caradan

Trådstartare
har 11,5 i stl på ett rakt bett men det känns jätte litet när jag har 11,5cm på ett 3 delat pessoa bett. Ringarna känns som om de klämmer jätte mycket på sidorna. Borde inte 3 delat bli större än rakt??
 
nej. dom är ju lika långa för det. du borde har 1 eller 1.5 cm längre när du har pessoa eller pelham eller liknande som har skänklar osm gfår upp..
 
På pessoabettet du beskriver så är det dels två leder som kan vika sig, vilket stjäl längd. Dessutom är pessoabettet sådant i sin konstruktion att det hissas upp mot kindtänderna när man tar i tygeln, och ju högre upp man kommer, desto bredare är munnen.
 
Min pålla har 12,5 på sina raka bett o 13,5 på övriga (ex 3-delade).
Jag tror det i regel är så att man behöver en stl mindre på de raka betten. Har hört det ngn stans.... O det stämmer iaf på min häst! Hon skulle aldrig kunna ha samma stl som på de andra betten
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: Fazeem
·
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lemeie
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 944
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp