla tydligen känslig i munnen. Då red de henne på hackamore. Men när jag rider henne nu så har jag ett tredelat bett med lösa ringar.
Det funkar jättebra.
Men alla hästar är ju olika. Så det bästa är ju att prova sig fram...

om jag får passa på ; en jävla skitregel, nu har jag inget intresse av att tävla trad. dressyr (rider klassiskt) men vaddå -om man nu gjort ett medvetet val att inte ha bett (jag!) så ska man vara tvingad till det... dynga.

En känslig mun har inte alltid med tänderna/bettet att göra.. Eller handen heller för den delen.
Har den haft lite problm med tänderna tidigare kan käken ligga lite ur led (om hästen tidigare varit dåligt raspad är det lätt att käken åker snett pga snedslitage) och har den gått och spänt sej med bett kan halsen/nacken vara lite blockerad pga spända muskler. Eller så kan ryggen vara roten till det onda för med bett i munnen känner den lättare av blockeringar. Det går igenom hela nacken och halsen till ryggen. En häst som har problem med rygg eller nacke reagerar ofta genom att rycka med huvudet.

Vill man vara säker kan man ta ut en kiropraktor eller Equiterapueft som kan gå igenom hästen. Det behöver ju inte vara något stort eller allvarligt för att hästen ska tycka det är obehagligt, och sådant är alltid bra att rätta till tidigt! :)

vacasso skrev:

Han är ju kollad i hela munnen, inte bara tänderna. Det enda konstiga som fanns var ett litet typ ärr på ena kinden, men det borde inte påverka eftersom det satt högre upp än bettet gör. Då borde han reagera på det även på hacket tycker jag. Inget annat konstigt.
Har redan provat smalt bett, eftersom han har en mycket liten och kort mun, det går bättre än ett tjockt men inte bra.
Att jag vill ha bett är ju just för att det var tänkt att han skulle gå dressyr. Och jag får ju inte tävla på hacket, plus att man får en liten häveffekt av skänklarna som jag helst vill komma undan. Har funderat på sidepull, men det får jag ju inte heller tävla på så ett bett som funkar vode det bästa. Sen kommer jag förmodligen att fortsätta rida honom på hackamoret också.

Lord Owen skrev:
Ja, fast man kanske inte heller ska låsa sig på att man måste ha något i munnen. Det finns ju sidepull, hackamore etc...Men om man vill tävla är detb ju sisådär.. :crazy:

Är du säker på att han accepterat handen då? En del hästar har aldrig riktigt accepterat handen. Oftast brukar sådana hästar reagera på när man kortar tygeln och liknande situationer då de känner av trycket i munnen. Söker han stöd i handen?

Om du inte märker av att det vanliga bettet skulle glida fram och tillbaka när du rider så tror jag inte att ett med parer skulle hjälpa så mkt men man kan ju alltid testa. :)

Nej, det var ju det där med tävling...plus att dressyrtränare tittar lite snett när man kommer med ett hack :p

Han söker ju stöd i handen på hacket. Och han gjorde det förut på bett. Det är ju möjligt att han kanske behöver en tillvänjningsperiod på bett nu när jag ridit på hacket så länge.
Nej, jag tycker inte att bettet rör sig så mycket i munnen när jag rider, men eftersom han är så känslig som han är så kanske det behövs mindre rörelse än jag känner för att han ska bli störd.

Totola skrev:
En känslig mun har inte alltid med tänderna/bettet att göra.. Eller handen heller för den delen.
Har den haft lite problm med tänderna tidigare kan käken ligga lite ur led (om hästen tidigare varit dåligt raspad är det lätt att käken åker snett pga snedslitage) och har den gått och spänt sej med bett kan halsen/nacken vara lite blockerad pga spända muskler. Eller så kan ryggen vara roten till det onda för med bett i munnen känner den lättare av blockeringar. Det går igenom hela nacken och halsen till ryggen. En häst som har problem med rygg eller nacke reagerar ofta genom att rycka med huvudet.

Vill man vara säker kan man ta ut en kiropraktor eller Equiterapueft som kan gå igenom hästen. Det behöver ju inte vara något stort eller allvarligt för att hästen ska tycka det är obehagligt, och sådant är alltid bra att rätta till tidigt! :)

Han hade inget större problem i munnen. Inget som borde ha orsakat bettproblemen i alla fall, några små små hakar bara det var allt, det borde väl inte göra att käken åker snett?

Kiropraktor har vi redan ut regelbundet. Han gjorde underverk med hästen i övrigt men bettproblemet löste sig inte iom det tyvärr. Sadeln han har nu är inte kanon tyvärr eftersom han ändrat sig i ryggen så att den utprovade sadeln inte passar hundra längre, men problemen fanns även när sadeln låg perfekt. De finns även där när man rider barbacka eller tömkör/longerar.

Det är ju inget som kan utesluta käk/ryggbesvär eftersom det lätt blir en vana som inte försvinner förrän allt är 100% och hästen fått vänja sej ett tag vid att det inte gör ont.

Faktiskt kan ett stångbett vara bättre för en häst som r känslig i munnen, om man kombinerar det med något utan hävstång - sidepull, ridkapson, tränsbett el. dylikt, för det ligger oftast bättre i munnen och man frestas verkligen inte att använda det för mycket ;) funkar faktiskt bra på min lilla häst som lätt flyr från handen/krullar ihop sej/gapar och har sej. Men inget att rekommendera om man känner sej osäker på hur man ska hantera det.

Min pappas häst kör också upp huvudet och där är det ryggproblem det är frågan om. Med min bomlösa sadel + hack + "snäll" ridning med sökning framåt/nedåt blev det bättre.

Ang käken så har "alla" mina hästar (2st :p) haft tendens till att få käken ur led. Mest för att de tuggar lite snett vilket de flesta gö av naturen och för att de spänner sej med bettet så de så att säga drar sin egen käke ur led. Det är lätt att rätta till men som förebyggande brukar vi raspa en gång i halvåret minst och kolla käken sisådär en gång i månaden. vet inte hur det är med andra hästar men min var bara 7 när jag fick honom och han hade redan då "problem" med käken så det kan ha uppstått långt innan man skaffat hästen :crazy:

Min erfarenhet säger iaf att ryggen är roten till det mesta vad gäller huvudryckning. om inte annat att hästen känner sej fastlåst i den position man försöker sätta den i när man rider, eller att sadeln trycker liite. Har märkt så stor skillnad själv när man provat olika sadlar och behandlat regelbundet och länge + rider med bra sökning framåt/nedåt.

En till grej är att blockeringar lätt kommer tillbaka. Särskilt på en häst som rycker med huvudet. då kan den själv skapa sina problem.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 063
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 347
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka