Bett, tips önskas

Ace

Trådstartare
Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen inte ger en fullt så stark reaktion när man petar runt i munnen på honom :p
Idag rider jag honom på ett sprenger kk ultra 2-type tränsbett i aurigan, alltså ett tredelat tränsbett med lösa ringar. Detta fick jag med när jag köpte honom i höstas. Jag har även ridit honom på hackamore vilket han trivs super med, han svänger för minsta lilla handförflyttning på hellånga tyglar.

Munproblemen när jag rider visar sig genom att han kastar med huvudet, slickar sig om läpparna samt även ibland lägger tungan över bettet. Huvudkasten och tungan som viftar har med allmän stress att göra eftersom han gjort samma sak när jag varit ute på promenad med honom i grimman, han slickar sig även om munnen när jag rider på hackamore så de problemen tror jag att jag löser bäst genom att hålla honom lugn.
Däremot upptäcker jag orolighet i munnen som jag tror kommer av känslighet speciellt vid ledande och ställande tygeltag eller om ryttaren inte håller handen still vid exempelvis lättridning.

Mina funderingar kring bett har lett mig till att vilja prova ett rakt tränsbett som ju borde ligga mer stilla i munnen och inte störa honom på samma sätt vid ställande tygeltag eftersom de inte verkar på samma sätt med ett sådant bett, eller hur? Jag har även funderat på fullcheek eftersom han tydligt förstår och rättar sig efter trycket mot ansiktet som hackamoret skapar. Därför tror jag att han skulle uppskattat tydligheten i ett tygeltag på fullcheek.

Hur är det med travbett med halv parerstång, skulle det kunna ge effekten jag söker?

Vad tror ni?

Ja, han är kollad i munnen utan anmärkning.
 
Sv: Bett, tips önskas

är hästen askänslig och blir "krånglig" för att ryttaren är för spretig i sina hjälper är väl det enklaste att lära sig att inte irritera hästen. ;) Men vissa häst gillar ju inte tredelade bett, så det är väl inget fel i att prova runt lite bland olika utformningar på milda bett, för att se om det är något som hästen accepterar bättre än annat. "måste" du ha bett (pga tävling i någon viss disciplin) eller kan du låta hästen gå på hackamore om den nu verkar gilla det? :)
 
Sv: Bett, tips önskas

Vad säger tandläkaren om hästens mun? Hur mycket plats finns det, hög eller låg gom osv?
 
Sv: Bett, tips önskas

Kan vara värt att testa ett rakt, men jag skulle fortsätta rida på hackamore om han trivs på det. Men eftersom du verkar vilja ha ett bett, så kanske ett pelham? Min var också svår att hitta bett till, funkade jätte bra på pelham(hade 2 tyglar). Tror hon gillade tyngden i bettet samt att det var rakt. =)
 
Sv: Bett, tips önskas

Jag planerar att rida på hackamore ett par dagar i veckan men vill ha ett fungerande alternativ eftersom jag vill kunna tävla i framtiden.

Det är klart att jag kan lära mig att rida honom bättre men i nuläget går det inte att hitta medryttare till honom eftersom de tycker han är för krånglig...Dessutom rider min pojkvän som är nybörjare på honom ibland och även om pålle verkar ha mycket mer tålamod med honom tänkte jag att det kan finnas något som är bekvämare för alla inblandade.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett, tips önskas

Jag har aldrig ridit med två tyglar men det är klart att jag kan lära mig, tvekar dock på att prova något skarpare just eftersom han är så känslig, jag vill inte råka dra honom i munnen med ett skarpare bett och förvärra problemen. Visst blir pelham rätt mycket starkare eftersom de har en hävstång?
 
Sv: Bett, tips önskas

Han är kollad i munnen av en "vanlig" veterinär eftersom jag har svårt att hitta någon duktig tandläkare inom rimligt avstånd. Kollen gällde hakar osv så jag fick inte direkt något bettrådgivning, han tyckte att jag skulle testa mig fram.
 
Sv: Bett, tips önskas

Jag kan lägga till att ända sättet att inte irritera min älskling är att inte rida på honom alls, med det sagt är han väldigt samarbetsvillig och vill göra rätt, de största problemen i ridning kommer som sagt av stress som han bygger upp alldeles själv genom att vilja göra rätt lite för mycket, så fort man ber om något annat än att trava runt runt börjar han tänka på vad som man eventuellt planerar att göra nästa varv på just det där stället så att han ska kunna göra precis det som man har tänkt sig gärna innan man hinner be honom om det. Det är inte en enkel häst någonstans och man skulle nog behöva en master för att lista ut bästa sättet att rida honom.
 
Sv: Bett, tips önskas

Då skulle jag börja med att kolla hästen hos ngn som kan hästmunnear. Utan att veta detta är det omöjligt att råda om ett bra bett.
 
Sv: Bett, tips önskas

Och när man ska hitta någon som kan hästmunnar verkar det mest som om man får chansa och hoppas på det bästa eftersom vissa kunder lovordar en person till himmelen medan andra hävdar att samma person förstörde deras hästs mun för livet... Jag är i nuläget inte supertaggad på att lägga ut en massa pengar på att eventuellt få bra tips, då testar jag mig hellre fram. Vet säger att han inte är sjuk eller skadad i munnen, det får räcka för mig.

Jag är rätt säker på att min pålle tydligt kommer att berätta för mig om ett bett till exempel är för tjockt för honom.
Bettens funktion ändras ju inte för hur han ser ut i munnen, till exempel sådant som att ett rakt bett trycker genom hela munnen vid ställande tygeltag till skillnad från ett delat, eller hur?

Tar gärna emot pm med tips på duktiga tandveterinärer ändå, hästen står på Färingsö i stockholm.
 
Sv: Bett, tips önskas

Men hur de ligger och verkar i munnen påverkas en hel del av hästens förutsättningar.
Jag har aldrig hört om en tandutbildad veterinär som förstört en hästmun för livet. Kortutbildade kvackare finns det dock dröser av
 
Sv: Bett, tips önskas

På min som gapar och gapar och tycker att livet är hemskt på ett tvådelat bett, så blev ett 3-delat lösningen. Dessutom så hade jag på en löst spänd, högt satt remont och gjorde två små öglor av balsnöre mellan bettring och remontring, vilket gav effekten att om jag klantade mig och drog för hårt i tyglarna pga min dåliga balans, så hamnade "överskottstrycket" på nosryggen istället för i munnen.

Nu har jag övat upp min balans och rider utan speciallösningen och pålle gapar inte längre "i onödan". Men så fort som jag tar i "för mycket" (enligt honom) i munnen så gapar han, så nog är han känslig alltid. Jag rider på hackamore för det mesta istället.
 
Sv: Bett, tips önskas

Han är kollad i munnen av en "vanlig" veterinär eftersom jag har svårt att hitta någon duktig tandläkare inom rimligt avstånd. Kollen gällde hakar osv så jag fick inte direkt något bettrådgivning, han tyckte att jag skulle testa mig fram.

Du borde kolla honom som en "tandveterinär", alltså någon som är expert på hästmunnar.
Min drog nyligen ut vargtänder och han var som du beskriver din. Upp och ner med huvudet, ville svänga höger när jag ville åt vänster, tog inte stöd på bettet m.m. Sen tänderna togs ut är han en helt annan häst. Fifflar ingenting med bettet nu.

Han rids på ett tredelat eggbett med fasta ringar.
 
Sv: Bett, tips önskas

Jag skulle testa ett baucher-bett, allra helst ett rakt sådant i böjligt material :)

Hur blir egentligen effekten av ett baucher bett? Dras det inte uppåt i munnen på dem? För det har jag en känsla av att han inte skulle uppskatta.

Surfade dock runt lite och hittade sprengers b-ringsbett hos horze. Vad tror ni om dem? Känns som om placeringen av munstycket skulle göra det till ett stabilt bett.
 
Sv: Bett, tips önskas

Det låter lite som en billig lösning som gör samma som micklemtränsets clips ;)
 
Sv: Bett, tips önskas

Du borde kolla honom som en "tandveterinär", alltså någon som är expert på hästmunnar.
Min drog nyligen ut vargtänder och han var som du beskriver din. Upp och ner med huvudet, ville svänga höger när jag ville åt vänster, tog inte stöd på bettet m.m. Sen tänderna togs ut är han en helt annan häst. Fifflar ingenting med bettet nu.

Han rids på ett tredelat eggbett med fasta ringar.

Det är klart att jag vill göra det i framtiden men just nu orkar jag inte fortsätta leta efter någon vettig, dessutom tror jag inte att det är några tänder som stör honom utan mer allmän känslighet, det är väldigt tydligt just vid till exempel ställande tygeltag när bettet rör sig i munnen som han blir orolig, samma reaktion om någon sågar minsta lilla på honom så blir han tokig.

Huvudkasten har som sagt mer att göra med allmän stress, något som jag också tror indirekt kan lösas med ett bett som han har lättare att förstå.

Tror ni att jag är på rätt spår med fullcheek?
 
Sv: Bett, tips önskas

Bauckerbett ger ett vinkelrätt mot lanerna och ska ligga mer stabilt och stilla i munnet. B-ringsbettet från sprenger är ett ish-baucherbett :)
 
Sv: Bett, tips önskas

och ja , testa ett fullcheek du, det ska också va lite mer stabilt i munnen och vara tydligt för hästen vid ledande

kan som tidigare nämnt ocks vara värt att utesluta vargtänder ändå. Om det r vargtänder som också leder till obehag, kan beteender sätta sig i huvudet och hästen förknippa bett och ridning med obehag
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 823
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp