Bukefalos 28 år!

Bett, tungfrihet

Z

Zora

Satt och smygläste på ett annat forum, hittade ett inlägg om munnen på hästen, det handlade om storleken på tungan och lanerna. Jag kollade på min häst för nåt sådant hade jag inte tänkt på tidigare. Alla säger ju att bettet kan vila på lanerna.
För min häst är detta inte fallet, tungan täcker lanerna och lite mer både med och utan bett. Så nu blev jag helt förvirrad med det här med tungfrihet och laner. Särskilt hur jag ska tänka i framtiden när jag har kommit till den nivån att jag kan introducera en stång.
 
Vilken bred tunga (eller smal mun) din häst måste ha!

Tja då kan du ju inte ha bett som belastar lanerna och inte tungan så då verkar det vettigast att ha ett rakt stångbett som belastar hela tungan annars blir det ju punkttryck på tungan. *aj*

Jag tycker det känns jätte konstigt att tungan täcker lanerna, men jag antar att alla hästar är olika.
 
Aha hon kollade när hästen hade munne stängt. Då förstår jag att tungan täcker lanerna.

Jag kollar alltid när de öppnar munnen för att kunna se hurpass höga de är i gommen, hur breda laner de har, hur "köttiga" läppar de har och hur bred tunga de har.
 
min häst har ochså så bred tunga, vilket gjorde att när jag red med bett "klämdes" tungan mellan lanerna och bettet..tog flera är innan vi insåg vad problemet var då han inte hade något fel i munnen (vassa hakar/vargtänder mm) men ändå inte trivdes med något bett.
 
Men måste man inte utgå ifrån hur det är när hästen har munnen stängd? En häst som gapar drar ihop tungan och det är väl inget eftersträvansvärt när man rider den? Varken gapandet eller ihopdragen tunga. Eller vill man att hästen ska dra upp tungan i tungfriheten så att bettet vilar på lanerna också? Blir inte det en spänning i tungan och då vidare i käken? Ju mer jag tänker på det desto konstigare tycker jag många stänger är designade. Det måste vara något jag missat? Massor med frågor. :)

Visste inte att det fanns en äldre tråd, ska leta efter den.
 
Det är alltid skönt att förstå vad det är som är problemet.
Jag ska beställa tid för en genomgång hos hästtandläkare. Just nu visar han inte att det är något problem, men jag vill ändå kolla för framtiden.
Tycker däremot att det är intressant med bett och man vill ju att hästen ska trivas optimalt med det han har i munnen.
 
Det jag brukar kolla är hur hög hösten är i gommen och hur bred och hur breda lanerna är samt hurpass "köttiga" läpparna är.

M.a.o är allt (förutom det sistnämnda) sånt som jag bara kan kolla när hästen gapar.
Har faktiskt inte tänkt på att kolla hur tungan lägger sig, men det kansk är för att min häst gapar så fort man råkar peta henne vid munnen (måste ju vika undan "läppen"). :angel:
 
Min gamling hade också väldigt bred tunga. Men jag upplever det som att de hästarna vill ha högre tungfrihet/mer tryck på "lanerna" (bredare tungfrihet) - just för att tungan ska ha nånstans att ta vägen när man tar i tygeln. Samtidigt ska man väl vara försiktig med för högt tryck på lanerna. Trycket på lanerna kan nog bli ganska stort även om tungan "täcker" dem, sas.

Om de spänner tungan/käkarna/nacken beror nog på andra saker - de måste ju sas inte "spänna" tungan för att den ska bulla upp i tungfriheten. Värre är det om din häst med tjock tunga går med låg tungfrihet - då blir trycket på "tungan" bra mycket större (dvs tungan kan inte ta vägen nånstans). Å andra sidan kan man aldrig säga säkert - de är ju inte alltid logiska hästarna, särskilt inte när det gäller bett (?).

Men jag kan vara ute och cykla - svea hoho, vi behöver dej ;)
 
Det är ju lite svårare om hästen gapar. :) Min pålle står så snällt när jag tittar hur bettet ligger, om jag inte gräver för mycket.
 
Men om tungan flyter ut över lanerna så måste ju det betyda att hästen måste dra ihop den med muskelkraft för att den inte ska klämmas mellan bett och laner.
Men vanligt tvådelat har min häst tungan mellan laner och bett, samma med tredelat och rakt. Smal och hög port tycker jag verkar en konstig uppfinning, det har ju inte med tungfrihet att göra.

Själklart kan tungan klämmas mellan laner och bett, den kan klämmas mot hela underkäken. Man har ju hört talas om att det är många hästar som går med blåmärken på tungan.

Ju mer man lär sig, desto mer vänder och vrider man på allt och desto mindre känns det som man förstår. :)
 
Jo att kolla hur tungan ligger blir jäkligt svårt på min häst, men att kolla allt annat blir istället lätt.

Lyckades faktiskt idag att kolla hur hennes tunga låg. Efter mycket om och men.
På henne täcker det inte hela lanerna. En bit in på dem låg den, men som sagt inte hela vägen.

Måste ta och kolla på alla hästarna imorgon så jag får se hur de ser ut.
 
Upptäckte hur svårt det var att titta på hästar utan att de ska hålla på att gapa. :)
Vad jag har sett är att så som jag trodde att hästar såg ut i munnen, lanerna fria, ser de faktiskt inte ut. Många har tungan mer eller mindre över hela underkäken.
Nåja, får diskutera det med hästtandläkaren i sinom tid.
Synd att så många läst men så få kommenterat, det skulle vara intressant att veta andras idéer i det hela. Eller håller vi på med hårklyverier? :D
 
Nej jag håller med. Detta var intressant.

Jag har tidigare bara tänkt på hur höga de är i gommen, hur breda de är m.m. men inte på hur tungan ligger.

Hur ser det ut med ett bett i munnen?

Får ta och sätta in stången bara för att kolla hur det ser ut på min häst...
 
Enligt den undersökningen de gjort i Cavallo (finns en lååång tråd om det som nog de flesta sett) så hade de ju (efter röntgen) kommit fram till att lanerna faktiskt inte belastas, iaf inte med tränsbett (tungan plattas ut och är avslappnad eller spänd beroende på tryck från bettet och om den har nosgrimma eller ej). Tror iofs att de aldrig provade med stångbett, men såpass stor skillnad kan det väl ändå inte vara?
 
Den tråden du la ut för ett tag sen eller finns det en annan som jag lyckats missa?

Tycker att de borde få blåmärke av bettet (stång) om det är så att tungan ligger emellan. På vissa gör det väl det, men på det flesta så får de väl inte det.

Som sagt måste kolla hemma själv. Blev nyfiken!
 
Vi får göra en namninsamling och skicka till Cavallo där vi säger att vi tycker att de ska göra ett test med stångbett också ;) Ja, dte var den för ett tag sen (med mätningen av hur många kilo man hade i munnen på hästen).

Fast de borde väl få blåmärken av tränsbett lika lätt som stångbett?

Röntgenbilderna:
image3.jpg
 
Ja vi får göra det. :D

Nja fast tränsbettet (i alla fall ett tredelat) borde få större anläggninsyta. Om jag tänker på mitt stångbett är det dessutom mycket tyngre än ett tränsbett.

Det var den tråden jag tänkte på förresten. Förstår att hästen gapar. Där ser man ju att tränsbettet hade gått rätt upp i gommen om hästen inte gjort det.
 
Fast det lustiga är att den inte hade gjort det. Om man spänner ihop munnen (som på tredje bilden) så att hästen inte kan gapa, så spänner den tungan för att bettet inte ska orsaka för mycket smärta. Men du ser ju på den bilden att bettet faktiskt inte gått upp i gommen. Hur ett icke vältillpassat bett sett ut i munnen vet jag dock inte.

Men om du tänker på din tunga, visst flyter den ut i hela munnen? Nu går det ju iofs inte att prova direkt på sig själv eftersom tänderna är i vägen. Någon tandlös som har lust att berätta vad de känner? :angel:
 
Fast på tredje bilden ser den ut att vara på väg upp i gommen och hästen ser att svara genom att dra huvudet bakom lod = dra sig undan från bettet.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 034
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 485
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 113
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp