Jag har tredelat bett när jag rider dressyr. och gag bett med två tyglar när jag hoppar. funkar bra. har rn het och livlig häst med mycket motor. :)
 
växlar. rider ibland på tränsbett, ibland på jaktstång(kimberwick). Jag upplever att min häst funkar bättre på stången, fast har en tendens till att lägga över tungan som störningsmoment när det börjar bli jobbigt... Tycker att han är "svårare" på tränsbettet, blir tung i handen och jobbar emot. Tror att det är jag som ger fel signaler... :crazy:
 
har ett tredelat och ett rakt syntetbett.
hästen går ok på det tredelade.men hon gillar syntetbettet mer går bra på det också.
 
Jag rider ut och hoppar på hackmoret.

Annars rider jag just nu på stång och kapson och så rider jag ut på blank stång ibland.

Här är en relativt nära bild på stången:
Stången.

Vet inte om det syns så bra med kombinationen stång och kapson men det är den bästa jag har på just det.
Stång och kapson.

Det stångbettet tycker jag är helt fantastiskt. Det är "tungt" och extremt välbalanserat och det är bara ett fåtal hästar (av de jag provat) som inte har gillat det.

Mitt sto är så jäkla kinkig med bett så detta och hackamoret är det enda hon gillar och hon föredrar då stången.
 
Jag har ett lindell (bettlösträns som en grimma med vaxat rep över näsan) eller tredelat tränsbett (fast det är bara om vi arbetar på marken annars luffar hon bara pga av skador) på tanten och på ponnyn som inte rids utan enbart arbetar på marken så har jag det tredelade bettet som bara sitter på ochn inte används än samt en hemmagjord kapson som bara är en engelsknosgrimma med linan fäst i öglan där aschenremen skulle ha varit.
 
Det är ju inte en riktig kapson den är det ju metal i.
Annars är det precis som jag skrev longerlinan är fäst i flärpen som man fäster aschenremmen i (det är alltså ingen achenremm på). Själv har jag knutit ett balsnöre igenom först för min hake på longerlinan är för stor, det hela är hemsk vackert. :smirk:
 
hehe jag tror det är jätte fint,. :)

Men jag har sett sådan hemgjorda kapsoner som man kan rida i.. alltså att ringarna sitter lite på sidan av.
Någon som har en såkallad hemmagjord "ridkapson"

Tacktack :love:
 
Hej

Jag har gjort en sådan kapson av en gammal remont nosgrimma, som hade ringar i sidorna.

Jag köpte ett tunnt järn som jag borrade två hål i och bockade till efter nosen på min häst. Då lädret var lite smalt för att få plats med järnet i så slaktade jag en lädergrimma också och tog nosremmen på den och sprättade upp och stoppade in järnet i och sydde sedan fast den som nosrem på kapsonen.
I hålen satte jag något som nog hette "mutter nitar" därefter köpte jag "snygga" byråbeslag som jag skruvade i muttrarna.
Tyvärr blev remmarna under nosen för korta när kapsonen skulle sitta högre upp än vad nosgrimman gjorde men jag skarvade i en gammal achen rem och sedan hade jag min kapson. Lite pilligt men en klart prisvärd och personlig ridkapson. Jag tror min är lite klen för att longera i men att rida i är helt OK.

/Malin
 
ok.. tack för beskrivningen.
måste man ha järnet vid nosen? kan man inte bara ha en vanlig nosgrimma med ringar i satta?
eller?
 
Du kan köpa en spärrgrimma från Börjes också... Kostar 115:- och är ett hyfsat alternativ till ridkapson, dock utan järnet.
 
Jag har järn i för att det ligger stadigare på/över nosen då, utan att jag behöver spänna nosgrimman speciellt mycket.
 
jag har skarpt stång bett för att få han till att lyda slide stop.
på vanlig ridning har jag pessoa bett.äpple.
 
*uppdaterar*
vad tycker ni om Pelham stång?
för/nackdelar.


Icebabe_1 : Har du ett skarpt bett, Bara för att han ska slide-stoppa, låter för mig inte så bra... men men...
 
nej,inte bara för slide stop,det är för att han skall lyda min hand lite bättre,bli mer känslig,det var dom i häst butiken som rådade mig till det och jag tycker det funkar utmärkt,behöver knappt hålla i tyglarna
 
Jag använder lite olika bett.

Favoriten bland tränsbetten är tvådelade med parerstänger. Det är användbara bett som är extra bra till böjning eftersom parerstången ser till att överkäken följer med tygeltaget också. Kanonbra om man rider utan nosgrimma.

Som mittemellanbett har jag jaktstången. Jag använder den när jag bara vill ha lite hävstångseffekt, men ändå vill kunna ta ledande tygeltag. Jag har då i stort sett alltid tygeln runt ringen, inte i skårorna.

Favoriterna bland stänger har en låg/mellanhög tungfrihet som inte är så bred, mina favoriter är ett gäng halvantika stänger med S-formade skänklar.

Sen har jag ÄNTLIGEN lyckats knåpa ihop en kandarkombination som Turbo verkar tycka är OK, det är en tredelad Sprenger-bridong och en vanlig kandarstång. Men jag fundera på att byta till tvådelad bridong, för han är inte 100% nöjd ändå, trots att han arbetar snällt med stängd mun utan nosgrimma.
 
Jag växlar mellan olika bett.

Rider oftast på stång (en lite tyngre stång med s-skänklar, den trivs pållan bäst på). Kombinerar ibland med kapson, när jag känner att det behövs.

Emellanåt rider jag på tränsbett, tvådelat. Jag gör det regelbundet som ett slags "kvitto" på att arbetet fungerar och att det inte är stången som gör jobbet s a s.

Då och då rider jag bettlöst, tycker precis som med tränsbettet att det ger ett kvitto på hur ridningen fungerar; då märker jag bäst om jag verkligen rider hästen bakifrån med sitsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 889
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 620
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp