Bett till stark häst

ellabostrom

Trådstartare
Hej! Min häst blir tung i galoppen och drar väldigt mycket mot och efter hinder.
Rider idag på vanligt tre delat och det fungerar väl men skulle behöva ett skarpare i hoppning då jag känner att jag inte riktigt har kontroll.
Hon är en hannoveranare på 6 år.
Tips på bett?
 
Hej! Min häst blir tung i galoppen och drar väldigt mycket mot och efter hinder.
Rider idag på vanligt tre delat och det fungerar väl men skulle behöva ett skarpare i hoppning då jag känner att jag inte riktigt har kontroll.
Hon är en hannoveranare på 6 år.
Tips på bett?

Vad säger din tränare? Det är svårt att komma med konkreta förslag utan att veta hur hästen ser ut i munnen, och hur er ridning fungerar i övrigt.

Så slentriansvaren; fråga tränaren. Sedan be att få låna in bett att testa, det är synd att kasta ut pengar på bett om hästen rakat en lång rad innan du hittar rätt.
 
Håller med @Lager så svårt att säga nåt om. Sen är det inte alltid en lösning att betsla upp. Rätt vad det är har du ett ånglok som knäpper av för att komma undan de skarpa. Det vill du inte ha när du rider mot hinder. Det kan till och med vara bättre att göra tvärtom, hitta en mildare bett.
 
Jag säger att istället för att köpa skarpare bett är det bättre att träna lydighet, risken är stor att ett skarpare bett förvärrar situationen.
En bra tränare borde kunna hjälpa dig ur den här situationen.
Hon är en väldigt pigg häst och gör inget för att vara dum. Jag tränar mycket lydighet med henne men det hjälper inte med att hon är en pigg häst
 
Hon är en väldigt pigg häst och gör inget för att vara dum. Jag tränar mycket lydighet med henne men det hjälper inte med att hon är en pigg häst
Jodå, även pigga hästar ska kunna lyssna på ryttaren. Att betsla upp kommer med största sannolikhet inte att lösa ditt problem. Rid för en bra dressyrtränare.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: C.L
Det är bara att jobba på med lydigheten.
Men en del hästar har mycket motor och blir väldigt starka, då behöver man betsla upp.
Med ett milt bett blir det dragkamp hela tiden när hästen ligger på.
Man får inte dra i båda tyglarna samtidigt, rak häst/ hals är stark häst.
Man får ju inte ta bort hästens framåt vilja genom att bromsa hela tiden.
Det har blivit många lektioner genom åren.
Jag har en häst som blir väldigt pigg när han jobbat ett tag i högre tempo, ska jag öka tempot så måste jag ha ett skarpare bett på tex travbanan. Spelar ingen roll hur ofta vi tränar på att lyssna på ryttaren även på travbanan. Han blir så taggad av den långa uppförsbacken. När dom endorfinerna tickar igång så lyssnar dom mycket sämre. Går inte att låta en sån häst springa av sig för dom springer tills dom går sönder.Har man inte ridit en sån häst så är det svårt att sätta sig in i hur det är att rida en sån häst. Men för oss har det har blivit mycket bättre under dessa 8 år tillsammans. En del hästar funkar så då får man anpassa farten efter dagsformen, och undvika vissa saker,tex galopp i grupp.
 
Hon är en väldigt pigg häst och gör inget för att vara dum. Jag tränar mycket lydighet med henne men det hjälper inte med att hon är en pigg häst
Jag tänker att det kanske i sig inte är "lydighet" utan förmåga att bära sig som behövs. Jag vet flera hästar som folk upplever som "så starka" som egentligen bara är sjukt oridna och oskolade. De har liksom inte förmågan att inte springa i galoppen. Att lära sig guida hästen till att bära och vänta istället för att tuffa på är inget man gör över en natt men det är rätt givande på många plan när man väl lärt sig.

Jag är inte emot att betsla upp men det behöver göras parallellt med att man jobbar vidare med att utveckla balans och bärighet hos hästen. Det behöver man en ridlärare eller tränare till.
 
Jag tänker att det kanske i sig inte är "lydighet" utan förmåga att bära sig som behövs. Jag vet flera hästar som folk upplever som "så starka" som egentligen bara är sjukt oridna och oskolade. De har liksom inte förmågan att inte springa i galoppen. Att lära sig guida hästen till att bära och vänta istället för att tuffa på är inget man gör över en natt men det är rätt givande på många plan när man väl lärt sig.

Jag är inte emot att betsla upp men det behöver göras parallellt med att man jobbar vidare med att utveckla balans och bärighet hos hästen. Det behöver man en ridlärare eller tränare till.
Absolut - jag är inte heller helt emot att betsla upp rent allmänt, men i det här fallet tror jag att man ska börja med träning. Risk för att det bara får motsatt effekt att betsla upp och på sikt bara blir värre och en ond cirkel. Hästen är ju rätt ung också.
 
Hon är en väldigt pigg häst och gör inget för att vara dum. Jag tränar mycket lydighet med henne men det hjälper inte med att hon är en pigg häst
Jag hade också en pigg häst i skogen när jag red, bästa träningen var att galoppera uppför en backe i samlad galopp, när hela hästen i princip säger "men släpp mig, släpp mig jag vill springa". Det var jättebra träning för dels fick vi övat både styrka och lydighet i ett.
Det är jättebra att rida dressyr i skogen, då får hästen något annat att tänka på.
Vet jag gjorde skänkelvikningar, slutor, öppnor längs med grusvägar i skritt när min häst var pigg. Jättenyttig träning för oss båda. :)

Jag hade nog först å främst tagit hjälp av en tränare och se vad den har att säga, bästa är om du redan har en tränare som vet hur hästen rör sig och vad den kan osv. Finns många sätt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp