Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.
 
Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.
Ska testa tack för svaret. 😀
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Fick med en massa extra remmar med tränset och gissar att det är remmar för att kunna rida bettlöst? Tänker jag rätt? Har inte hunnit...
Svar
2
· Visningar
456
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp