Hippocampus

Trådstartare
Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat stubben med rörliga ringar och sidepull.
Av dessa funkar PeeWee bäst men hon är ju en gapande dam med ganska nätt mun.
Har nu ramlat in på Fager-bett, har ni erfarenhet av sådana? Eller finns det annat ni rekommenderar?

Hästen gapar så fort en sekund spänning kommer och det kommer oftast efter framskrittning. Sen kan jag inte lösa spänningen. Även när hon blir spänd/stressad/överexalterad (kan vara så enkelt att hon ska komma in på kvällen och det vankas mat inne) så kommer smackandet/gapandet fram och tungan åker som en elvisp.
På bilder från hennes galoppkarriär är många gånger munnen öppen även där.

Nångång har jag lyckats rida henne utan "mun-problemet" och då glider vi bara runt som smör, det är helt fantastiskt.

Tandvård genomförs och ska även genomföras på måndag, ska fråga då med. Hon har problem med tänderna, det blir väldigt vassa kanter och sår i kinden kommer direkt, även dragit ut en tand.
 
Fager har jag ingen erfarenhet av. Men inte alla hästar gillar materialet.
Min hästs favoritbett är Sprenger novocontact 2 delat med rörliga ringar. Det är lite platt och ligger tydligen skönt i munnen.
Han har tjock tunga så 3 delade bett är inte lika populära.
 
Jag har två fagerbett, de har ju en hel uppsjö med olika modeller så finns minst sagt mycket olika att välja på.
De har en ganska bra bettguide att utgå från 😊
 
Ja, vi har provat sidepull men varken hon eller jag var så bekväma med det. Men det är kanske en träningssak? Eller är hackamore bättre?
Har inte jättestor erfarenhet av bettlöst men har en häst som funkar lika bra på ponnyhack som bett och en annan som inte gillar det alls. Tror att det är lite från häst till häst.
 
Min lus har visat sig gilla fagers titanbett. Han har ett tvådelat, ett tredelat, ett pelham och nu även kandarbett i titan. Till skillnad från flera av mina tidiga hästar vill han ha lätta bett, inte tunga. På hästar som föredrar tunga är novocontact en favorit, men även andra stübben och sprenger.
 
Vår ponny gillar sitt fager Maria i titan med fasta ringar. Hon har en liten och känslig mun och gapade massor och la tungan över bettet och höll på innan.
 
Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat stubben med rörliga ringar och sidepull.
Av dessa funkar PeeWee bäst men hon är ju en gapande dam med ganska nätt mun.
Har nu ramlat in på Fager-bett, har ni erfarenhet av sådana? Eller finns det annat ni rekommenderar?

Hästen gapar så fort en sekund spänning kommer och det kommer oftast efter framskrittning. Sen kan jag inte lösa spänningen. Även när hon blir spänd/stressad/överexalterad (kan vara så enkelt att hon ska komma in på kvällen och det vankas mat inne) så kommer smackandet/gapandet fram och tungan åker som en elvisp.
På bilder från hennes galoppkarriär är många gånger munnen öppen även där.

Nångång har jag lyckats rida henne utan "mun-problemet" och då glider vi bara runt som smör, det är helt fantastiskt.

Tandvård genomförs och ska även genomföras på måndag, ska fråga då med. Hon har problem med tänderna, det blir väldigt vassa kanter och sår i kinden kommer direkt, även dragit ut en tand.
Det bett jag upplevde funkade bäst på min häst med rörig mun med mkt gapande och ibland tungan ute var ett neue Schule verbindend med fast ringar. Svindyrt nytt, men jag hittade ett begagnat för 700. Med det så vågade hästen ta stöd helt plötsligt.
 
Mitt förra fullblod var också en sån där
tung-häst, han älskade även när man masserade tungan 😅 det enda som han gillade var ett beris kimblewick med tungfrihet.
 
Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat stubben med rörliga ringar och sidepull.
Av dessa funkar PeeWee bäst men hon är ju en gapande dam med ganska nätt mun.
Har nu ramlat in på Fager-bett, har ni erfarenhet av sådana? Eller finns det annat ni rekommenderar?

Hästen gapar så fort en sekund spänning kommer och det kommer oftast efter framskrittning. Sen kan jag inte lösa spänningen. Även när hon blir spänd/stressad/överexalterad (kan vara så enkelt att hon ska komma in på kvällen och det vankas mat inne) så kommer smackandet/gapandet fram och tungan åker som en elvisp.
På bilder från hennes galoppkarriär är många gånger munnen öppen även där.

Nångång har jag lyckats rida henne utan "mun-problemet" och då glider vi bara runt som smör, det är helt fantastiskt.

Tandvård genomförs och ska även genomföras på måndag, ska fråga då med. Hon har problem med tänderna, det blir väldigt vassa kanter och sår i kinden kommer direkt, även dragit ut en tand.
Jag tänker att man bör fundera över varför hästen så fort får vassa kanter och sår i kinden.
Enligt min erfarenhet brukar det bli så när man inte gjort biomekaniska munjobb utan varit för rädda att jobba på tuggytorna med resultat att tänderna är i fel balans och hämmar biomekaniken i munnen. Då slits de fel när käkrörelsen hämmas och man får mer vassa kanter, hakar etc.
Man får också med hämmad käkrörelse svårt att via ridningen rida bort spänningar. Det både gör att hästen får svårt att ställe iom att den inte har lika lätt som den bör ha att lägga ut underkäken för att kunna ställa. Plus att det ger spänningar och ont i käkled/nacke etc.
Ofta är det ju raka bett, PeeWee etc som man upplever hästarna går bäst på vid såna besvär.
 
Jag tänker att man bör fundera över varför hästen så fort får vassa kanter och sår i kinden.
Enligt min erfarenhet brukar det bli så när man inte gjort biomekaniska munjobb utan varit för rädda att jobba på tuggytorna med resultat att tänderna är i fel balans och hämmar biomekaniken i munnen. Då slits de fel när käkrörelsen hämmas och man får mer vassa kanter, hakar etc.
Man får också med hämmad käkrörelse svårt att via ridningen rida bort spänningar. Det både gör att hästen får svårt att ställe iom att den inte har lika lätt som den bör ha att lägga ut underkäken för att kunna ställa. Plus att det ger spänningar och ont i käkled/nacke etc.
Ofta är det ju raka bett, PeeWee etc som man upplever hästarna går bäst på vid såna besvär.
Vet inte, munnen var katastrof när jag fick hem henne med frakturer osv.
En tand t borttagen, de andra har kollapsat vid den.
Förra veckan hittade vi stora hakar, både fram och bak samt en ny frakturerad tand. Hakarna arbetar vi på nu, frakturen har vi inte gjort något med ännu.
Hon är väl en hård häst som inte visar något (tandläkaren sa att erfarenheten från hennes jobb är att fullblod, islänningar och PRE har varit de hårdaste), stackarn.
 
Jag tänker att man bör fundera över varför hästen så fort får vassa kanter och sår i kinden.
Enligt min erfarenhet brukar det bli så när man inte gjort biomekaniska munjobb utan varit för rädda att jobba på tuggytorna med resultat att tänderna är i fel balans och hämmar biomekaniken i munnen. Då slits de fel när käkrörelsen hämmas och man får mer vassa kanter, hakar etc.
Man får också med hämmad käkrörelse svårt att via ridningen rida bort spänningar. Det både gör att hästen får svårt att ställe iom att den inte har lika lätt som den bör ha att lägga ut underkäken för att kunna ställa. Plus att det ger spänningar och ont i käkled/nacke etc.
Ofta är det ju raka bett, PeeWee etc som man upplever hästarna går bäst på vid såna besvär.
Är det bättre att rida en sån häst (när ”munnen är bättre” på bettlöst?
 
Vet inte, munnen var katastrof när jag fick hem henne med frakturer osv.
En tand t borttagen, de andra har kollapsat vid den.
Förra veckan hittade vi stora hakar, både fram och bak samt en ny frakturerad tand. Hakarna arbetar vi på nu, frakturen har vi inte gjort något med ännu.
Hon är väl en hård häst som inte visar något (tandläkaren sa att erfarenheten från hennes jobb är att fullblod, islänningar och PRE har varit de hårdaste), stackarn.
Fixar de obalansen så att hästen kan röra underkäken normalt brukar de inte få hakar bak och fram så. Då ligger ju käken där den ska vara och rör sig så att tänderna slits jämnt.
Vid hakar brukar det vara så att käken hamnar för långt åt något håll så att hästen inte naturligt sliter jämnt över hela tuggytorna. Sliter de inte jämnt IOM att inte alla tänder rör sig mot varann lika mkt blir det hakar.

Om inte hästen är väldigt vanskapt bör man kunna ta bort hakarna och se till att balansera upp bettytor etc för att slippa hakar i framtiden.
Då brukar man inte behöva ha specialbett/bettlöst förutsatt att man rider med vettig hand och skolar hästen.

Men ett sånt munjobb har jag mött väldigt få veterinärer som gör. Iaf de utbildade i Sverige gör det inte på samma sätt som de jag använder. Kommer aldrig gå tillbaks till svenskutbildade veterinärer.
Vet inte hur många munnar de missat som påverkat hästar enormt negativt och blivit löst helt på någon behandling av annan tandis.
 

Liknande trådar

Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
3 947
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp