K

Killbarry

Vilka bett använder ni på era hästar? Vad tycker ni är bäst? Är ett vanligt tränsbett inte skönt för hästen eller hur är det? Tacksam för svar!
 
Som jag sagt förut.

Man kan inte säga rent generellt vilket bett som är bäst, det avgör hästen, och det enda sätt att veta vilket bett som ens häst gillar bäst så är det bara att prova, prova, prova och återigen prova lite till.

Tvådelade bett går ofta upp i gommen och kan orsaka stor skada hos vissa hästar, hästar som fungerar bra med det, gör det, och jag ser då ingen anledning att byta.

Ett tredelat bett ligger bättre i hästens mun, men även detta kan gå upp i gommen och skava, även om det är mycket ovanligt.

Sist men inte minst finns det ju raka bett, som är rent fysiskt det bästa bettet, inga lösa delar som kan gå upp i gommen och göra ont.

Men som sagt, vad som passar bäst avgör hästen.

Min häst rider jag på tredelat bett och hackamore, vilket både jag och hon trivs med.
 
Det måste anpassas till individen.
Håller med om att vissa hästar går bra på det, men jag tycker inte att det är det mildaste bettet.

Iaf så rider jag på rakttränsbett, som jag tycker är det mildaste, ponnyn funkar jättebra på det.
Rakt pelham, funkar bra vid hoppning och uteritter som "broms" när hon blir mkt het.
Hackamore funkar HUR bra som hellst.. :love: något vi verkligen trivs på...
 
Var har du fått tag på det? Finns det att beställa någonstans eller får man be ridsportaffären att ta hem det? Jag är nämligen på jakt efter ett sådant (tredelat). :)
 
Min häst trivs himla bra på sina globusbett :) Har ett rakt mullenmouth med fasta ringar, och ett tredelat mässingbett.
 
Jag bad min lokala ridsportsaffär att beställa hem ett åt mig(de hade inget inne då), beställde på tisdagen och kunde hämta det på torsdagen! Himla smidigt och bra + ingen frakt kostnad!! :D
 
har oftast rakt bett (bananformat). det verkar pållan trivas mkt bra med, o det sägs att såna bett ligger bäst i munnen
annars rider jag en del på 3-delat o kimblewick nån gång ibland när vi hoppar el ska galoppera mkt i skogen (då hon blir stark)
mitt mål är dock att rida på så snällt bett som möjligt vid all ridning
 
Hej fick rekomendationen av tandläkare att variera med olika bett då dom trycker/sliter olika.Så jag har flera men mest rider jag på rakt svart gummibett-speciellt dressyren går bra på detta bett.Ute rider jag gärna på tvådelat med fasta d-ringar, min medryttare föredrar den vanliga raka stången ute och tycket han går bäst på den så det handlar nog mkt om ens egen ridning,hur man gör, oxå
 
Jag säger som andra redan har sagt, att det är olika vilket bett som passar vilken häst.
Men jag har tre delat på min häst nu, därför att hon trivs på det och jag tycker det ligger bra i munnen på henne. Har haft rakt bett till andra hästar och det tycker jag oxå funkar bra.
 
På mitt vbl är mest bettlöst som gäller nu. :) Hon går tveklöst bäst på det, både vid dressyr och uteritter.
Annars fungerar rakt bäst.

Fjordan går bäst på tredelat.
 
Blandar mellan vanligt tredelat och ett litet skaparpare fullcheekbett med tungfrihet som fungerar jättebra vid hoppning eller vid uteritt då han lätt blir het.
Tänkte även köpa hackamore efter löning.
 
tja ett "vanligt tränsbett" säger ju inte så mycket.
Jag har två tränsbett till min häst, ett rakt och ett tredelat. De ligger mycket bättre än två-delat i munnen på de flesta hästar :bump:
 
Okej, det verkar som enda sättet att få tag i ett sådant då. Hoppas det går lika smidigt för min del. ;)
 
Använder för det mesta tredelat. Men har även en liten stång med fasta ringar. Ska testa några körbett också. >Den stora hästen rids på massa olika bett, pelham, tränsbett, tre delat happy mouth, hackamore..
 
på min pålla använder jag tre-delat med sweet iron o koppar, ett två-delat sweet iron och hackamore...
(varmblodig travare)
o det funkar jätte bra!
 
Vilken storlek har du? Eller snarare, vet du vilka storlekar som finns? Jag skulle vilja ha ett i stl 10,5 cm. I den storleken finns oftast inte så stor variationsmöjlighet... :(
 
Jag har tredelat el vanligt tränsbett på mina. Ganska smala. Ibland tränsbett med spel och parerstänger. Använder aldrig nån annan typ av bett är tränsbett, har inte tänkt göra det heller. Måste vara om man blir väldigt duktig och ska rida på kandar isf.... :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 872
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 539
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 240
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp