ponnytjejen

Trådstartare
hej!! min häst är otroligt svår att hitta bett till, lite ”skarpare” bett som är tänkta till hästar som gärna lägger sig i handen (tränsbett med kopparrullar osv) anser hon är för skarpa och släpper bettet helt, blir ostadig och jobbar inte genom kroppen medans med bett till känsliga hästar blir hon för stark och lägger sig i handen. har testat iprincip alla bett men det är inget hon trivs med, skulle gärna ta emot tips. (hon är kollad av equiterapeut och tandläkare så det är inget sådant problem)
 
Tränare först, bett sen. En bra tränare hjälper dej att hitta något som passar.


Har du testat även tvådelade i olika tjocklek och tyngd? Många glömmer just dom för man 'ska' inte ha tvådelade. Men väldigt många glömmer att fråga sin häst om saken.
Min har liten plats i munnen men knäpper av om betten är för smala. Tex.
Hon borde vilja ha ett tredelat men vill ha ett tjockt tvådelat som inte väger direkt någonting. Vi testade trettiotalet bett innan jag insåg att det inte finns nåt borde.
 
hej!! min häst är otroligt svår att hitta bett till, lite ”skarpare” bett som är tänkta till hästar som gärna lägger sig i handen (tränsbett med kopparrullar osv) anser hon är för skarpa och släpper bettet helt, blir ostadig och jobbar inte genom kroppen medans med bett till känsliga hästar blir hon för stark och lägger sig i handen. har testat iprincip alla bett men det är inget hon trivs med, skulle gärna ta emot tips. (hon är kollad av equiterapeut och tandläkare så det är inget sådant problem)

Jag tycker du ska börja med ett enkelt tredelat bett i rätt tjocklek och strl. Att hästen lägger sig i handen har mer med din ridning att göra skulle jag gissa än hur skarpt eller inte skarpt bett du har. Ta hjälp av din tränare istället för att fibbla med tusen olika bett.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 842
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 057
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 486
Senast: Roheryn
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp