Bett vid körning?

R

RebeckaKihlberg

Hmm...har funderat en del på bett när man ska köra med pållen.
Min pålle ligger på ganska så mycket, har just nu tränsbett,men känner att han tar bette i mellan år.

Tips?!?

//Becky
 
Ett rakt postkandar? JAg brukar föredra raka framför två delade vid körning. Postkandaret är även lite skarpare, pga hävstångeffekten kan ju hästen inte heller "ta bettet" på samma sätt som med tränsbetten.
 
tredelat...

smalt då. och givetvis så kort som det ska vara.
sorry*

jag körde med jaktkandar eller med tredelat. tredelat oftast men skulle vi köra snabbare så blev det jaktkandaret då det kunde bli lite rusning annars..
tänk på att dui ska helst öva på inhägnat område med vagn innan eller rida med det. jag blev förvånad över hur skarpt mitt jakt var!
 
...låter vettigt...nu kommer nästa problem....han är shettis och det är lagon lätt att hitta bett i rätt stl. till dom...om man inte vill ha tränsbett.
 
Hej, jag tycket inte det är särskilt svårt att hitta bett till shettis. Jag har olika sorters bett i rätt storlek.
Fast det klart din kanske har en minimun :-)
Är det ett bett med hävstänger så måste det oftast vara storleken större än tränsbett annars tar
övre delen av stängerna i hästens huvud.
 
:confused: :idea: det hade jag ingen aning om *tackar* :bow:
Han har 10,5 i vanligt bett.

(Becky :banana:
 
Ett postkandar eller liverpool med stång skall INTE vara längre än ett tränsbett utan skall passa precis i hästens mun. om bettet blir för trångt upptill så är det bara att sätta det i skruvstädet och bocka ut fästet till huvudlaget lite grann. En stång som är förlång gör att det blir en brytpunkt i mungipan på hästen på den sida som bettet sticker ut. Ännu viktigare är det på bett med tungfrihet då måste bettet ligga så stilla som möjligt i munnen. Så köp inte för långa stänger.
:)
 
jag vet..

letade löänge men hittade aldrig nåt 8,5 till min och när han kom hem till mig gick han på 10,5 !! Konstigt att han slog med huvudet o gapade hela tiden, tjokt var det oxå...

Tänker fortfarande att nästa gång jag skaffar shettis ska jag åka o köpa ett shettis checkbett, som på travet o ha det som bett istället, det är svagt böjt smalt och finns i shettisstorlek...
någon som testat??

/jenny
 
Jag har postkandar till min "stora" shettis och pessoabett till den lilla, den lilla har just en sådan liten 8,5cm mun så det är så gott som omöjligt att hitta några andra bett än vanliga tränsbett.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad äter ni för sill i påsk`?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp