E

Ewonya

Behöver lite hjälp här :smirk:

Har en häst, kallblods travare, som jag har tävlar hoppning med.
Saken är den att jag inte orkar hålla honom när vi är ute på tävling, han drar i väg och ökar farten. Självklart kan dressyren vara problemet, men han brukar vara hemskt lydig när vi tränar både med och utan hinder hemma.
Han tycker att det är jätte jätte kul att komma ut och hoppa och vill springa fort och då tappar jag kontrollen.

Just nu rids han på ett vanligt tränsbett, tredelat, men känner att jag skulle vilja ha något starkare att sätta på när vi tävlar och sedan när han fått mer rutin och lugnat ner sig gå tillbaka till tränsbettet igen.

Igentligen känns det hemskt att behöva sätta på ett skarpare bett men jag vill ju inte att vi slå ihjäl oss.

Vad tror ni att jag skulle kunna använda för bett när jag är och tävlar?
 
Jag har samma problem. Lr det går iofs alltid fort för oss men när vi hoppar och är ute så går det ännu fortare. Ute brukar jag rida henne på hackamore lr pelham ibland, men nästan alltid med tränsbett när ja hoppar.

Fast för mej så är d av den anledningen att hon reser sej mer om hon har hävstångseffekt. :p
 
Hej!
Testa å byt nosgrimma? Kanske till en pullargrimma eller en remont grimma? Det kan göra susen! Annars är ju ett pessoa-bett bra, eftersom det är "ställbart". Ett D-ringsbett med rullar är oxå bra, gärna koppar rullar. Men testa först kanske å byta nosgrimma, det är oftast det enklaste å billigaste!
 
samma sak här! ja har ett rakt pelham, funkar bra och ger inte lika mkt skador i hästens mun som t.ex. pessoa.

om du tävlar hopp på ponny och vill ha ett rakt pelham måste det vara i syntet eller gummi.
 
Jag undrar vad det är som är "jättebra" med ett D-bett med kopparrullar?

Jag skulle rekommendera ett rakt bett antingen ett vanligt eller pelham eller ett jaktkandar.
 
Hur kan du rekomenera nåt sånt?

visst pullargrimma kan göra lite skillnad, men vad skulle vara så bra med pessoa??? Det förstör oftast bara hästen.

Vad är speciellt med ett D-ring med rullar, (det skulle aldrig in i min hästs mun)
 
Satsa på rakt pelham, utan massa tjafs som gummi(blir lätt för tjockt i hästens mun) eller ledat(nötknäckareffekt :crazy:)

:banana: :bump:
 
Jag skulle helst också vilja ha utan gummi eller syntet, men det står i TR att man måste ha det om man tävlar ponny.
 
Jag tror nog mest på ett jaktkandar till att börja med, rakt inte ledat (aldrig ledade bett tillsammans med kindkedja).

mvh Jessica
 
Och jag undrar vad som är bra med ett pessoa som visserligen är ställbart (precis som jaktstången) men inte har någon hejd alls på hävstångseffekten. Nu ska vi inte dra igång någon ny pessoatråd, då det finns massor redan, där man kan läsa ännu mer ingående om pessoats verkan, vara eller icke vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 101
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 252
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp