Bukefalos 28 år!

Silkisif

Trådstartare
Vad har vi för bett på era hästar? Hur ofta byter ni bett? Vilka bett byter ni mellan?
Rider ni på bettlöst någon gång?

Måste också fråga, hur är synen på tvådelat idag? Är det ett ok bett?
 
Sv: Bett

Jag byter mellan tredelat med fasta ringar och rakt med fasta ringar just nu (hon funkar även på båda varianter med lösa ringar men jag har inga sådana i rätt storlek just nu, därav valet med fasta ringar). Vill gärna introducera ett bettlöst alternativ så småningom så jag även har det att varva med. Betten byter jag mellan varje ridtur, så jag rider sällan med samma bett två dagar i sträck.

Jag ser inget fel att rida på tvådelat förutsatt att det, som med alla andra bett, är väl tillpassat för hästen. Huvudsaken är vad hästen anser om bettet, trivs hästen med tvådelat så kan man gott rida på det.
 
Sv: Bett

Jag brukar mest ha mitt tredelade men ibland byter jag till islandsstång, de dagar han vilat ett tag brukar det bl stången :p
Han trivs på båda.
Skulle vilja kunna rida bettlöst men det är inget att tänka på då hamnar vi nog i happaranda om vi inte är på inhägnat område :angel:

Och 07: orna vi har går just för tillfället med peewee bett det tycker de har varit det bästa Agga har ju så liten mun så det vanliga tredelade tar nog lite plats för med det är hon tjafsig med munnen och kastar runt med huvudet...


Jag hade tänkt skaffa mig ett tvådelat men här i affärerna i ö-bro finns inga tillräckligt små bara 14-19mm *suck*
 
Senast ändrad:
Sv: Bett

Jag använder bara raka bett med fasta ringar på mina hästar. Och så har det egentligen blivit pga hästarna själva. De tuggar på delade bett, och verkar inte nöjda med det. Med rakt bett är de lugna i fina i munnen.


Snöggur måste vi ju enligt tandläkaren rida på pelham för att inte hans kindtänder skall fara illa. Han var ju trasig i munnen när vi köpte honom och vi fick strikta order om att aldrig använda delade bett. Vi fuskade andra året o började träna med vanligt rakt bett, när vi ett halvår senare kom till tandläkaren var tänderna lösa igen. Så sedan dess har vi bara haft rakt pelham. Han har två för variation, ett vanligt rakt och ett rakt med gummi.

När det gäller bettlöst så rider jag Andi med ett sånt här rätt ofta:
andidually.jpg


Snöggur rider jag inte bettlöst(än). Kveikja brukar jag bara sätta tygeln i remontgrimman, eller bara i vanlig grimma. Kveikja har ett nova-bett oxå.

Tvådelat gillar inte jag personligen, och jag skulle inte köpa ett sådant. Men har man en häst som trivs med det och där man inte får nötknäckareffekten så kanske det fungerar bra?
 
Sv: Bett

Varierar mellan nova-bett och 3delat med fasta ringar. Ibland rider jag också med vanligt rakt tränsbett, men nova-bettet gillar min häst bättre.
 
Sv: Bett

Då måste jag även få fråga alla varför ni byter bett lite nu och då?

Det måste finnas en förklaring till det.

Jag rider alltid med samma bett, vet jag att hästen trivs med det så kör vi på det.

Kommer man sen upp till en högre nivå, kanske börjar tävlar och så brukar man använda ett litet "värre" bett. Men dessa bett har ju sina syften och jag tror inte ALLA vet vad syftet är utan att man SKA rida på ett sådant bett.
 
Sv: Bett

Jag använder oftast 3delat med rörliga ringar, varierar imellanåt med ett rakt med rörliga ringar.

Jag har också islandsstång (3delat) och pessoa (3delat) som han funkar bra på, men använder de ytterstsällan.

På min häst kan jag inte ha två-delat bett alls, men jag tycker man kan rida på det, som någon innan sa, förutsatt att det är anpassat till hästen (som alla bett) och att hästen trivs med det.

Tibra:
Jag varierar bett då min tandläkare säger att jag bör göra det på min häst, för munnens skull. Det bör vara bra för alla hästars munnar.

Att rida på "värre bett" när man kommer upp till en högre nivå kanske har just med det att göra. Ryttare som har kommit en bit är förhoppningsvis såpass pålästa och kan sin sak när de väljer sådana bett. Används de rätt så är det bra bett.

Summan av kardemumman är väl att varje ryttare får ta sitt ansvar, med handen på hjärtat, och använda sig utav de hjälpmedel de behärskar med sin kunskap.

/Caroline
 
Sv: Bett

Vad har vi för bett på era hästar? Hur ofta byter ni bett? Vilka bett byter ni mellan?
Rider ni på bettlöst någon gång?

Tidigare red jag Brjánn på ett tredelat med fasta ringar och svagt, svängd mittdel. Han är alltid framåt och var väldigt "på". Men jag trodde helt enkelt att det var så han var. Vi har en duktig hästtandläkare ute regelbundet och inget syntes i munnen.
Så köpte jag ett nytt bett för att det var bra pris på det. Ett tredelat med lösa ringar som låser sig när man tar i båda tyglarna. Ett sånt här!
Och det är en helt annan häst! Han är fortfarande pigg men är så mycket coolare. Han blir inte tung och är överlag mycket mer tillfreds!
Så med honom byter jag typ aldrig bett. Kanske några få gånger om året då jag vill prova att rida med stång, isf. tvådelad islandstång eller rakt pelham med dubbla tyglar.

På Fáni som är under inridning/utbildning så har jag ett tredelat fullcheekbett och det fungerar bra. Så småningom kommer vi att gå över till antingen det bettet som Brjánn har eller något av dom andra betten (Brjánns gamla tredelade, novabettet eller rakt med fasta ringar) beroende på vad han trivs med.
 
Sv: Bett

Jag varierar mycket! Har ett rakt, svagt böjt, bett och en stång jag brukar hoppa emellan. Till det så rider jag ofta utan nosgrimma, eller med en engelsk och ibland remont. Och slutligen så rider jag ofta på hackamore, och någon gång ibland med repgrimma. Har precis köpt ett kimblewicket med tungfrihet som jag hoppas är precis i mitten av allt det vi vill ha!

Jag varierar mycket för att jag fortfarande inte riktigt har hittat något som jag känner är det ultimata för oss. Hästen är kollad i munnen, och har tidigare haft tredelat, men det tycker jag inte att han trivs med. Bettlöst kommer jag alltid att använda mig av, men så hoppas jag hitta en stång och ett tränsbett som vi funkar bra på också!
 
Sv: Bett

Aldrig sett det tredelade som låser sig förr! Vad kallas det? Hur funkar det liksom, kan alltså hästen röra på det, men det låser sig vid tryck bakåt?
 
Sv: Bett

Jag har alltid blivit rekommenderad av olika tandläkare att byta mellan olika bett som passar hästen, precis som med nosgrimmor, eftersom man då varierar tryckpunkter i munnen och minskar därmed risken för skador och problem.

läs ex här! Han är en av sveriges främsta, och är superduktig! Han rekommenderar tom att variera var tredje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett

Jag har alltid blivit rekommenderad av olika tandläkare att byta mellan olika bett som passar hästen, precis som med nosgrimmor, eftersom man då varierar tryckpunkter i munnen och minskar därmed risken för skador och problem.

läs ex här! Han är en av sveriges främsta, och är superduktig! Han rekommenderar tom att variera var tredje dag.

Precis av den anledningen byter jag mellan bett :)
 
Sv: Bett

Ja, det är det jag alltid har fått höra. Och det låter ju logiskt! :) Även ett bett som ligger bra, ligger ju på samma ställe hela tiden.
 
Sv: Bett

Aldrig sett det tredelade som låser sig förr! Vad kallas det? Hur funkar det liksom, kan alltså hästen röra på det, men det låser sig vid tryck bakåt?

Ja precis. Vid tygeltag så låser bettet och blir typ rakt. Men åt andra hållet går det att röra normalt, även uppåt och neråt om än lite mindre än vanligt.
Jag tror att det är samma funktion som Bomberbettens "Lock up".
 
Sv: Bett

På Rodi har jag nu ett oledat tränsbett med lösa ringar. Har två- och tredelade tränsbett att byta med.
Bettlöst var länge sedan jag använde men jag kanske ska prova.
 
Sv: Bett

Jag har alltid blivit rekommenderad av olika tandläkare att byta mellan olika bett som passar hästen, precis som med nosgrimmor, eftersom man då varierar tryckpunkter i munnen och minskar därmed risken för skador och problem.

läs ex här! Han är en av sveriges främsta, och är superduktig! Han rekommenderar tom att variera var tredje dag.

Jaha okej :) På så vis!
Men hur vet ni/du vad ni skall köpa för bett för att variera? Vad är de vanligaste betten att variera med?
 
Sv: Bett

De vanligaste är väl tredelade och odelade. Men ta ut en tandläkare som kan rekomendera vad som passar för just din hästs mun!
 
Sv: Bett

Jag rider oftast på ett tredelat bett med fasta ringar och tungfrihet. Försöker variera det med ett rakt med fasta ringar. Det händer också att jag rider på ett tredelat med lösa ringar.

Har vid ett fåtal gånger ridit på ett rakt pelham som har funkat riktigt bra. Har provat islandsstång en gång och det räcker nog :)
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: tuaphua
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 539
Senast: Sootie
·
Utrustning Vad tycker ni om fagerbett? Vilket/vilka bett rider ni på? Hur är hästen att rida? :banana::) Jag tycker det är intressant med bett...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp