Bett till ungponny

Mrs Grashopper

Trådstartare
Jag har en liten fundering kring bett på ungponny! Vilka bett är egentligen godkända för dressyr och hopptävling? Behöver betten var någon speciell diameter eller är de samma regler som för ponny.

Sen så testar jag just nu ett bett på min ungponny från Fager bits Sally men jag är väldigt osäker på om det blir för skarpt för att använda på ungponny. I vanliga fall går han på rakt gummibett och då blir han rätt så stark och lägger sig på bogarna.
 
Både tjocklek och typ av bett är reglerade för ponny i både hopp och dressyr. Vilka som är okej att tävla på läser du enklast i TR för specifik gren.

Jag anser att det bästa att skola in en ung ponny eller häst på gällande bett är att utgå från ett två eller tredelat med fasta ringar, växlar med ett rakt om de är väldigt pilliga i munnen men upplever ofta att det blir för mycket cykelstyrekänsla att skola med.

Unga individer har man alla möjligheter i världen att skapa en god grund och trygghet gällande bett och då brukar man inte behöva så mycket speciella bett om man gör rätt från början.
 
Både tjocklek och typ av bett är reglerade för ponny i både hopp och dressyr. Vilka som är okej att tävla på läser du enklast i TR för specifik gren.

Jag anser att det bästa att skola in en ung ponny eller häst på gällande bett är att utgå från ett två eller tredelat med fasta ringar, växlar med ett rakt om de är väldigt pilliga i munnen men upplever ofta att det blir för mycket cykelstyrekänsla att skola med.

Unga individer har man alla möjligheter i världen att skapa en god grund och trygghet gällande bett och då brukar man inte behöva så mycket speciella bett om man gör rätt från början.
Tack så mycket för svar!
 
Jag anser att det bästa att skola in en ung ponny eller häst på gällande bett är att utgå från ett två eller tredelat med fasta ringar, växlar med ett rakt om de är väldigt pilliga i munnen men upplever ofta att det blir för mycket cykelstyrekänsla att skola med.

Unga individer har man alla möjligheter i världen att skapa en god grund och trygghet gällande bett och då brukar man inte behöva så mycket speciella bett om man gör rätt från början.

Jag har gärna d-ringsbett eller bett med parerstänger på unga hästar, speciellt om de är lite svårsvängda :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
960
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej, jag har en d-ponny. Han kan bli ganska stark när vi hoppar, rider ut och gör bommar men jag vet inte vilket bett vi ska använda...
Svar
0
· Visningar
498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp