F

Frida

Jag ska börja vänja min unghäst med bett, vilket är bäst ? Apple Mouth eller ett "vanligt" bett ?
 
Tycker inte det finns något rätt eller fel, varför inte prova sig fram till det som både du och hästen gillar bäst?
 
jag skulle prova först med ett tre delat bett . det ligger bra i munnen för de flesta hästar!!! sen finns det ju bett som är tre delade med smak på men det vet jag inte så mycket om..
lycka till.... :)
 
Jag RIDER helst med tredelat bett, men när jag vänjer hästen vid bett vill jag ha det så lite skrammligt som möjligt utan att vara helt stelt. Så då använder jag ett vanligt smalt tränsbett, massivt.
 
skulle ta ett vanligt tränsbett, massivt i början för att pållen ska vänja sig vid att ha något i munnen med lite tyngd i...
SEN när man ska börja jobba hästen med bett så e d ju dags att pröva sig fram vad som passar hästen...
men ta d enklaste som finns i början..
inga krussiduller... ;)
 
Hästtandläkaren rekommenderade INTE några äppelsmaks bett. Han sa att dom inte är så bra för hästmunnen.

Skulle hellre ha använt ett så milt bett som möjligt (tvådelat, tredelat eller ett rakt) :)
 
Ett smalt tredelat. Var noga så att det inte är för tjockt eller för stort!

Har hört att de tredelade syntetiska är bra också!
 
Jag BETTVÄNJER med ett smalt, svagt böjt tvådelat i sweet iron, eller ett svagt böjt rakt. Sen när de är vana att ha något i munnen så börjar jag se vad de egentligen vill ha, och då med förhoppningen om att kunna rida på det.

Men det finns så många olika hästar, och de gillar så mycket olika. En del har velat ha med kopparrullar på, så det fanns något att leka med, andra vill ha så lite skrammel som möjligt i munnen. Men jag brukar börja med ett SMAL tvådelat eller oledat. För att sen försöka få över dem på ett tredelat när det är dags att ta i munnen.

Däremot vänjer jag in på ett så SMALT bett som möjligt, så det är så lite som möjligt i munnen.
 
När jag vande min unghäst hade jag ett vanligt smalt tvådelat bett med fasta ringar vilket jag tyckte fungerade mycket bra...
I och med de fasta ringarna blev det redan från början lite mer stabilt och lillen godkände det direkt! :rofl:
 
Jag rekommenderar som hästtandläkarna Globus Tredelade. Passar utmärkt till våra små hästmunnar...
Finns på lillhästen eller på Glirnashopen och säkert på fler ställen å... :)
 
;) Du hittar då allt .. Lika bra att fråga dig på en gång ;) *skratt*

:banana: KRAMISAR
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 981
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 952
Senast: Oknytt
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 922
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 072
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp