W

walkman

Funderar på att byta bett på min ponny. Rider just nu på tredelat. Har testat rakt, men det gick inte alls.

De bett jag funderat på är pelam och "flippan-bett". Någon som skulle vilja mer ingående förklara vad dessa bett är bra för. Jag vill INTE ha några inlägg som "betsla inte upp din ponny, rid istället". Han funkar på det tredelade, men blir för stark i hoppningen. Är "flippan-bett" förresten tillåtet på tävling(ponnyhoppning)?
 
Tyvärr finns det nog inget förnuftigare svar än just det; träna lydnad istället.

Men om du vill gå genvägen (som troligen kommer att bli en senväg förr eller senare) kan du ju alltid testa en jaktstång.
 
Håller med ovanstående, men efterson vi inte känner hästen är det ju svårt att säga. Tycker inte att du skall ta till något avancerat som "flippan-bett". De får du väl ändå inte tävla på? Jag har ett warterfordbett (eller bubbelbett) till mina påller och det är helt suveränt tycker jag. Det är som ett tredelat fast delan 2 gånger till.
 
Ursäkta att jag lägger mig i, men vad är ett flippan-bett?
 
Heter det "flippanbett" eller kallas det för det? Har det med Malin B:s Flippan och göra?
 
Flippan rids ju på sådant bett; därav "namnet".
Heter säkert något annat egentligen :)
 
Men Flippan rids väl inte på kombinationshack? Jag har då bara sett bilder på henne med ett silikon-kimblewick.
 
ja rider min ponny på rakt bett, har tidigare ridit på tredelat men bytte på grund av tandproblem,

min ponny blir stundtals stark, ex när man hoppar, och i skogen kan man inte hålla henne på det raka, så ja har ett rakt pelham, och det funkar utmärkt att ta väldigt lätta tygeltag coch hon reagerar iaf.

skulle rekomendera ett rakt pelham som används försiktigt, absolut inte mer än nödvändigt och absolut inte varje dag.

tror inte att flippanbettet är godkänt för ponnyhoppning och ska du ha ett rakt pelham måste det vara syntet eller gummibeklätt.
 
Har haft exakt samma problem med min häst, han blir jättestark när man hoppar. Trots att han annars är lydig, så orkar jag inte med honom riktigt vid hoppning. Rider vanligtvis på 3-delat, som funkar bra på backen. Har testat pessoa och pelham, men det har inte funkat, han blev helt hysterisk och bara gapade. Provade ett kombinationsbett (2-delat apple mouth) som jag köpte hos Hööks och det funkar superbra, hästen verkar helnöjd med bettet och jag kan vara lätt o mjuk i handen och orkar/kan ändå ha kontroll över honom.
/Anna :banana:
 
tack för svaren. har testat pelham nu och han funkade super på det. Testade det på hoppträningen då min tränare höll med om att det funkade bra och att jag borde skaffa ett sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp